Sida 4 av 10
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: fre jan 10, 2014 2:29 pm
av Mats Ivarson
Om jag minns korrekt så är 16V EVO ombearbetade B204 topplock? Eller är det en nygjutning?
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: fre jan 10, 2014 4:13 pm
av Niklas Sandström
Kent har tagit fram en ny 16v stomme med bla resta kanaler.
Tror inte nån pryl från volvo passar på Kents nya motor, till och med bultarna skiljer.
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: fre jan 10, 2014 6:42 pm
av Wikstrom
Även kents nya 8v evo snurror passar inte heller en pryl från ett rödblock, samma block som nya 16v evon med isär dragna cylindrar osv..
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: fre jan 10, 2014 7:37 pm
av Ascona 400
Helt sjukt att man kan sitta med i rallycrossutskottet å klassa in sina egna motorer..
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: fre jan 10, 2014 10:38 pm
av wuffee
ja.. de är sjukt.. man blir ju inte annat än förbannad.. de ska fan inte gnälla när utövarna avtar å då även publiken lämnar..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: fre jan 10, 2014 10:52 pm
av totto
De 16v topparna som gick i rallycross 2013 är iaf B204 stommar.
Nya evo blocket har samma bult mönstret till topparna som gamla röd blocken.
Flertal äldre motorer med spräckta äldre evo block som blivit uppdaterade med nya blocket
mvh totto
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: lör jan 11, 2014 11:02 am
av Niklas Sandström
Tomas, vet du om den nya toppen Kent har tagit fram är till vitmotorn då? För det var en massa prat i somras att det var den nya dom körde med men kollade aldrig så noga under huven på nån av dom.
Det dumma med nya blocket är ju att det tillkommer en massa grejer. Man måste köra torrsump för det är inte bearbetat i blocket för oljepumpen, bla vattenpump och topplocksbultar passar inte utan man måste köpa det från MDS också.
Det ligger en 3,2l med Unitek 16v topp i garaget på en pall och samlar damm i ett hörn.
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: lör jan 11, 2014 11:05 am
av Niklas Sandström
Fick låna min motor en liten stund hösten 2012 för att mappa in Link G4 sprutet efter jag hade sålt bort Motec M4.
http://www.youtube.com/watch?v=z6t_FAECXx4
Det var lite sent på året med minusgrader och lite snö och en del isfläckar men undvek man dom värsta fläckarna gick det faktiskt ganska bra att köra, skulle prova mer helgen efter men då hade vi fått ett par cm snö.
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: lör jan 11, 2014 11:32 am
av Henrik Braun
Fan va det måste va skoj att köra rallycross

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: lör jan 11, 2014 3:23 pm
av totto
hej Niklas.
allt väl uppe norr? imponerad av eran energi och kunskap. Nästa säsong kan bli kul va?
Till vit motorn 4-5 cyl och Ford Duratec finns det andra toppar. grövre sula mot blocket, andra tryckare mm.
De flesta har väl gått till Supercars.
inte sett någon nygjutning på 16v rödblocks toppen iaf.
Blir som du säger en del grejer extra till nya blocket, ser ut som ett b234f block så det finns ingen drivning
för oljepumpen. annan kåpa fram mm. Så visst drar det iväg i pengar...
El vatten pump på dem nu så är bara en nippel anslutning i blocket för vattnet och pluggad kanal mot toppen.
Bygger en 3l 8v till broders pv med nya blocket, så får se hur det kan funka. ( mer borr och kortare slag)
Måste ju ha nått att åka med på norrlandsveckan
mvh totto
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: lör jan 11, 2014 8:26 pm
av Dennis Öhman
Niklas Sandström skrev:Det ligger en 3,2l med Unitek 16v topp i garaget på en pall och samlar damm i ett hörn.
Är det andreas 390hk motor?
370hk 3,0 liters motorn samlar samma mängd damm i luleå..
Hur går det för v8an?
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: mån jan 13, 2014 11:46 pm
av Niklas Sandström
Tomas: Jo nästa säsong blir nog kul på flera sätt. Ni ska inte komma upp och åka lite långnabb också?
Dennis: Jo det är Andreas storvolymare. Tänkte lägga upp i tidsordning men här är en liten tjuvkik på kvällens aktivitet.
http://www.youtube.com/watch?v=-6tNjMOSf4M
Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: tis jan 14, 2014 1:42 am
av Steve
Härligt ljud!

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: tis jan 14, 2014 10:30 am
av RoGGaH
Kul att du fått igång den Niklas

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus
Postat: lör jan 25, 2014 8:16 pm
av Niklas Sandström
Lite grejer till V8:an.
Nytt lätt svänghjul
184mm Tilton treskivig koppling
Uniflow steg 3 portning av Unitek & ST (många delar blir det

)
Vevstakar från PPM
Darton foder till blocket
Har inte fått hem kolvarna eller kammarna ännu men dom var på g.
Har även uppdaterat fjädringen ytterligare.
Trevägs Öhlins fjäderben med 50mm kromrör, fick precis tillbaka dom efter ombyggnad och renovering. Bak dämparna ska byggas om senare så dom passar till reserv ifall Proflex dämparna strular.
Monterade behållarna i motorrummet (som synes fick jag monterat dom ifjol innan Fredrik lånade motorn igen)
Sedan började jag tillverka en ny kabelhärva
Gjorde ett gasreglage.
Elhärvan klar, det tog ett tag då jag ville ha den snygg och det är 50 kablar som ska igenom torpeden.
