T24-R

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

är det inte runt 100hk eller :?: :?:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Såja, nu börjaar det hända saker med den gammla häcken igen..

Nya ramen är snart färdigbyggd, skall bara förstärkas lite mera.

Thomas har varigt riktigt flitig med sin gammla pinnsvets :thumbright:

Lite bilder då...

Bild

Bild

Bild

Våran powershift låda :hihi:

Bild

samman kopplingen mellan vxl lådorna

Bild

Å så en bild på våran fina dizzel snurra :D

Bild

Allt för denna gång..

Komentera gärna..

Mvh
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

PLÖJBOYS! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

får för mig att det kommer att bli lite längre motorhuv på traktorn nu :)
vad räknar ni med för toppfart?
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

jo, huven måste förlängas.. eller typ fördubblas :D

Toppfarten,hmm.. vi hoppas på 60kmh+, det hänger lite på vad det är för utväxling i våran powershift låda och vad motorn varvar..

bara det går att köra på bakhjulen så är jag nöjd :hihi:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Tompa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 06, 2005 7:00 pm
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa »

Du melker, kommer du ihåg när vi hämta traktorn ute i fide? vi bogsera den faktiskt i 80 knyck med din mors gamla trött 245. Så väg hållning fins det till mer än 60... :roll:
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

hehe, jo..

skönheten låg juh som en padda på vägen, och gabben vart lycklig i förar stolen :hihi:

så visst, bara det finns resurser så går det lätt att sopa på i 80 knutar :hihi: :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Mera bilder kommer nu oxå..

Kan börja med att säga att det är tompa som är svets experten här, jag sitte uppe i GVE och är arbetsledare bara för tillfället :hihi:

Så det är han som skall ha ära och beröm just nu :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Börja juh likna nåe tompa :wink: :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

hur blir det att växla på traktorlådan om du har drivning på.. tänkte iom att kopplingen rationaliserats bort? lägga i neutral på automaten varje gång? annar kanske man kan sätta en bromsskiva mellan lådorna och på så vis kunna bromsa ingående axeln..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

vi har inte funderat så mycket på det, det vi har tänkt att göra är att lägga i en vxl på traktorlådan och sedan bara åka med powes shiften.

skulle traktorn inte orka så stannar man och lägger i en lägre vxl.. :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Tompa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 06, 2005 7:00 pm
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa »

Vad jag vet är det raksuret i växelådan... inga problem med rally växling! :twisted:
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

mera bilder..

Tompa är riktigt flitig i garaget :thumbright:


Moroten är installerad :D
Bild

Bild

Stadiga motorfästen, byggt i plattjärn som mäter 15*30mm :hey:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

många bilder blev det :D
Hoppas då bara att det inte är många som sitter på ett 56k modäm :hihi:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Tompa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 06, 2005 7:00 pm
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa »

Ni ska vet en sak, den där motorn väger ett par kg... Innan jag byggde i motorn var ramen riktigt stabil och fin. Men ruskar man lite i moroten nu flexar ramen säkert på 5 cm :shock: En prov start och den kommer att ruska sönder i småbitar :? Får nog ta och förstärka den lite imorron. Blir ju inte så kul om den ser ut som en banan efter första hjul lyftet...
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

några tips: Grenröret, bygg det av böjar med lite minder dim än vanligt. Jag har provat dehär med turbokonvertering av dieslar å kommit fram tilkl en del saker.
Varför en mindre dim på rören är för att en diesel har ca 200grader kallare avgastemp än vad en bensinare. Det medför att avgashastigheten blir lägre. Sedan ang pumpen så kan man ju ställa på den. Men det bästa skulle vara om du skickade iväg pumpen som jag gjorde tiull ett företag i finland som bygger om pumpen så att du kan få ut rejält med bränsle. Just till din motorn skulle den då ganska säkert kunna leverera bränsle för 250häst..Men då krävs ju som lite mer ingående modd av motorn.

Det som skiljer sig mellan 240 3,0 å 300 motor är endast pumpen å kammen. 88hästaren300d har en vassare kamm å en bättre pump. Dessutom har den snabbglödstift.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

MB 4 ME skrev:några tips: Grenröret, bygg det av böjar med lite minder dim än vanligt. Jag har provat dehär med turbokonvertering av dieslar å kommit fram tilkl en del saker.
Varför en mindre dim på rören är för att en diesel har ca 200grader kallare avgastemp än vad en bensinare. Det medför att avgashastigheten blir lägre. Sedan ang pumpen så kan man ju ställa på den. Men det bästa skulle vara om du skickade iväg pumpen som jag gjorde tiull ett företag i finland som bygger om pumpen så att du kan få ut rejält med bränsle. Just till din motorn skulle den då ganska säkert kunna leverera bränsle för 250häst..Men då krävs ju som lite mer ingående modd av motorn.

Det som skiljer sig mellan 240 3,0 å 300 motor är endast pumpen å kammen. 88hästaren300d har en vassare kamm å en bättre pump. Dessutom har den snabbglödstift.
Skall ha det i åtanke ang grenröret :thumbright:
Vi har nog hittat en annan turbo till skapelsen, eller två.
det är bla en T04 som är lagom inkörd och en turbo som är snäppet större, vet bara inte vad det är för kvallisort.

Att skicka iväg pumpen för preppning är nog inte aktuellt, för detta är ett så nära gartis bygge som möjligt :D

snål gotlänning du vet :hihi:

kan bjuda på lite mera bilder i dag me

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite stabilare nu :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Skriv svar