skyline twinturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

För att det blev lite fel när jag tänkte i ett tidigare skede. Men sen fick jag tag på några uppsättningar audo fälgar med annan bultcirkel och då behövdes ändå spacers.

MEN som jag skriver någonstans tidigare i tråden så kommer det bli"rätt" med kingpin igen när vi breddar dem ca 2" inåt på framhjulen för dem tilltänkta 265 slicks vi ska köra på i timeattack.
Som kingpin och camber är just nu passar sej ganska bra för drifting och första körning blir på gatebil mantorp så därför kommer det funka till det tänkta ändamålet :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

För att det blev lite fel när jag tänkte i ett tidigare skede. Men sen fick jag tag på några uppsättningar audo fälgar med annan bultcirkel och då behövdes ändå spacers.

MEN som jag skriver någonstans tidigare i tråden så kommer det bli"rätt" med kingpin igen när vi breddar dem ca 2" inåt på framhjulen för dem tilltänkta 265 slicks vi ska köra på i timeattack.
Som kingpin och camber är just nu passar sej ganska bra för drifting och första körning blir på gatebil mantorp så därför kommer det funka till det tänkta ändamålet :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

fått lite gjort igen,
äntligen finns lite mer "småsaker" att göra som man kan lägga en eller två timmar på i garaget en eller ett par kvällar så det iallafall går framåt om än lite i taget :thumbright:

oljereturer check,
Bild


ordnat två rostfria 2.5" ljudämpare, ska ju köra rör direkt ut från framskärm på vardera sida för att hålla det smidigt och enkelt, kommer ha en dämpare på vardera sida direkt efter turbo, vill ha iallafall lite dämpning för att slippa värsta vrålet men ändå behålla turbosången :thumbright:

Bild


sen fixxat adapterrör mellan orginal insug och dubbla gasspjäll.
kommer ha en slang i nipplar på bakkant av insugen som ansluter mellan för vakum/tryckutjämning så man inte riskerar att ha "två motorer" som är osynkade med varandra iom vi kommer köra bränslet paralellkopplat i "waste" eller hur man nu ska förklara det (kommer koppla allt och mappa den som en 6 cyl motor men allt paralellkopplat)
Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

vart och hämtat spridare .
kommer från jaguar xj6r, högohms (16.2 ohm) vilket enligt vipec ska vara rätt för denna motorsetup och ger en strömförbrukning på ca3-3.5 amp (kan ju bara hoppas de har rätt) boxen är specad att klara 5 amp men nu kan vi säkra av på 4 amp och bara hoppas att det ska funka.

spridarna kommer från två olika årsmodeller på motrerna men har samma artnummer och ska ha samma värden/flöde.

MEN dessa är plockade från två motorer på skroten , provkörda och fungerande motrer, men alltid lite sådär att ta spridare som inte är testade.

SÅ lär få tillverka något att testflöda dem med och även lämna dem för ultraljudstvätt.
kanske någon här på forumet som har grejjor och smidigt kan tänka sig provflöda dem så dem inte avviker alleles för mycket från varandra??

dem är hur som helst specade till 390cc vid 3 bar, iom vi bara ska köra minsta möjliga laddtryck så ska vi nog köra spridarna på runt 4.25 bar plus kanske 0.75 bar laddtryck så vi har lagom marginal i flöde på pumparna och borde kunna plocka närmare 600 hästar relativt med safe. :)

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: skyline twinturbo

Inlägg av Performance_seeker »

Nu blir jag orolig...hoppas och tror...brukar inte vara så lyckat.
Hur många spridare är aktiva samtidigt?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

Hehe, nej det är väll så, men måste jag välja mellan att testa eller låta bilen stå ännu ett år är valet lätt då motorn i princip var "gratis"
500 hästar ur en 5 liters v12a är ju rena lågtrycksturbon och på e85 så har man rätt goda marginaler så det ska inte vara någon fara hoppas jag.

iom det är en sexxa med 180 graders förskjutning så kommer vi köra 4 spridare sammtidigt (1+6 på både vänster och höger motorhalva)

jag skulle gärna hitta några "snabba" 4 ampers säkringar för att skydda boxen i bästa mån, den är ju specad att klara 5 amp men tror inte det finns några alternativ mellan snabba eller tröga säkringar för 12 volt?

