Sida 4 av 5
Postat: tis nov 28, 2006 9:32 pm
av Melkutt
är det inte runt 100hk eller

Postat: tis jul 10, 2007 9:05 pm
av Melkutt
Såja, nu börjaar det hända saker med den gammla häcken igen..
Nya ramen är snart färdigbyggd, skall bara förstärkas lite mera.
Thomas har varigt riktigt flitig med sin gammla pinnsvets
Lite bilder då...
Våran powershift låda
samman kopplingen mellan vxl lådorna
Å så en bild på våran fina dizzel snurra
Allt för denna gång..
Komentera gärna..
Mvh
Postat: ons jul 11, 2007 2:45 pm
av Perkele70
PLÖJBOYS!

Postat: ons jul 11, 2007 7:55 pm
av Nicklas Eriksson
får för mig att det kommer att bli lite längre motorhuv på traktorn nu

vad räknar ni med för toppfart?
Postat: ons jul 11, 2007 9:33 pm
av Melkutt
jo, huven måste förlängas.. eller typ fördubblas
Toppfarten,hmm.. vi hoppas på 60kmh+, det hänger lite på vad det är för utväxling i våran powershift låda och vad motorn varvar..
bara det går att köra på bakhjulen så är jag nöjd

Postat: ons jul 11, 2007 9:49 pm
av Tompa
Du melker, kommer du ihåg när vi hämta traktorn ute i fide? vi bogsera den faktiskt i 80 knyck med din mors gamla trött 245. Så väg hållning fins det till mer än 60...

Postat: ons jul 11, 2007 9:51 pm
av Melkutt
hehe, jo..
skönheten låg juh som en padda på vägen, och gabben vart lycklig i förar stolen
så visst, bara det finns resurser så går det lätt att sopa på i 80 knutar

Postat: ons jul 11, 2007 9:55 pm
av Melkutt
Postat: ons jul 11, 2007 10:41 pm
av Sleeper_86
hur blir det att växla på traktorlådan om du har drivning på.. tänkte iom att kopplingen rationaliserats bort? lägga i neutral på automaten varje gång? annar kanske man kan sätta en bromsskiva mellan lådorna och på så vis kunna bromsa ingående axeln..
Postat: tor jul 12, 2007 5:41 am
av Melkutt
vi har inte funderat så mycket på det, det vi har tänkt att göra är att lägga i en vxl på traktorlådan och sedan bara åka med powes shiften.
skulle traktorn inte orka så stannar man och lägger i en lägre vxl..

Postat: tor jul 12, 2007 5:47 am
av Tompa
Vad jag vet är det raksuret i växelådan... inga problem med rally växling!

Postat: lör jul 14, 2007 10:50 pm
av Melkutt
Postat: lör jul 14, 2007 11:06 pm
av Tompa
Ni ska vet en sak, den där motorn väger ett par kg... Innan jag byggde i motorn var ramen riktigt stabil och fin. Men ruskar man lite i moroten nu flexar ramen säkert på 5 cm

En prov start och den kommer att ruska sönder i småbitar

Får nog ta och förstärka den lite imorron. Blir ju inte så kul om den ser ut som en banan efter första hjul lyftet...
Postat: sön jul 15, 2007 4:37 pm
av MB 4 ME
några tips: Grenröret, bygg det av böjar med lite minder dim än vanligt. Jag har provat dehär med turbokonvertering av dieslar å kommit fram tilkl en del saker.
Varför en mindre dim på rören är för att en diesel har ca 200grader kallare avgastemp än vad en bensinare. Det medför att avgashastigheten blir lägre. Sedan ang pumpen så kan man ju ställa på den. Men det bästa skulle vara om du skickade iväg pumpen som jag gjorde tiull ett företag i finland som bygger om pumpen så att du kan få ut rejält med bränsle. Just till din motorn skulle den då ganska säkert kunna leverera bränsle för 250häst..Men då krävs ju som lite mer ingående modd av motorn.
Det som skiljer sig mellan 240 3,0 å 300 motor är endast pumpen å kammen. 88hästaren300d har en vassare kamm å en bättre pump. Dessutom har den snabbglödstift.
Postat: sön jul 15, 2007 8:06 pm
av Melkutt
MB 4 ME skrev:några tips: Grenröret, bygg det av böjar med lite minder dim än vanligt. Jag har provat dehär med turbokonvertering av dieslar å kommit fram tilkl en del saker.
Varför en mindre dim på rören är för att en diesel har ca 200grader kallare avgastemp än vad en bensinare. Det medför att avgashastigheten blir lägre. Sedan ang pumpen så kan man ju ställa på den. Men det bästa skulle vara om du skickade iväg pumpen som jag gjorde tiull ett företag i finland som bygger om pumpen så att du kan få ut rejält med bränsle. Just till din motorn skulle den då ganska säkert kunna leverera bränsle för 250häst..Men då krävs ju som lite mer ingående modd av motorn.
Det som skiljer sig mellan 240 3,0 å 300 motor är endast pumpen å kammen. 88hästaren300d har en vassare kamm å en bättre pump. Dessutom har den snabbglödstift.
Skall ha det i åtanke ang grenröret
Vi har nog hittat en annan turbo till skapelsen, eller två.
det är bla en T04 som är lagom inkörd och en turbo som är snäppet större, vet bara inte vad det är för kvallisort.
Att skicka iväg pumpen för preppning är nog inte aktuellt, för detta är ett så nära gartis bygge som möjligt
snål gotlänning du vet
kan bjuda på lite mera bilder i dag me
Lite stabilare nu
