Sida 4 av 4

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: ons feb 18, 2015 9:02 am
av Turbokoftan
Väldigt kul och se att den fick bli orange igen! Ser ut att bli mycket bra jobbet du lägger ner på den. :thumbright:

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: ons feb 18, 2015 9:31 am
av moffa699
Blir ju sjukt bra,ser fram emot att se den färdig

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: fre feb 20, 2015 7:42 pm
av flubber_323
Den bilen har man läst ett tag om. fränaste opelbygget enligt mig.

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: sön mar 22, 2015 12:26 pm
av smilesante
HÄR KOMMER EN STOR BILD UPPDATE GOTT FOLK!:)

har varit lite oaktiv men de är bara för att jag lagt typ all tid på bilen och inte hunnit helt enkelt :) fb har hunnits med lite eftersom jag har tillgång till de direkt i mobilen :)

här kommer iaf en bild bomb över ihopbyggandet av bilden, så luta er tillbaka och njut ;)

började ta tag i motorrummet och polera div delar som blivit förstörda av branden och pulversläckaren, många timmar polering :)

expansionkärlet bland annat

Bild

Bild

även motorn fick sig en omgång med renovering :) plockat ihop bottendelen igen :)

Bild

även framvagnen åkte upp som har fått sig en översyn på allt och lite nya delar :) och motorn lyftes i :)

Bild

bagageutrymmet började också likna nått efter många timmars polering och utbytta delar ,slangar och kopplingar:) , dock inte bytt bränslenivåslangen än :)

Bild

bromsystemet är en av alla grejer som blivit renoverat och tillfixat :) först skulle många delar blästras

efter blästringen

Bild

efter detta så lämnades alla delar in till gulkromatering


Bild

efter de så anlände bromsskivorna

färdigbearbetade och behandlade för att sättas på
Bild

skruvade ihop motorrummet sakta men säkert

Bild

även bromsarna hittade på :)

Bild

insidan börjar också bli klart

Bild

motorrummet börjar bli klart :)

Bild

polerade även upp vingen efter att den fått en liten renovering/riktning

Bild

ett paket från tyskland anlände med nya stolarna :)

Bild

efter detta lyfte jag för första gången ner bilen på marken igen och den står på egna hjul :) dock har inte mina 19" kommit hem än så fick bli strippenutförandet så länge :) här kommer lite bilder på bilen så här långt :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bilen va också med i sin första photosession i min ägo :) vart den dyker upp? håll ögonen öppna ;)

Bild

Bild

Bild

allt för denna uppdate men uppdaterar mer snart med bilder från plåtningen osv snart elmia ;)

stay tuned

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: mån mar 23, 2015 12:32 pm
av Phranz
Det blir ju hur grymt som helst!

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: tor mar 26, 2015 5:47 pm
av smilesante
hallå gott fölk :)

har fått hem fälgarna från renoveringen och fått på nya däck :) här kommer lite bilder :)

även fixat bagaget lite med nya kablar, batterilåda och ny bränslenivåslang till tanken :)

Bild

Bild

monterat hjulen på bilen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

och en bild i bagaget :)

Bild

avslutar uppdaten med en helhetare :)

Bild

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: tor mar 26, 2015 7:20 pm
av Henkken
Obehagligt jävla fet den är! :D

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: sön maj 03, 2015 10:46 pm
av smilesante
Tjenare gott folk!:) har varit lite dött här de senaste!:) bilen blev färdig till elmia och stog där en helt magisk helg, mycket grym kritik och även bilsport var framme och fotade lite, många har kanske sett lite bilder runt om:) hur som helst jag tänkte släppa en liten bildbomb från photosessionen där Tjoffsmedia var på besök och fotade åt Maxxstreet magazine samt även lite egna bilder jag tog i går när jag dammade av mantan lite efter att ha tagit de lite lugnt efter elmia:) nä skämt å sido har börjat fixa med nissanen istället ;) kommer en uppdate där också snart :) näst på listan till mantan står de att byta sprut:) ev byta turbo och bygga om ladtryckstyrningen lite... min plan är att seriekoppla turbon och kompressorn istället för parallell som nu, då turbon just nu jobbar med mottryck mot bakcentilven ända fram tills den orkar trycka upp den, helt enkelt vill jag plocka fram ett bättre register samt mer effekt i motorn och skapa full koll över den!:)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


allt för denna uppdate hoppas de smakar :)

