Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner
Re: Emils M535 turbo -86
PPF steg 2 fjädrar på plats! Facom bågen gjorde verkligen jobbet utomordentligt utan minsta känsla att det skulle vara 68kg i inspänning
Nu inväntas Redline monteringsfett så man får smaska klart toppen!
Re: Emils M535 turbo -86
Redline fett mottaget, kamaxel ditsatt och börjat sätta dit vipparmarna. Vilket slutade i trauma som vanligt.
Skulle rycka lös axeln och använda fjädrarna & brickor från reservtoppen men då gick svetsen av med pluggen i axeln, funderade hur jag skulle lösa det problemet, då blev det att skända lös med rondellen så man iallafall får använda brickorna.
Hade vipparmslås liggandes som jag först inte tänkte använda då jag tänkt hålla mig i låga varvtal, tanken var väl kring original varvstopp. Men de fick användas med när fjädrarna blev skändade i samband med att rondellen användes för att få av vipparmsaxlarna.
När jag väl skulle dit med låsen så märkte att undre halvan tog i godset för vattenkanalen i toppen(Vid 1:ans insugsvippa) så det blev att slipa ner den undre halvan för att få dit junket.
Morgondagens tanke var väl att fortsätta med resten av vipporna då man slipper bry sig i att dra lös axlar.
Skulle rycka lös axeln och använda fjädrarna & brickor från reservtoppen men då gick svetsen av med pluggen i axeln, funderade hur jag skulle lösa det problemet, då blev det att skända lös med rondellen så man iallafall får använda brickorna.
Hade vipparmslås liggandes som jag först inte tänkte använda då jag tänkt hålla mig i låga varvtal, tanken var väl kring original varvstopp. Men de fick användas med när fjädrarna blev skändade i samband med att rondellen användes för att få av vipparmsaxlarna.
När jag väl skulle dit med låsen så märkte att undre halvan tog i godset för vattenkanalen i toppen(Vid 1:ans insugsvippa) så det blev att slipa ner den undre halvan för att få dit junket.
Morgondagens tanke var väl att fortsätta med resten av vipporna då man slipper bry sig i att dra lös axlar.
Re: Emils M535 turbo -86
Satte dit två axlar till idag och tänkte börja med främre för avgassidan men ides inte då jag hade behövt kapa ut ytterligare några brickor och då hade jag varit tvungen att backa ut svärmors bil vilket jag blev lite lat att göra.
Man ser även att anliggande ytan mot kamaxelnockarna är mycket större än med originalvippor, tyvärr tänkte jag inte på att fota skillnaden mellan enem vipporna och original. Man ser Enem vipporna på bilden nedan
Börjar kännas att det går sakta framåt.. Ihelg blir det feltema i capital city of norrbotten(Luleå) och tänkte införskaffa mig en verkstadsmotorlyft som julklapp åt mig själv
Man ser även att anliggande ytan mot kamaxelnockarna är mycket större än med originalvippor, tyvärr tänkte jag inte på att fota skillnaden mellan enem vipporna och original. Man ser Enem vipporna på bilden nedan
Börjar kännas att det går sakta framåt.. Ihelg blir det feltema i capital city of norrbotten(Luleå) och tänkte införskaffa mig en verkstadsmotorlyft som julklapp åt mig själv
Re: Emils M535 turbo -86
Kul att det går framåt. Får man komma med ett tips? Köp lyften på jula istället. Hade feltema tidigare men bytte till julas, tycker den är smidigare.
7:an http://www.garaget.org/?car=226041" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Emils M535 turbo -86
Re: Emils M535 turbo -86
Då var fästena klara för fuelrailen. Stort tack till beaver6 som svetsade dem Fick bli simpla sådana men det behövs inte mer
Som man ser på bilden är insugsportarna raka istället för att ha ryggen som det är i toppen samt original insuget. Så då åker jag nog på att snygga till dem. Något man egentligen borde gjort innan man satte dit alla vipparmar men man får la sätta dit ventilkåpan så att det inte kan komma in metall i kamaxleriet.
Re: Emils M535 turbo -86
Börjat plocka isär motorn nu när man ändå är i byn över julledigheterna!
Plockade även lös toppen och kollade kolvarna, lite sotbeläggning bara men annars var de och cylinderloppen fina. Bara göra urtag i kolvarna och lämna blocket på toppdeck så är det väl time att börja sätta ihop det igen och stifta veven..