men med tanke på marginalerna så vill jag i vart fall ha spridarna flödestestade för att utesluta att någon cylinder går magrare än övriga
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

lite närmare detaljbild hur det blev med vajerinstallation till gasspjällen, det blev helt ok och andra ser nästan likadan ut (men "upochner")
kommer köra utan tomgångsmotorer för att hålla motorn så basic det går i utgåva 1 , kommer köra mekansik justering av spjällen (stoppskruven) och sen ha en utjämningsslang mellan höger å vänster insug för att inte riskera olika vakum eller laddtryck på dem olika motorhalvorna

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: skyline twinturbo

Inlägg av Performance_seeker »

Om det är max 4 spridare samtidigt så skall det inte vara någon fara...
worst case 14,6 V/16,2 Ohm*4= 3,6 Ampere...inga problem alltså. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

Jepp jag tror det ska funka även om det kan bli tröga öppningstider på låga laster. Enligt vipec själva ska det funka men flera andra jag hört med säger det är gränsfall. ..
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: skyline twinturbo

Inlägg av Husse1 »

En fundering ang. dina spridare.
Blir inte den totala resistansen över en bank bara 4,05 ohm då dessa sitter parallellt med varandra?
16,2/4= 4,05?
I vilket fall så är det tokfränt med en överladdad 12'a.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

jo och 13.5v/4.05ohm=3.33amp

Jo jag gillar mest att göra sånt som inte så många gjort innan.

vänsterstyrd skyline med v12 twinturbo är relativt nytt :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: skyline twinturbo

Inlägg av Jarmo Y »

knotan skrev: ett kanske till synes litet men ändå såå stort steg så sitter en ny "hel" kardan nu på plats,
vi valde att till slut ändra vinklar lite här å var för att slippa köra med stödlager etc.
detta är en 60x2.5mm kardan, hoppas innerligt att den iallafall håller ett tag iallafall (borde räcka lika långt sm lådan tror jag)
och kör såklart med hardyskiva med, sen flytande knutkors mot bakvagnen som sitter "stum" monterad (dvs inga bussningar i bakvagnen utan stummonterad mot chassie)

Bild
Undrar hur kardanen kommer att hålla, liten diameter den har för att vara 1-piece axel. Kardanskydd är ett måste. :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

Hela kardantunneln är rätt överdimensionerad av just den anledningen. Skelletet till kardantunneln bygd i plattjärn 6x50 sen ska vi ha valsat kardanring vid stolen.
De kompisar som byggde one piece samtidigt som vi byggde denna har haft problem med det under gångna säsongen (drifting)
Och har nu gått tillbaka till delad kardan då man haft problem med obalans etc.
Vi kommer ha det som en första punkt att åtgärda efter motorn är igång och bilen rullar. Men Prio ett just nu att få igång den och sen åtgärda felet när det är provkört.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: skyline twinturbo

Inlägg av Johan_P »

Ang detta med att provflöda spridare. jag och en kompis byggde en ställning av lite vinkeljärn och och monterade en gammal fuelrail ovan på och hade 4st mätglas med gradering i ml tror jag det var. har för mig att man använde dom till öl bryggning. och en bränsle på pump bredvid med av och på knapp. och så hade vi en timmer och mätte hur mycket dom flöde på en viss tid. Var ganska enkelt gjort men funkade klockrent.. Så såg man om spridarbilden var korrekt med då det var i glas. Ett litet tips bara.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: skyline twinturbo

Inlägg av knotan »

jep det slutade med att vi satte upp dem 6 å 6 i en fuelrail med pump osv.

visade sig att 3 var extremt trögöppnade,

lät dem ligga i en kopp med 5-56 över natten sen knackade lite på dem med ett träskaft, sen blåste rent med tryckluft och sen funkade dem efter lite gläppande med 12v

dem ligger väldigt lika i flöde och samtliga spridarbilder ser bra ut, har provflödat dem med disel min tanke är att dem smörjs upp bättre med disel än om man kört tex e85???
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar