HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Då har du fått i större Intercooler än vad jag lyckades med.
Och jo min balk är också knäckt.
Folk fattar inte att man inte kan stoppa in domkrafter vart som helst...
Och jo min balk är också knäckt.
Folk fattar inte att man inte kan stoppa in domkrafter vart som helst...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Stefan: har du något projekttråd?
Daniel: ja, de flesta jag har sett har knäckt balk där
Liten uppdatering.
Hade beställt "några" delar från BMW så var och hämtade ut de. De sa att jag fick egen hylla

Nya drev och kedjor


Lämnade mina skruvar och remskivor och fästen på ytbehandling



Blocket klart


Dessa badboys väntar på att hamna i blocket

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Daniel: ja, de flesta jag har sett har knäckt balk där

Liten uppdatering.
Hade beställt "några" delar från BMW så var och hämtade ut de. De sa att jag fick egen hylla


Nya drev och kedjor


Lämnade mina skruvar och remskivor och fästen på ytbehandling



Blocket klart


Dessa badboys väntar på att hamna i blocket

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
E24 skrev:Stefan: har du något projekttråd?
Daniel: ja, de flesta jag har sett har knäckt balk där
Att det kan vara så svårt att första att det inte går att lyfta där!


Jo jag har en projekttråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=635csi
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Fasen så fint det blir, och med rejäla doningar dessutom.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Daniel: Måste hålla någorlunda klass för att den ska kunna jämföras med din 
Kolvarna i blocket, lite lustig tändföjld

I med veven. Kör med ARP och dom är lite korta men det ska nog inte vara något problem.

Nytt drev på till oljepump och kamaxeln

I med stakarna

Klart


Idag hann jag börja med toppen lite grann.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kolvarna i blocket, lite lustig tändföjld


I med veven. Kör med ARP och dom är lite korta men det ska nog inte vara något problem.

Nytt drev på till oljepump och kamaxeln

I med stakarna

Klart


Idag hann jag börja med toppen lite grann.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Angående arp bultarna. Är det inte bättre att skruva upp pinbulten lite, så muttern får lite mer gänga?
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Det är inte optimalt men acceptabelt medmuttrarna.
Det har hänt lite grann under helgen så här kommer en uppdate
Toppen ihop. Rensade alla gängor så det skulle flyta på bra vid montering.

Bottendelen börjar ta form. Ny hubb och tillhörande fjäderbricka och mutter drogs till 440nm. Samtidigt monterades nya pumpen.

Min nya oljepump som jag hade beställt hann inte komma( det skulle komma v32) så det blev en hybrid av M106 och B35 pumpen med bästa delarna från varje. Det blev en lite trimmade version av den med hjälp av en liten bricka

Pumpen schimsad och monterad med ny kedja och nytt drev och mutter + loctite

Ny glidskena och spännare också förståss

I med ARPbultarna


Trigger och remskiva

På med Cooperingpackningen och toppen samt nytt drev till kamen och nya kedjan

Börjar äntligen likna en motor

På med grenrör(värmepumpen) och snigeln

Och i med den

Sen gjorde vi ett lyckad försök att köra runt motorn på starten (utan tändning och soppa) för att få oljetryck. Sen kopplade vi i allt och startade upp den för första gången kl 05:30 på söndag morgon
Filmbevis!
https://vimeo.com/164981337
Sen var det dax för att justera ventilerna, efterdra toppen och åka hem och sova!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har hänt lite grann under helgen så här kommer en uppdate
Toppen ihop. Rensade alla gängor så det skulle flyta på bra vid montering.

Bottendelen börjar ta form. Ny hubb och tillhörande fjäderbricka och mutter drogs till 440nm. Samtidigt monterades nya pumpen.

Min nya oljepump som jag hade beställt hann inte komma( det skulle komma v32) så det blev en hybrid av M106 och B35 pumpen med bästa delarna från varje. Det blev en lite trimmade version av den med hjälp av en liten bricka


Pumpen schimsad och monterad med ny kedja och nytt drev och mutter + loctite


Ny glidskena och spännare också förståss

I med ARPbultarna


Trigger och remskiva

På med Cooperingpackningen och toppen samt nytt drev till kamen och nya kedjan

Börjar äntligen likna en motor

På med grenrör(värmepumpen) och snigeln

Och i med den

Sen gjorde vi ett lyckad försök att köra runt motorn på starten (utan tändning och soppa) för att få oljetryck. Sen kopplade vi i allt och startade upp den för första gången kl 05:30 på söndag morgon

Filmbevis!

https://vimeo.com/164981337
Sen var det dax för att justera ventilerna, efterdra toppen och åka hem och sova!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Grymt stiligt!




