Sida 4 av 5

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: lör aug 09, 2014 8:02 pm
av Kadett4wd
kanske är av betydelse?
http://www.endmemo.com/physics/momentinertia.php

där lägger man in värde hur långt från centrum svängmassan är

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: sön aug 10, 2014 1:10 pm
av Pacman
Har inte hunnit leta reda på referenser...men här är de formler jag använt: (lite svårt att skriva formler i HTML)

Tjockväggig cylinder: I = 1/2 x m x (r1^2 + r2^2)

Solid cylinder: I = (m x r2^2) / 2

I = Inertia i kgm^2
m = massa i kg
r1 = innerradie i meter
r2 = ytterradie i meter

Densitet stål: 7850 kg/m^3

Så först tar jag alla mått på de olika bitarna på rullen som kan vara av betydelse. På min blev det fem objekt att räkna på.
Sen räknar jag ut volymen på dem för att få fram massan med hjälp av densiteten. Jag antar att det är vanligt stål.
Tredje steget är att räkna ut inertian enligt formlerna ovan. Sen slog jag ihop alla inertiorna och fick ett totalt värde.

Röret: dia=325mm längd=2170mm tjocklek=7mm Det fick jag till I=3,012
En gavel: dia=311mm tjocklek=10mm I=0,072
Stora svänghjulet: dia=600mm tjocklek=200mm I=19,976
Ett litet saab-svänghjul att mäta på: dia=300mm tjocklek=25mm I=0,156
Axeln: dia=80mm längd=2565mm (2800mm totalt men man får dra av där den passerar de solida hjulen) I=0,081

Total inertia blev 23,3 efter lite avrundningar.

Kontrollräkna gärna och rätta mig om jag gjort fel. Som den ingenjör jag gärna vill vara vill jag att rätt ska vara rätt!!

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: sön aug 10, 2014 2:50 pm
av jacobson_se
Jag kan rita sakerna och kolla vad jag får för värde så fort min dator på jobbet kommer igång igen.

Det som är viktigt att tänka på är ju inte bara hastigheten på rullen utan också förändringen av hastighet. Ingen mening att ha hög inertia om man knappt ändrar hastigheten på den.

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: sön aug 10, 2014 8:10 pm
av Erland Cox
Hastigheten ändrar man ju lika mycket om man drar från ett varv till ett annat.
Den relativa förändringen blir alltid likadan.

Erland

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: mån aug 11, 2014 8:28 am
av jacobson_se
Om man enbart har massan i rullen som däcken löper mot men så fort man har extra svänghjul så kommer rullens varvtal att få stor betydelse på inertian.

Ex om rullen är lika stor som däcket = 1:1 utväxling svänghjul på 1000mm dia
Eller om rullen är hälften så stor 1:2 utväxling svänghjulet 1000mm dia.

Om man nu ökar varvtalet på hjulet med 2000varv så kommer accelerationen på svänghjulet bli helt olika.

/christer

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: ons aug 13, 2014 8:46 pm
av jacobson_se
Kom inte ihåg hur man fick ut inertian i programet med körde följande simulering.
Rulle enligt Pacman med svänghjul mm, 0-2500 rpm på 10 sek.
Bild

Rulle ändrad till Dia 250 tjocklek 7mm, sluthastighet samma som alt 1 vilket blir 3249 rpm alltså 0-3249 rpm på 10 sek.
Bild

Övre grafen i varje bild visar vilken effekt det går åt i watt vid varje specifikt varvtal för att hålla en given acceleration, nedre visar varvtal i grader/sek.
Svänghjul och gavlar är inte ändrade mellan dom olika simuleringarna.
Hjulhastigheten blir om jag räknat rätt 0-153km/h
Fundera och kommentera om jag gjort rätt.

/Christer

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: tor aug 14, 2014 1:14 pm
av Pacman
Intressant.

23,1% mindre rulle kostade 56,6% mer effekt att dra runt. Det tycker jag är för nära kvadraten för att avvisa utan vidare! :D

Hade det varit ett skarpt test hade jag skyllt på extra friktion med det ökade varvtalet på rullen (51,5% -> 56,6%) men när det är simulering så blir det svårt.

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: tor aug 14, 2014 3:32 pm
av loop
David Herbertsson skrev:Kanske lite dålig rubrik, men har lite funderingar kring axeldiameter och vilken bredd på rullen som blir lämplig om man ska bygga en accelerations bänk.

Röret är 610 mm i diameter och 14 mm godstjocklek. Vad bör jag ha för axel till detta? Tänker alltså på en Centerless slipad axel, 60, 80 eller 100 mm? Det kan väl vara bra att ha lite att svarva av på efter t ex. svetsning av gavlar osv.

Alla tankar och idéer kring detta är välkomna!

/David
Så vad säger ni om Davids rör då?

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: tor aug 14, 2014 7:44 pm
av jacobson_se
Davids rulle.

Bild

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: fre aug 15, 2014 8:01 am
av Pacman
Oj!!
Mer än dubbla inertian mot min, men ändå under halva effekten för samma svep...och diametern är lite mindre än den dubbla mot min.

Jag ser det som bevisat!!!
Jarmo har rätt. :D

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: fre aug 15, 2014 8:32 am
av jacobson_se
Så fort man har extra svänghjul så är det bättre med liten rulle och stora svänghjul.
Varvtal på rullen är en stor faktor att ta hänsyn till och inte bara inertia.
Har man enbart rulle så är större bättre och det är väl så dom serut om det är broms också.

Något att tillägga Jarmo?

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: fre aug 15, 2014 2:40 pm
av Jarmo Y
Yes, det blir just så. Om jag hade vetat dethär före min sista bänkbygge, mycket pengar hade sparats. :doh:

Är det någon som vill köpa mina 2 rullar, 450mmm diameter, väger över 800 kg, har en stor inertiavärde så de måste vara bra :hihi:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: tis dec 16, 2014 4:10 pm
av Brandt
Jag har fått ihop min rulle nu.
Den består av ett 1830mm lång rör, dia 762mm samt 17mm tjocklek.
Gavlarna är 762mm och 40mm på var sida.
Axeln är en 2200mm lång 60mm axel.

Har jag räknat rätt att inertian blir ~102?
(81 på röret och 20,75 på gavlarna)

Kör med ett program från dynomec.

Finns en filmsnutt på min fb sida när vi prövar en s14 (kör på 3an)

Även prov kört min supra men den visar alldeles för mycket i min bänk (har för mej jag skrivit in inertia 64 i programmet men tror det som sagt är fel)

Tacksam för svar.

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: tis dec 16, 2014 4:47 pm
av Pacman
22 meter lång axel?? :hey:

Re: Dimensionering av inertia bänk.

Postat: tis dec 16, 2014 5:41 pm
av Brandt
Ändrat ;)

Använde formeln 1/2xkgx(inerdia^2+ytterdia^2) för axeln.
(kgXyttredia^2)/2 för gavlarna.