Re: Emils M535 turbo -86 Mätt ventilspel
Mätt lite ventilspel idag.
Insug utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Insug intryckt max, 25mm från topp av ventilskaft till styrning.
3mm frigång alltså.
Avgas utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Avgas intryckt max, 23-24mm från topp av ventilskaft till styrning.
4mm frigång kan man räkna alltså.
Mätt med kolven längst upp och original packning, Nya kamaxeln lyfter 2.10/2.10 i ÖD och man får räkna att ventilen flexar lite.
Men enligt det jag räknat så bör det klara sig utan urtag då cooperringpackningen är lika tjock om inte tjockare än original?
Det hade ju gått att räkna lite mer exakt med en indikatorklocka men har ej hunnit införskaffa en sådan ännu så körde med tumstock men det borde ju inte vara så missvisande heller då man bara inte får exakta värdet.
Har bilder på detta men forumbilder.se verkar tjorva järnet helt plötsligt som vanligt för mig.
Så det blir inte så mycket mera efter jul, plocka ut kolvarna och rengöra. Bort med vev, sen lämna blocket på toppdeck när man åker tillbaka till Gällivare. Sedan är det bara stiftning som gäller och sen är det dags att börja sätta ihop junket
Insug utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Insug intryckt max, 25mm från topp av ventilskaft till styrning.
3mm frigång alltså.
Avgas utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Avgas intryckt max, 23-24mm från topp av ventilskaft till styrning.
4mm frigång kan man räkna alltså.
Mätt med kolven längst upp och original packning, Nya kamaxeln lyfter 2.10/2.10 i ÖD och man får räkna att ventilen flexar lite.
Men enligt det jag räknat så bör det klara sig utan urtag då cooperringpackningen är lika tjock om inte tjockare än original?
Det hade ju gått att räkna lite mer exakt med en indikatorklocka men har ej hunnit införskaffa en sådan ännu så körde med tumstock men det borde ju inte vara så missvisande heller då man bara inte får exakta värdet.
Har bilder på detta men forumbilder.se verkar tjorva järnet helt plötsligt som vanligt för mig.
Så det blir inte så mycket mera efter jul, plocka ut kolvarna och rengöra. Bort med vev, sen lämna blocket på toppdeck när man åker tillbaka till Gällivare. Sedan är det bara stiftning som gäller och sen är det dags att börja sätta ihop junket
Re: Emils M535 turbo Ventilspelmätt
Re: Emils M535 turbo
Re: Emils M535 turbo
Nu är blocket hämtat från planslipningen. Några på företaget som planade den tyckte det var fränt med ett M30 block som faktiskt inte var sprucket..
Re: Emils M535 turbo
Blocket toppdeckat och målat, tänkte hona idag men vart så kyligt så får nog knappt upp någon värme alls i garaget.
Tömde även en flaska PlastiKote färg på insuget..
Alla vet ju att bilen går fortare av svart färg.
Funderar däremot hur jag ska göra med fälgarna då de är så förbannat breda, 11" och jag är inte direkt den stretch-älskande killen, ska man bort med stretchen så är det ju 275/285 breda däck som gäller, och då är ju frågan om en e28 klarar så breda dimensioner utan att valsa skärmar vilket jag inte heller vill
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: Emils M535 turbo
Det tror jag inte du får dit. Jag kör 10" bak. 255 är typ max jag får det om jag inte vill ha bilen hög bak
Re: Emils M535 turbo
Jo min är ju dock inte allt för låg bak, men vart förvånad att 11" fälgar gick dit iallafall, men då ligger fälgkanten jämns med skärmen! Nä får nog jaga reda på några andra tills vidare och antingen sälja eller bygga om dessa
Re: Emils M535 turbo
Bilen framdragen och inknuffad i garaget.
Fått tina av lite bättre, skruvade av futurorna på en sida och tänkte börja rengöra M5 oken jag skaffat mig imorgon, samt hona blocket.
Även gjort urtagen i kolvarna idag, gick hyffsat bra, lite problem med markeringarna bara men tillslut så fick jag vettiga i samtliga kolvar.
Bara stifta veven vilket jag kanske gör imorgon också kvar innan det börjar sättas ihop..