Niclas Carnesköld
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Tack Niklas!
Det har varit dåligt med uppdateringar då jag faktiskt har mest jobbat och varit i garaget
Men här kommer en uppdatering:
Efter uppstarten var det dax att bygga tryckrör och fixa tryckrör. I tisdags fick jag reda på att jag fick tid för mappning och bänkning i lördags. Då vart det bara att sätta fart med att bygga tryckrör och fixa alla små grejer som var kvar



Det var 6år sedan jag rörde TIGen sist så första skarven blev... Hemsk!

Sen sakta med säker blev jag och TIGen lite bekanta med varandra
Det är fortfarande långt ifrån bra eller snygga fogar men helt ok för nybörjare.

Lite oklart om mina fantastiskt fina fogar höll tätt, men det gjorde dom faktiskt.

Sen var det dax för ventiljustering/kontroll
Tyckte ventilerna tickade mycket men spelen stämde så jag struntade i och tajta till det mera

Och 3dje oljebyten

Och en kort premiärtur blev det på fredagkväll, kvällen före mappning.
Triggern fick justeras under provkörningen då dessa verkar vara känsliga på M30?

Den kvällen körde jag hem bilen, bra märkligt att köra hem den och inte ha den i garaget utan motor på pallbockar

På lördag kördes bilen ner till GZracing för egen maskin då jag tänkte att det vore bra med annat än bara tomgångskörning som inkörning av ringarna
Väl nere träffade vi Joakim och gick genom bilen samt mina förväntningar av den. Sen var det bara att spänna upp den i bänken och köra

Jag var lite nervös i början av bänkningen då jag aldrig hade träffat Joakim och där satt han i min bil och skulle "ge den vad den tål"
Men efter en stund när jag märkte hur noga, strukturerad, proffsig och seriös han är så hjälpte det till och bli lugnare.

Dagen gick otroligt smidigt i bänken. Bilen höll tempen och verkade lira som den skulle.
Vi körde några pull och märkte när turbon började bottna så nöjde vi oss
Precis före sista pullen märkte vi att oljekylaren läckte, inte i anslutningarna, utan själva cellen. Det var en stor pöl under bilen och i och med att fläkten var igång så blåstes all olja på undersida av motorn.
Därefter körde vi ytterligare en pull på några graders tändning till och därefter nöjde vi oss när turbon bottnade
https://vimeo.com/166735817

Som tur så hade jag en följebil så man fick bilen hem utan att lämna spår hela vägen hem

Väl hemma i god sällskap igen

Nu är det bara att försöka laga oljekylaren, och byta olja nu när ringarna är inkörda i bänken
och tuta och köra 
Ventilerna blev mycket tystare efter bänkningen och undrar om de knackade mera då kamen var inte inkörd?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har varit dåligt med uppdateringar då jag faktiskt har mest jobbat och varit i garaget

Men här kommer en uppdatering:
Efter uppstarten var det dax att bygga tryckrör och fixa tryckrör. I tisdags fick jag reda på att jag fick tid för mappning och bänkning i lördags. Då vart det bara att sätta fart med att bygga tryckrör och fixa alla små grejer som var kvar



Det var 6år sedan jag rörde TIGen sist så första skarven blev... Hemsk!

Sen sakta med säker blev jag och TIGen lite bekanta med varandra
Det är fortfarande långt ifrån bra eller snygga fogar men helt ok för nybörjare.

Lite oklart om mina fantastiskt fina fogar höll tätt, men det gjorde dom faktiskt.

Sen var det dax för ventiljustering/kontroll
Tyckte ventilerna tickade mycket men spelen stämde så jag struntade i och tajta till det mera

Och 3dje oljebyten

Och en kort premiärtur blev det på fredagkväll, kvällen före mappning.
Triggern fick justeras under provkörningen då dessa verkar vara känsliga på M30?

Den kvällen körde jag hem bilen, bra märkligt att köra hem den och inte ha den i garaget utan motor på pallbockar

På lördag kördes bilen ner till GZracing för egen maskin då jag tänkte att det vore bra med annat än bara tomgångskörning som inkörning av ringarna

Väl nere träffade vi Joakim och gick genom bilen samt mina förväntningar av den. Sen var det bara att spänna upp den i bänken och köra

Jag var lite nervös i början av bänkningen då jag aldrig hade träffat Joakim och där satt han i min bil och skulle "ge den vad den tål"
Men efter en stund när jag märkte hur noga, strukturerad, proffsig och seriös han är så hjälpte det till och bli lugnare.

