Sida 4 av 9
Postat: sön sep 03, 2006 8:43 am
av Richard
Han hade iaf inte kapskivan monterad, så det kan inte sluta så illa

Postat: sön sep 03, 2006 10:37 am
av peppe
Mats A skrev:Mr mattias ser perverst glad ut med rondellen i hand , hur skall detta sluta tro

Ja, lite smått äckligt faktiskt.

Postat: sön sep 03, 2006 9:21 pm
av powerpak
Mats A skrev:Mr mattias ser perverst glad ut med rondellen i hand , hur skall detta sluta tro

Jag undrar bara när Mr Black dyker upp i Mattias garage..kan det vara därför han ser så glad/ full i fan ut?:lol:
Postat: sön sep 03, 2006 10:21 pm
av mattias
Jag hoppas han dyker upp för att hjälpa mig få fart på bilen till nästa helg, om det är möjligt.
Idag lyftes toppen på plats med hjälp av Peppe, Ecke och Nicke. Gick hyfsat smidigt trots en del små problem att lösa på vägen (tur man har flera motorer i delar som ligger och skräpar).
Postat: mån sep 04, 2006 8:45 am
av Nicke Nyman
Gaspedalen löser vi ikväll eller tisdag! Troligen tisdag då den måste till Ludde på svetsning... (ALU)
Sen borde de "bara" va o slänga ihop!

Postat: mån sep 04, 2006 9:03 am
av mattias
Jag måste ha tillbaka min special-adapter för medbringaren på vevaxeln, så jag kan dra åt vevaxel-bulten - den ska dras med 40 kg så det krävs lite filurande.
Kvar på listan.. med tillägg
- Bygga ut plenumet på insuget för spjällflänsen, lämna in för svetsning
- Oljefilterhållare (olja till turbon)
- Catchtanken ska få anslutningar, borras och gängas så fort jag handlat kopplingarna
- Härva till motorn
- Batteriet flyttas bak
Postat: mån sep 04, 2006 9:38 am
av Jonas Ohlsson
stefan är klar med lånet så jag meddelar honom att du behöver den
Postat: mån sep 04, 2006 10:53 pm
av mattias
Kvällen började med att försöka se hur mitt fina spjäll skulle sitta på insuget men jag blev riktigt tveksam till slut Det blir troligen himla trångt när jag ska vinkla upp motorn lite så det är nog bäst att köra med standardspjället och vinkla upp motorn och sen försöka se vad man har för utrymme kvar.. så ikväll dök jag in i elektroniken istället.
Batterikabeln är nu dragen, måste låna mig verktyget för att klämma på ringkabelskor väldigt snart. Samtidigt drog jag en extra robotkabel för att dra in styrning till bränslepumpsreläerna. Rev rätt mycket i elsystemet i bilen också, tog bort den gamla stereoinstallationen och hittade lite underliga kablar som gått till separata knappar (som inte satt där från fabrik) för att styra spolarvätskepumpar och annat.
Mer än så vart det inte ikväll, men nu har man mer koll på elektroniksidan. Jag ska låna härvan och VEMS-boxen av Nicke Nyman så det blir inte så mycket spilld tid där men ändå ont om tid om jag ska hinna starta innan helgen.
Postat: tis sep 05, 2006 1:17 am
av BeeMeR
Låter kÖng de mattias.. se till att ha den iordning till åmsele...
Så kanske vi ses
///zemrén
Postat: tis sep 05, 2006 4:12 am
av peppe
Chefligt Mattias!
Vi kan nog fan hinna det dära med lite tur. Ring mig idag som vi pratade om, ska nog följa ditt råd och ta ett steg mot kvalité

Postat: tis sep 05, 2006 6:14 pm
av JonasW
Några bilder sopparören osv?

Postat: tis sep 05, 2006 11:06 pm
av mattias
Jag ska ta med mig kameran till garaget imorrn så får jag dokumentera soppasystemet lite, det ser rätt smutt ut måste jag säga.

Det enda som man kan klaga på är att rören kanske kunnat ligga närmare plåten längs sparklådan, men det är inget att fundera över hoppas jag - besiktningen är 2008 nästa gång så jag får väl ta det den dagen ..
Ikväll blev det mest skitsnackat, tittade på och hjälpte Eric byta bussningar i framvagn på gröna faran, var ut å snöt med Peters '02, tjötade i garaget om ditt och datt, Jens har tydligen handlat en quad, Nicke var förbi med sin VEMS-härva och box, .. tiden går fort när man inget gör.

Ska handla skärringskopplingar och kopplingar till catchtanken imorrn, och försöka borra och gänga dit dom - för att sen montera ihop soppasystemet slutligen. Skulle bara slitit ut gamla pumpen ur min gamla 518 som står och rostar utomhus.
Postat: ons sep 06, 2006 6:39 am
av bmw02touring
Grymt fränt projekt.
Hoppas allt flyter på.
Vad kommer du att köra med för kolvar (komp)?
Niclas
http://02mannen.wastegate.se/
Postat: ons sep 06, 2006 7:36 am
av mattias
Tackar, det är rätt så snik men med rätt lösningar förhoppningsvis = fränt.
Till å börja med blir det original 3.0ans bottendel med en 2.8i (-82) insprutningstopp - originaltoppen strök ju med och var av den gamla kassa designen som lätt spricker precis som på M20. Med den nya toppen är den väl inte heller optimal att överladda men det är nog inga problem att ladda på upp till 1 kg med intercooler eller vatteninsprutning. Skulle tro att kompan ligger på 9.5:1 eller nåt sånt med rätt så kantiga förbränningsrum.
Tanken är att hinka ner en prepad motor sen, med smidda bubbla-kolvar (Mahle från Dalhems) och lite mer påkostad topp. Tänkte utvärdera konceptet först med snikmotorn, har ingen lust att bygga bort mig.
Postat: ons sep 06, 2006 9:17 am
av Jens Gustavsson
bra jobbat!