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: mån maj 04, 2015 12:05 pm
av mrabarth
Tjenare! Ser att du lyckats riktigt bra med renoveringen! Ser fantastiskt bra ut och kul att se att du löpte linan fullt ut då bilen höll mycket hög klass innan branden.
Så du funderar på att bygga om kompressor systemet till serieladdning. Du har säkert redan läst om mitt Escort bygge som precis byggde på den principen.
Jag kan bara intyga att det funkar otroligt bra! Du kommer dock att behöva en backventil iaf. som öppnar när turbon behöver mer luft än kompressorn kan ge, och en dumpventil med goda justeringsmöjligheter (fjädertryck) Annars inga konstigheter!
Väntar med spänning på resultatet!! :thumbright:

Länk till tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=570


Bild
Mellan kompressorn och turbon har jag en "envägs" backventil som endast kan släppa in luft om det skulle bli undertryck mellan kompressor och turbo. Vid normal körning (säg 1/4 gas) suger kompressorn in ca 2ggr mer luft än vad motorn vill ha genom sitt filter. Eftersom det kommer att skapas lite övertryck mellan kompressor och turbo (pga motstånd genom turbon) kommer backventilen att hållas stängd och ALL luft som kompressorn ger ifrån sig kommer att gå ut genom turbo, ic osv. Men eftersom motorn inte vill ha så mycket luft skapas ett undertryck i insuget- bakom spjället, som i sin tur suger upp en 70mm dumpventil -Detta punkterar allt tryck i systemet efter turbon även om det är ett mycket högt flöde genom turbo (som driver turbon på kompressor sidan), för att fortsätta genom ic och ut genom dumpen. Håller man motorn på 5500rpm utan last stormar det ut nära 15000 liter luft i minuten ut genom dumpen (ca 200km/h rör sig luften i tryckrören vilket driver turbon och minimerar tappet av turbinvarv även vid gassläpp och hård inbromsning)
När man därefter går på med gas så insuget tappar undertryck stängs dumpen och all denna luft tvingas in i insuget istället vilket genererar laddtryck och avgasmassa omedelbart- Vilket startar den riktiga drivningen av turbon. När turbon börjar få upp turbinvarv (vilket går fislätt då den matas med tryckluft) kommer du snart till en situation när den vill ha mer luft än vad kompressorn kan ge (bör ske runt 0,7 bar). Istället för att stänga av kompressorn och bypassa den, låter jag kompressorn vara på hela tiden och hjälpa till med flödet. Den extra luften tas in via backventilen som öppnas mekaniskt när trycket mellan kompressor och turbo försvinner (flödet är fortfarande kvar) Vid det här laget har turbon tagit över precis ALLT (kompressor avlastas nu och börjar gå ca 40hkr lättare) och styrs via en Wastegate som vid vanligt turbo trimning. Enda skillnaden är att det krävs mindre avgaser att driva turbon (mindre avgas mottryck) då den får hjälp av att matas med luftmassa (inte tryck). ca 1/3 del av den totala luften som turbon vill ha tas in via backventilen, resten kommer från kompressorn

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: mån maj 04, 2015 4:03 pm
av coupe76
Ja du ser Anton! det ju precis rätt person som kommentera... och snäll var han som länka till rätt ställe med! :thumbright:

Re: Smilesantes Opel Manta A 16v Turbo&Kompressor UPPDATE 15

Postat: mån maj 04, 2015 7:22 pm
av KForsberg
Läcker bil. Visst är det denna som Ronnie Hilmersson byggde från början?

EDIT: Läste på första sidan. Nvm :)