Sida 4 av 4

Re: val av Diesel

Postat: fre apr 10, 2015 3:17 pm
av mauser240
Mitsun är mjuk och skön i ljudet, som en hiace ungefär, men låter lagom genom rätt avgasrör. Men, skönheten sitter väl i lyssnarens öron...

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 8:06 am
av chrillee
Visst finns det många bilar med dieselmotor, en del låter bättre en del sämre... kanske inte var den primära frågan dock.

...Än så länge så känns det som bara att det enda konkreta förslaget har varit mb/bmw diesel med stressfläkt.
Som jag verkar förstå en del av er så ser ni problematik med nyare motorer pga startspärrar och diverse merkostnader runt om då det är en nyare och dyrare lösning.
Det var väl här jag hoppades lite på att höra av nån som faktiskt tryckt ner tex en D5a i en annan bil och provat trimma.
Som sagt, mb/bmw är väl lite vanligare och det verkar ju onekligen fungera relativt bra... maskinerna flyttar ju på sig bevisligen.

I samband med detta då bör jag ju passa på att fråga, mb/bmw dieslarna... vad bör man köra för vxllåda på dessa som håller för effektökningen?

Sen nästa lite halvdumma fråga, varför är det så stans mycke svartrök bakom dessa preppade bilar? det verkar ju vara först när turbon kickar in och varvtalet är lite högre som svartröken lugnar sig.

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 9:04 am
av The
För mycket soppa så sotar en diesel

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 11:42 am
av Dennis M
Nej för lite laddtryck ;-)

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 11:51 am
av chrillee
sååå... dubbelturbo med en liten och en större i serie avhjälpa detta med andra ord? :P

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 3:25 pm
av Dennis M
Nja en modern diesel styr ju bränslet effektivare och sen eldar man ju gärna diesel för att få igång stora turbos.

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 4:40 pm
av smidy
väljer du bmw snurra så är väl lådvalet mer eller mindre självklart, en bmw låda, eller gäller väl nästan vad för motor du än väljer, verkar som 90% av dom som kör med mycket effekt (bensin eller diesel) åker med bmw diesel låda, när gränsen är nådd för bmw låda så verkar det vara eftermarknadslådor/racelådor som gäller eller vika sig och åka invalidlåda typ powerglide etc.

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 6:31 pm
av per a
nu när jag byter kaross på min om605 mynä så byter jag till 722.6 låda. dom finns de riktigt gott om och man får ju en på köpet om man köper en w210 om 606turbo
jag tror på vnt eller tvåstegsladdning om man vill minska svartröken.

Re: val av Diesel

Postat: mån apr 13, 2015 8:03 pm
av Jens.k
Om du åker bmw M57ND30 motorn från en bil efter -03 så bör det sitta en riktigt fin 6-växlad zf låda bakom den original som tål allt du slänger på den :D
Föregångaren som är 5-växlad är ej att förkasta den heller men inte riktigt samma.

Re: val av Diesel

Postat: tis apr 14, 2015 8:41 am
av chrillee
Om du åker bmw M57ND30 motorn från en bil efter -03 så bör det sitta en riktigt fin 6-växlad zf låda bakom den original som tål allt du slänger på den :D
Föregångaren som är 5-växlad är ej att förkasta den heller men inte riktigt samma.
Alltså helt plötsligt så kändes ju motor och drivlina som att de tog ett priskliv som var utanför min budget. Motor och drivalina från eb BMW diesel -03 eller nyare kändes dels väldigt väldigt dyr men oxå som att det är väldigt mycket el oxå.

Som jag förstått det och nu summerar jag lite:

Volvo D5:
Få som byggt med denna motor, inte så många som har kännedom om hur man exakt går tillväga, vad man kan plocka ut för effekt och en väldig massa el somt imobilizer som man skall kringgå.
Har sett en del som byggt med denna motor bla blacksmokearmy men det är inget överdrivet antal utöver dem. Som sagt hur effektvänliga dessa D5or är verkar oxå vara högst oklart.

BMW Diesel:
Här hör man lite kluvna toner, starka lådor men veka motorer när man börjar stressa dem. I övrigt verkar de låta som att de e rätt byggvänliga men då var det frågan om hållbarheten då.

Mercha:
Verkar ju onekligen vara de som är mest använda, kraftiga motorer som man enkelt kan motionera ur hästar ur.

Sätta på en bmwlåda zf så verkar det som att det skall gå utan större problem. Som jag förstått det så en 300TD ligger på 147hk ala 273nm vilket skulle innebära att jag håller mig inom effektramarna om jag sätter på en framvagn från en 240 turbo med ventilerade skivor och en 1031/1041 bakaxel, det de sagt så behövs alltså inte registrering för ombyggt fordon utan kan bara regbesikta den. Frågan som uppstår då är om en rak 3liter 6a ryms i motorutrymmet eller om jag måste kliva ner till 2.5l 5an på 126hk och 231nm för att det skall finnas en sportslig att få plats med att i motorutrymmet. Funderingarna har ju varit som sagt om man skall ta och peta dit dubbelturbo när man ändå håller på... :roll:

Nu får gärna nån stoppa mig innan jag skenar... :whistle:

Re: val av Diesel

Postat: tis apr 14, 2015 9:28 am
av The
Är väl inget problem att få in en sexa i ett 240 motorrum