Sida 4 av 6

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: mån okt 05, 2015 8:09 pm
av gyllee
Erland Cox skrev:Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland
I vilket/vilket nummer av bilsport kan man läsa mer om det här? Låter mycket intressant!

Oskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons okt 07, 2015 9:26 am
av TMB
Kadett4wd skrev:Jag har i martinssons topp ändrat lite.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.
Ble litt nysgjerrig, hvordan modifikasjon har du gjort?

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons okt 07, 2015 2:56 pm
av Erland Cox
Kollade hemma och det var i nummer 16.

Erland

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons okt 07, 2015 4:01 pm
av gyllee
Tackar tackar då ska jag genast beställa en

Oskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tor okt 08, 2015 3:27 pm
av Pacman
Ett problem som jag hört mycket om när det gäller höga varvtal med hydraultryckare är att oljepumpens regulator inte mäktar med att hålla trycket nere utan trycket stiger med varvet, och då pumpar tryckarna upp sig och skapar ventilflyt den vägen.
Med rätt uppgradering på regulatorn så borde det funka bra med hydraltryckare med.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: fre okt 09, 2015 6:09 pm
av nicke b
Agap kammar ligger och väntar... Hydrauler som ska klara 8500rpm

Hoppas det kommer att funka

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons okt 14, 2015 8:08 pm
av lewwan
nicke b skrev:Svetsa vill jag ej göra...
Varför vill du inte svetsa den?

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tor okt 15, 2015 10:19 pm
av Erland Cox
gyllee skrev:
Erland Cox skrev:Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland
I vilket/vilket nummer av bilsport kan man läsa mer om det här? Låter mycket intressant!

Oskar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
15, 16 och 17. Den bästa artikeln var i nummer 17, jag skrev fel innan.

Erland

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: fre okt 16, 2015 11:29 am
av nicke b
Nä svetsa behöver jag ej för mina effekter.... massa jobb i onödan....enkelt och lättmekat gillar jag vid ev haveri

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: mån okt 19, 2015 5:12 pm
av Jan van Vurpa
Erland Cox skrev:Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland

Vem kan läsa Bilsport svenskan i Amerika? :doh:
Och fatta nåt?

vänta! :oops:


Undra om det finns intresse i 8v o 16v rå ämne med full cirkel så man har frihet i kam design?
Dom finns härborta.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tis okt 20, 2015 8:00 pm
av gyllee
[/quote]

15, 16 och 17. Den bästa artikeln var i nummer 17, jag skrev fel innan.

Erland[/quote]

Ingen fara, jag beställde alla tre! Tack för tipset

Oskar

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: fre apr 23, 2021 10:06 pm
av howdini
Noen som kan poste artikler ?

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: mån jun 28, 2021 8:15 pm
av Jens Gustavsson
allt ska va gratis i dag :lol: köp här annars så får vi kanske fler bra repotage i framtiden https://shop.bilsport.se/22-bilsport

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons jun 30, 2021 11:25 am
av JLundin
Bilsport har den policyn att dom jagar folk som olovandes publicerar från deras tidningar, vilket är helt rätt. Vill man ha något andra skapat så får man vackert betala för det, svårare än så är det inte:-)

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons jun 30, 2021 2:50 pm
av Jens Gustavsson
vi som har några år på nacken tycker ofta så janne. tror jag har böcker och tidningar för xxxxxx kronor ,nä jag vill inte göra ett överslag på det haha!

intresant ämne detta med 4v kamaxlar och toppar det är helt andra saker än 2v volvo. ska testa en hel del i höst i dynon så kommer mer om det (gratis info haha). men det är många problem också med dessa motorer då de blir mycket dyrare att bygga och kräver mycket mer kunskap och erfarenhet av de som ska sätta ihop dem och tuna dem och i många fall kan ändå en 2v volvo va det man klarar sig bra med i slutändan.

mvh jens