Dagen gick otroligt smidigt i bänken. Bilen höll tempen och verkade lira som den skulle.
Vi körde några pull och märkte när turbon började bottna så nöjde vi oss

Precis före sista pullen märkte vi att oljekylaren läckte, inte i anslutningarna, utan själva cellen. Det var en stor pöl under bilen och i och med att fläkten var igång så blåstes all olja på undersida av motorn.
Därefter körde vi ytterligare en pull på några graders tändning till och därefter nöjde vi oss när turbon bottnade

https://vimeo.com/166735817

Som tur så hade jag en följebil så man fick bilen hem utan att lämna spår hela vägen hem


Väl hemma i god sällskap igen


Nu är det bara att försöka laga oljekylaren, och byta olja nu när ringarna är inkörda i bänken


Ventilerna blev mycket tystare efter bänkningen och undrar om de knackade mera då kamen var inte inkörd?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Ja vad lämnade den vid bottnad snigel ?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Gott att du kunde få den bromsad färdigt även om Oljekylaren läckte.
Har du koll på oljetrycket, så inte skenande oljetryck orsakade att kylaren gick sönder ?
Smart provtryckning av tryckrören
Har du koll på oljetrycket, så inte skenande oljetryck orsakade att kylaren gick sönder ?
Smart provtryckning av tryckrören

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Daniel: absolut! Det upptäckte vi i slutet sv bromsningen.
Har inte hunnit montera oljetrycksmätare än. Men de finns med på att göra listan!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har inte hunnit montera oljetrycksmätare än. Men de finns med på att göra listan!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Nu har det hänt lite grann.
Har köpt ny oljekylaren och byggt nya fästen till den.



Lite tajt blev det men ganska bra luftflöde där så borde fylla sin funktion

I helgen skulle jag hem till Åland och besikta den men på väg dit gav generatorn upp. Lite besviken då den hade gått 4somrar och Max 2000mil. Men det bara var att bita i det sura äpplet och köpa ny.
Jag trodde att det var laddregulator som var trasig men det visade sig att den inte hade motstånd mellan huset och D+ och då antar jag att den har brunnit i lindningen.
Lite felsökning innan jag hittade felet

Ny inhandlades, Bosch blev det så hoppas det håller nu

Sen var det bara att göra nytt försök och åka hem igen och besikta

Så ser åländska besiktningsprotokollet ut

Sen upptäckte jag att silentblockets bussningen var slut på ena sidan. Och tråkigt för det bytte jag till ny orginal bussning 2010.
Gör om och gör rätt så blev det powerflex denna gång dock den mjukaste varianten som fortfarande är snäppet hårdare än orginal.
Bara att börja riva då


Ut med gamla

Och i med nya

Och dit med den


Och köra till jobbet så allt sätter sig och efterdra. Lite lättare på en lyft

Nu är den redo för Landracing-eventet OneMile på Fönebasen. Hoppas den håller


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har köpt ny oljekylaren och byggt nya fästen till den.



Lite tajt blev det men ganska bra luftflöde där så borde fylla sin funktion

I helgen skulle jag hem till Åland och besikta den men på väg dit gav generatorn upp. Lite besviken då den hade gått 4somrar och Max 2000mil. Men det bara var att bita i det sura äpplet och köpa ny.
Jag trodde att det var laddregulator som var trasig men det visade sig att den inte hade motstånd mellan huset och D+ och då antar jag att den har brunnit i lindningen.
Lite felsökning innan jag hittade felet


Ny inhandlades, Bosch blev det så hoppas det håller nu


Sen var det bara att göra nytt försök och åka hem igen och besikta

Så ser åländska besiktningsprotokollet ut

Sen upptäckte jag att silentblockets bussningen var slut på ena sidan. Och tråkigt för det bytte jag till ny orginal bussning 2010.
Gör om och gör rätt så blev det powerflex denna gång dock den mjukaste varianten som fortfarande är snäppet hårdare än orginal.

Bara att börja riva då


Ut med gamla

Och i med nya


Och dit med den


Och köra till jobbet så allt sätter sig och efterdra. Lite lättare på en lyft


Nu är den redo för Landracing-eventet OneMile på Fönebasen. Hoppas den håller



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
En helg på Fönebasen är nu avklarad och bilen höll helavägen dit och tillbaka 
Allt fungerade bra och inget strul med bilen. Kul när det bara fungerar



Igår kom nya Coilisarna så blir att modda och montera dom i veckan

Sen är det bara och vänta på nya bultarna till nya fälgarna som jag håller på och renoverar
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Allt fungerade bra och inget strul med bilen. Kul när det bara fungerar




Igår kom nya Coilisarna så blir att modda och montera dom i veckan

Sen är det bara och vänta på nya bultarna till nya fälgarna som jag håller på och renoverar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0