Sida 4 av 19

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån feb 23, 2015 9:50 pm
av David Herbertsson
Själv tycker jag att det går rätt så trögt, är 286,5 timmar in i projektet så här långt.
He he, uppstarten är nog allra minst två månader bort! Det är bara å jobba på så blir det klart till slut..

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån feb 23, 2015 10:38 pm
av J.Eklund
Kul att det går framåt, och att du lägger upp mycket bilder. :)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons feb 25, 2015 9:31 pm
av David Herbertsson
Ja bilder är ju alltid kul att titta på!

Bild
Har köpt en ny turbo, Schwitzer S200. Blir nog alldeles perfekt i storlek för en bruksbil. Köpt av Runevaden här på forumet, bra service och trevlig :thumbright:

Bild
Är ju inte så stor så det bör ju gå att registrera med den också, hoppas jag.

Bild
Avgashuset med intern wastegate är ju lite stort och klumpigt, som tur vad fick jag med ett annat avgashus som var påbörjat för pluggning av wg och nersvarvat.

Bild

Bild
Har börjat skära/ slipa bort lite onödigt material på avgashuset.

Bild
Byggde ett fäste till stödlagret med. Har tänkt göra en kardanring i den bakre delen av fästet, närmast kameran.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons feb 25, 2015 10:35 pm
av Dennis M
Kul att det rullar på, du har inte mycket gummislang, är motorn ganska stumt monterad?

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tor feb 26, 2015 6:15 am
av David Herbertsson
Dennis M: Menar du mellan tryckröret och insuget? Jag har gummi kuddar, men dom är hårda. Mellan tryckröret och intercoolern finns det ju mera slang så där är ju utrymme för mera rörelse.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis mar 03, 2015 10:21 pm
av David Herbertsson
Jobbar på så sakteliga..

Bild
Har väl i princip gjort klart det nya avgashuset till turbon. Pluggat wastegaten och slipat bort lite onödigt material. Filade till det sista på packningsytan som man inte kom åt i svarven. Lämnade en liten kant, med lite tur blir det som en labyrint tätning. Eller så bara läcker det :wink:

Har jobbat lite mer med bakvagnen med..

Bild
Skar bort det gamla fästet till panhardstaget från Kadett axeln och svetsade fast det på 1031:an.

Bild
Gott att få det på plats, en sak mindre kvar att fixa..

Jag har haft lite funderingar på hur jag skulle lösa det med krängningshämmaren, då jag vid en snabb mätning fick det till att det inte skulle passa med org. krängaren, visade sig att jag hade mätt lite fel.
Bild
Kapade bort fästena från den gamla axeln.

Bild
Skruvade fast krängaren i karossen och punktade dit fästena på axeln. Skönt när det går smidigt!

Bild
Har mätt klart på kardanaxeln och skickade iväg den till Jönköpings Motorrenovering för kortning och balansering idag. Axeln behöver kortas totalt 352 mm. Då har jag lite marginal vid max infjädring.

Min momentarm jag har byggt verkar inte passa så bra, kommer ta i karossen vid max infjädring, så jag får nog ta och bygga en ny. I övrigt är det handbroms, spak, vajrar, fäste i karossen och bussning till momentarmen, kardanfångare och bromsar kvar, sen så är bakvagnen klar.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons mar 04, 2015 2:22 am
av Husse1
Blir väldigt nice, men vore det min bil skulle jag inte lita på stödlagerfästet.
Det kommer att bli stor belastningar på både plattjärnet och bultarna, då tyngden och vridmomentet kommer långt bort från fästpunketerna.
Svetsa dit en bit 3-4mm plåt på varje sida i tunneln, mittför eller strax bakom/framför stödlagret, och bulta fästet även där, med t.ex en bult genom den plåten/kardantunneln och ut till en extra fästpunkt på varje sida i det fäste du har där nu.
Det kan ev. hålla också men jag skulle inte chansa.

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons mar 04, 2015 10:34 am
av David Herbertsson
Tackar, helt korrekt iakttagelse. Kommer att göra fästpunkter till karossen i linje med stödlagret för att få det lite mera stabilt.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jun 09, 2015 2:28 am
av loop
du har ju byggt mer sen du uppdaterade här sist

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jun 09, 2015 7:00 pm
av J.Eklund
loop skrev:du har ju byggt mer sen du uppdaterade här sist
Det vill vi gärna se bildbevis på David. :)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jun 09, 2015 8:08 pm
av David Herbertsson
Oj, oj, med en sådan läsarstorm så får jag krypa till korset och uppdatera :wink:

Bild
Har gjort fler fästpunkter mot karrossen till fästet för stödlagret.

Bild
Inne i bilen har jag förstärkt med 3 mm plåt mot dessa nya fästpunkter.

Bild
Byggt fäste till en handbromsspak från Volvo 240.

Bild
Kardanen har kommit tillbaka från kortning och balansering, än så länge ser det ut som att jag har mätt rätt på den..

Bild
Fick ordnat till ett fäste till gasvajer med. Byggde om Kadettens original anordning så att jag kan använda gasvajer från en Saab 900. Funktion före utseende..

