Sida 4 av 4
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: lör nov 02, 2013 3:54 am
av swerobin91
tjeena!. nu har jag fått bukt med laddet!. att man kan vara så dum/klantig.. ska försöka förklara för er hur det va kopplat. från insuget så går det en slang ner till vevhusvetnlaskonen (oljefången). på den slange så hadde jag het dit ett (T) kors som i sin tur gick till ladd trycks mätarn i biln. stod och funderande ett tag, högt som lågt. kom fram till. ladd trycket måste ju ba gå genom den slangen till ladd trycks mätaren sen till olje fången, efter det ut i de tomma intet. slet bort den slangen. satta istäle deräkt dit laddtrycks mätar slangen. så vips så hadde man 0.5 till 0.6 vakum. samt så ökade mitt ladd från 0.2 till 0.6

.
men nu så blire nog att ställa ner laddet lite. samt tro jag måste ställa om täningen lite då jag tycker den rycker lite på högre varv,
allt för mig ikväll.
// Robin
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: lör nov 02, 2013 6:37 am
av Erik N
ryckningar brukar komma av för lite bränsle för det mesta,
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: lör nov 02, 2013 12:13 pm
av swerobin91
Erik N skrev:ryckningar brukar komma av för lite bränsle för det mesta,
gåre att köpa bränsle chip till dom?. eller ska man bara fulbygga om bränsle pumpen?.
nån som vet om det sitter en kraftigare brenslepump i 16v 740? eller är dom de samma?.
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: sön nov 03, 2013 11:19 am
av Erik N
sitter en 230e i den där va ? enklaste är att samla ihop ett par kallstarts spridare och svetsa hållare för dom på tryckröret, sen köper man en tryckvakt som slår till på det värde du vill ha. ett enkelt och billigt extrasprut, är inte en suverän lösning men har funkat för många. problemet med e motorerna är att dom har k-jet vilket är en begränsning, sen ska du inte ladda genom bränslehuvudet. rätt sätt är att bränslehuvudet ska dra luft inte vara trycksatt, leta upp ett par bilder på original 240 turbo så förstår du vad jag menar.
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: sön nov 03, 2013 12:33 pm
av swerobin91
Erik N skrev:sitter en 230e i den där va ? enklaste är att samla ihop ett par kallstarts spridare och svetsa hållare för dom på tryckröret, sen köper man en tryckvakt som slår till på det värde du vill ha. ett enkelt och billigt extrasprut, är inte en suverän lösning men har funkat för många. problemet med e motorerna är att dom har k-jet vilket är en begränsning, sen ska du inte ladda genom bränslehuvudet. rätt sätt är att bränslehuvudet ska dra luft inte vara trycksatt, leta upp ett par bilder på original 240 turbo så förstår du vad jag menar.
jag tackar för dina tips men. jag har tängt efter igen. och kom fram till att jag ställer ner laddet.
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: tis dec 03, 2013 9:50 am
av swerobin91
Hallå igen!. Har väll kört en 200mil +. och den håller fort i hop på 0.6ladd. Så man kan väll säga att har lykats att turbo konventerat en gle.. Med det sakt så kommer jag sätta pungt för detta bygge. Och kommer int bygga nå mer på denna bil. Kommer att köra den tills vintern är över. Som jag har skrivt tidigare så håller jag på att bygga på en annan motor. Som jag kommer slänga upp ny tråd här på forumet. jag Hoppas ni har tyckt det va roligt att följa detta bygge. Och jag hoppas ni kommer att följa mitt andra bygge med.
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: tis dec 24, 2013 4:40 pm
av swerobin91
God jul och gott nytt år önskar jag och Teamöverladd
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: ons dec 25, 2013 2:35 pm
av gjutarolle
Felpost
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: ons dec 25, 2013 2:38 pm
av gjutarolle
swerobin91 skrev:hallå!
gör en lite kvälls uppdatering 2013-10-14
har nu görmt med att ta ut motorn ur 740 16v. bjuder på liter bilder
den berömda 16v toppen
motorn ute. ska börja plocka ner den i morgon.
fynda lite ikväll med satt en GULD BOX

för övrigt så är den till SALU kom med ett bud.

Tycke den boxen ser ut som en vanlig svart?
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: ons dec 25, 2013 2:46 pm
av swerobin91
jo vist är den svart. men du kan ju endå byta chipet i den. är ej lött fast
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: tis dec 31, 2013 5:32 pm
av swerobin91
vofflan fick smaka på höger foten i går igen

.. men tycker den börja gå slöare nu. är som inte lika varv villig längre som tidigare.. ska se om kamremmen har hoppat ett kug eller 2. för nått e fel :/..

Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: fre feb 07, 2014 4:07 pm
av swerobin91
Tjeena! ja denna bil går och går!. men förra helgen gav den upp... turbo ras men va fan förväntar man sig då efter 400hårda mil?

mer skruvning till folket!
så det va bara att fara och börja på att skruva igen.
Hadde en garret turbo från en saab 9000 om jag inte mins fel. fast det va ju en t25 fläns på den. snål som man är så gåre ju alltid att fixa:) se å lär pöjka.
steg ett!
kapa lös den gammla flensen från turbon som satt där. drog ba fast den i bandsågen.
steg 2
kasta skiten
steg 3
kapa bort t25 flensen från saab turbon
steg 4
passa in den nya flänsen
steg 5
lej ett profs som kan göra svetsa ihop skiten
ja nu äre ju ba frågan funkar det? ja nå tro jag det nå.. ska skruva dit den nu lite senare:)
hoppas ni gillare det. trevlig helg på er!
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: lör feb 08, 2014 8:24 pm
av MVA-Productions
De kommer nog att funka oförskämt bra! Gjort likadant med turbon på min vinterbil men jag glödgade allt med gassvetsen och svetsa ihop de med migen! Enda svetsen vi har på jobbet.. Men än så länge håller de iaf.... (4 veckor)
Mvh
Re: volvo 740 gle -87 turbo konvertering. kalla det va ni vi
Postat: ons mar 05, 2014 9:20 pm
av swerobin91
sista uppdateringen sen kommer denna tråd aldrig mer att uppdateras
la ju ut vofflan på blocket men då ingen ville ha den/samt folk som ville men aldrig dök upp så slutade det med en sista tur på 6 mil till skroten (cry)
halvägs upp så började jag tappa olje trycket.. visade sig att retur slangen hadde gått hål på..
men vem fan bry sig då den endå skulle på skroten?. sa till polarn min som körde efter nu ska du se hur man löser problem

pluggade olje slangen till turbo. ja ni läste rätt jag pluggade oljan till turbon och hittade lite spil olja i biln va ba att fylla på å fortsatte å köra.
turbon skar efter 1mils hård körning. och den ville inte varva upp över 3000rpm men jag tog mig enda till skroten
detta är sista bilden som togs på vofflan så R.I.P bästa volvo 740 gle som höll jävligt bra fast inte folket trodde på dig.
som sakt detta va den sista uppdateringen. har lärt mig jävulst mycket på denna bil.
glöm inte att följa mig på mitt nya projekt volvo 145 drifting