Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15
Postat: ons feb 18, 2015 9:02 am
Väldigt kul och se att den fick bli orange igen! Ser ut att bli mycket bra jobbet du lägger ner på den. 

Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
Mellan kompressorn och turbon har jag en "envägs" backventil som endast kan släppa in luft om det skulle bli undertryck mellan kompressor och turbo. Vid normal körning (säg 1/4 gas) suger kompressorn in ca 2ggr mer luft än vad motorn vill ha genom sitt filter. Eftersom det kommer att skapas lite övertryck mellan kompressor och turbo (pga motstånd genom turbon) kommer backventilen att hållas stängd och ALL luft som kompressorn ger ifrån sig kommer att gå ut genom turbo, ic osv. Men eftersom motorn inte vill ha så mycket luft skapas ett undertryck i insuget- bakom spjället, som i sin tur suger upp en 70mm dumpventil -Detta punkterar allt tryck i systemet efter turbon även om det är ett mycket högt flöde genom turbo (som driver turbon på kompressor sidan), för att fortsätta genom ic och ut genom dumpen. Håller man motorn på 5500rpm utan last stormar det ut nära 15000 liter luft i minuten ut genom dumpen (ca 200km/h rör sig luften i tryckrören vilket driver turbon och minimerar tappet av turbinvarv även vid gassläpp och hård inbromsning)
När man därefter går på med gas så insuget tappar undertryck stängs dumpen och all denna luft tvingas in i insuget istället vilket genererar laddtryck och avgasmassa omedelbart- Vilket startar den riktiga drivningen av turbon. När turbon börjar få upp turbinvarv (vilket går fislätt då den matas med tryckluft) kommer du snart till en situation när den vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge (bör ske runt 0,7 bar). Istället för att stänga av kompressorn och bypassa den, låter jag kompressorn vara på hela tiden och hjälpa till med flödet. Den extra luften tas in via backventilen som öppnas mekaniskt när trycket mellan kompressor och turbo försvinner (flödet är fortfarande kvar) Vid det här laget har turbon tagit över precis ALLT (kompressor avlastas nu och börjar gå ca 40hkr lättare) och styrs via en Wastegate som vid vanligt turbo trimning. Enda skillnaden är att det krävs mindre avgaser att driva turbon (mindre avgas mottryck) då den får hjälp av att matas med luftmassa (inte tryck). ca 1/3 del av den totala luften som turbon vill ha tas in via backventilen, resten kommer från kompressorn