Bild
Efter lite funderande fram och tillbaka så var det dags att ta tag i det här med rördragningen till wastegaten..

Bild
Fick beställa två stycken 1,5" V-bands flänsar. Om jag inte hade kunnat ta loss den hade jag inte kunnat svetsa rören mot grenröret..

Bild
Så blev det. Pulssplittat fram till Wg:n.

Bild
Provmontering. Ja, wg:n ska sitta snett.. :lol:

Bild
Har satt ihop en 3" downpipe med. Den tog onödigt lång tid att bygga eftersom jag var oförsiktig och bara punktade ihop den först, sen när jag helsvetsade så drog den sig lite och det räckte för att den skulle ta i precis överallt.. :) Den ska komma förbi både framvagnsbalk/styrväxel och motorfästet.

Bild
Eftersom det ska reggas köpte jag en katalysator från Kl med.

Bild
Katalysator och flexrör klart. Får nog göra ett ovalt rör vid växellådsbalken så att det inte bygger så mycket neråt.

Bild
Det undre vattenröret är klart. Gjort i 38 mm alurör. Är förövrigt det första jag har svetsat med Tig som jag ska använda. Blev inte snyggt, men är faktiskt tätt!

Bild

Bild

Bild
Har börjat på det övre vattenröret med. Dragningen blir ju inte så estetiskt tilltalande, men förhoppningsvis ska det gå bra att ha det så nära turbo och downpipe:n. Turbomössan ska ju isolera bra, downpipe:n blir lindad och silicone slangen tål ju en del värme.

I övrigt så har jag handlat en del grejer, ekonomiplåt till det som behöver lagas, polyurethan bussningar till fram och bakvagn, och styrleder, spindelleder och kulleder från 1,6-2,0 Kadetterna. Det brukar Bilprovningen gilla om man har när det är dags att regga. Nu är det bara 10 000 grejer till sen är det klart! :lol:

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: tis jun 09, 2015 10:16 pm
av Dennis M
Bra jobbat! :-)

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: ons jun 10, 2015 8:34 pm
av David Herbertsson
Tack så mycket!

/ David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: mån jun 29, 2015 8:49 pm
av David Herbertsson
Bild
Mitt gamla "termostathus" gjorde jag i svartstål. Hade inte rätt rör hemma då och visste inte riktigt hur fortsättningen på det skulle bli, så jag bestämde mig för att börja om. Nu blev det aluminium och 38 mm rör.

Bild
Övre kylarröret och "termostathuset" klart.

Bild
Fick snickrat ihop en oljeretur från turbon med. Tror den var 16 mm invändigt.

Bild
Skar till en fläns till wg utloppet.

Bild
Gjorde ett litet hål i downpipen..

Bild
Så här var tanken att det skulle bli när det satt ihop..

Bild
En lite kass bild på när grejerna sitter på plats i bilen.

/David

Re: Kadett C -74 Saab turbo.

Postat: sön aug 09, 2015 9:01 pm
av David Herbertsson
Bild
Fick hem en Kina kopia på en HKS dump. Får se om den funkar bra, har haft tur med mina Ebay köp hittills iaf. För 350 kr inklusive frakt är det värt ett försök :)

Bild
Min gamla momentarm blev sned, ful och jag kom inte fram till hur jag skulle fästa den i karossen på nåt vettigt sätt. Har sett att folk har använd bärarmsbussningar osv, men jag hade svårt att hitta nått med rätt diameter så jag började om istället.

Bild
Använder denna som bussning mellan momentarmen och fästet i karossen. Är ett stabilisatorstag som siter i bakvagnen på massa olika modeller av BMW. Är rätt så grovt, monteras med M14 bult. Nu kan momentarmen åka bakåt och framåt, men blir låst uppåt och neråt. Ledar även i horisontalplanet, eller vad man ska säga, så det blir inga brytningar om man hissar upp bakaxeln i ena sidan osv.

Bild
Svetsade in förstärkningsplåtar i karossen för att fördela ut krafterna från momentarmen på en större yta.

Bild

Bild

Bild

Bild
Här är ett gäng dåliga bilder på momentarmen när den sitter som det är tänkt. Med bilen i rätt körhöjd har jag ca. 2,5-3,0 graders negativ pinjongvinkel.

Bild
Jaha, ca. 500 timmar in i projektet var det så dags att sänka ner den från pallbockarna för att kontrollera att man inte har byggt bort sig helt totalt..

Bild
Nu är inte bilen i rätt höjd varken fram eller bak, men markfrigång blir det inga bekymmer med iaf. Kommer bli runt 12 cm på lägsta stället.

Bild
Gjorde det enkelt för mig och kapade och bockade om orginal fästet till Map-sensorn.

Bild
Var och köpte ett fint oljekyl av Bodo740 på forumet, men det slutade med att jag bestämde mig för att använda org. kylet istället. Svetsade dit lite nya fästen.

Bild
Kapade ur lite i frontplåten och sedan fick det plats. Får se om kylningen räcker till, får lite luft på undersidan med.

/David