som jag sagt skilnaden i konstruktionen sitter i avgashuset holset har helt enkelt inte prioriterat låga avgastryck lika mycket på hx35 som på hx40 eller de större turbosarna.
det är inte heller lika lätt att göra en väldigt effektiv mindre turbo då man jobbar mot naturlagarna mer där.
du har lite fel vad då du säger att man alltid ska ta största turbinen i serien... tror det va lite så tidigare men det har kommit helt nya turbinaxlar på vissa turbos som är optimerade för den storleken. ta exemplet på da gamla lastbils hx 52 med 66mm in och 72mm ut de va jag inte så jätte förtjusta i för 10 år sen men dagens MFS50 som jag säljer och som jag använde på B230 test motorn fungerade ju suveränt bra och gav nästan ett bar lägre avgastryck på 2.6bar laddtryck och laddasde upp väldigt tidigt för sin storlek.
sen är ju frågan också ska man alltid ha minsta möjliga center del på avgasturbinen? om man ökar flödet ut ur turbinen i mitten av utblåset då minskar man ju flödet längre ut där det gör mer nytta att driva turbin axeln får jag en känsla av?
vi får se jag kanske bygger en hybrid super Hx35/super hx40 11blads turbin och hx40 14# avgashus senare den skulle nog spola upp nästan lika tidigt som en super hx35 men ändå ge lägre avgastryck på riktigt höga laddtryck(+2bar) och på höga varv på en sån mindre motor som peter har som ändå inte fullt ut behöver en super hx 40.
vi körde en liknade holset turbo på simons B20 och på erik "stövarns" B230 weber A kams motor som gick så extremt bra

51mm in och sen hx 40 turbin på den hette den H1D?
mvh jens