Tack Niklas!
Det har varit dåligt med uppdateringar då jag faktiskt har mest jobbat och varit i garaget
Men här kommer en uppdatering:
Efter uppstarten var det dax att bygga tryckrör och fixa tryckrör. I tisdags fick jag reda på att jag fick tid för mappning och bänkning i lördags. Då vart det bara att sätta fart med att bygga tryckrör och fixa alla små grejer som var kvar
Det var 6år sedan jag rörde TIGen sist så första skarven blev... Hemsk!
Sen sakta med säker blev jag och TIGen lite bekanta med varandra
Det är fortfarande långt ifrån bra eller snygga fogar men helt ok för nybörjare.
Lite oklart om mina fantastiskt fina fogar höll tätt, men det gjorde dom faktiskt.
Sen var det dax för ventiljustering/kontroll
Tyckte ventilerna tickade mycket men spelen stämde så jag struntade i och tajta till det mera
Och 3dje oljebyten
Och en kort premiärtur blev det på fredagkväll, kvällen före mappning.
Triggern fick justeras under provkörningen då dessa verkar vara känsliga på M30?
Den kvällen körde jag hem bilen, bra märkligt att köra hem den och inte ha den i garaget utan motor på pallbockar
På lördag kördes bilen ner till GZracing för egen maskin då jag tänkte att det vore bra med annat än bara tomgångskörning som inkörning av ringarna

Väl nere träffade vi Joakim och gick genom bilen samt mina förväntningar av den. Sen var det bara att spänna upp den i bänken och köra
Jag var lite nervös i början av bänkningen då jag aldrig hade träffat Joakim och där satt han i min bil och skulle "ge den vad den tål"
Men efter en stund när jag märkte hur noga, strukturerad, proffsig och seriös han är så hjälpte det till och bli lugnare.
Dagen gick otroligt smidigt i bänken. Bilen höll tempen och verkade lira som den skulle.
Vi körde några pull och märkte när turbon började bottna så nöjde vi oss

Precis före sista pullen märkte vi att oljekylaren läckte, inte i anslutningarna, utan själva cellen. Det var en stor pöl under bilen och i och med att fläkten var igång så blåstes all olja på undersida av motorn.
Därefter körde vi ytterligare en pull på några graders tändning till och därefter nöjde vi oss när turbon bottnade
https://vimeo.com/166735817
Som tur så hade jag en följebil så man fick bilen hem utan att lämna spår hela vägen hem
Väl hemma i god sällskap igen
Nu är det bara att försöka laga oljekylaren, och byta olja nu när ringarna är inkörda i bänken

och tuta och köra

Ventilerna blev mycket tystare efter bänkningen och undrar om de knackade mera då kamen var inte inkörd?
Skickat från min iPhone med Tapatalk