Sida 4 av 7
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: lör dec 26, 2015 10:26 pm
av Mattias J
Flerstegsladdning blir väl varmt?
Sen är ämnet ganska meninglöst då en sån motor aldrig kommer lämna 1200hk. Det är inte bara topparna som suger utan blocken med.
Postat: sön dec 27, 2015 9:56 am
av Big Al
-
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 9:57 am
av Kadett4wd
du har rätt al.. jag kom på det igår efter jag postade, jag råkade dubbla värdet. shame on me.
Fortfarande ett problem dock.
Nej,, praktiken står inte på din sida, tyvärr.
Teoretiskt skulle man kunna göra detta.
Men det kräver turbos vi knappt kommer åt som lekmän, kylanläggning som inte får plats etc etc etc
En motor som är helt cp,, det tar tid att bygga 6bars tryck gentemot 2-3bar.
Styrsystemen blir cp med 0-5v mapsensorer, 0-100kpa området får sån dålig upplösning att det kommer aldrig bli bra.
Man måste mappa efter spjällvinkel på sugområdet, annars blir den okörbar.
Allt blir ställt på sin yttersta kant, så massivt krångligt att det kommer ta nåt år för att få det att lira.
År man kunde haft skoj på om man trimmar motorn istället....
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 9:58 am
av Kökarmicke
Big Al skrev:Om man överdriver mitt tankesätt.
Tänk om man har en turbo som ger fullt laddtryck vid tomgång och valfritt laddtryck över hela registret med "obefintligt" mottryck och valfritt massflöde. Varför ska man då lägga ner något arbete som helst på att öka flödet då?
En utopisk turbo är just en som klarar det, och hela tiden så går turbotillverkarna ett steg närmare det.
Så då kommer nästa fråga, om man nu inte behöver öka på flödet genom portning,kammar osv Hur ska man då kunna förbättra något genom just detta?
Bästa variabla indusern är en som sänker trimförhållandet på kompressorn för att sedan öka på det. Då klarar den mycket högre PR vid lägre massflöde utan att begränsa max massflöde.
Du har inte tänkt på att laddtrycket är ett resultat av ett mottryck? Du laddar emot något. Skruvar du lös laddröret från turbon och kör motorn kommer du inte kunna mäta upp något tryck i kompressorutloppet.
Om du tänker dig att du har ett tryckrör från turbon med en plugg med ett 20mm hål i änden, och du kommer upp i ditt tänkta laddtryck, kanske du till och med lyckas få turbon att gå i surge för att det chokar i hålet, är det turbon eller hålet som är värdelöst?
Jag skulle slipa upp hålet.
Postat: sön dec 27, 2015 12:41 pm
av Big Al
-
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 1:25 pm
av Kadett4wd
haha.. och det såg vi resultatet på i ditt bromspapper. *lol*
mer laddtryck och inge mer mos på topp.
Bra där!
Som jag skrev.. 2500kr i sjön.
Köp en fränare turbo direkt istället för de pengarna.
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 7:07 pm
av The
Roligt resonemang med tanke på vad du har i din signatur`?
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 7:39 pm
av Mattias J
Går fortfarande inte att fylla och tömma cylindrarna i verkligheten.
Postat: sön dec 27, 2015 9:12 pm
av Big Al
-
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 10:21 pm
av Pacman
Allvarligt talat??
Är du så dåligt påläst att du inte vet det?
De körde på T85, uppfunnet av BASF på begäran av M-Technik 1978 till BMWs F1-motor. 85% ren Toluen, 15% N-heptan för att lura oktantestern att bränslet bara höll reglernas max 102. I realiteten höll det närmre 125-130 oktan, därav de höga laddtrycken. M-Technik köpte in en bromsbänk 1968 för att lära sig turboladdning på. det var en 1200hk bromsbänk och den borde räcka till de små 100hk motorerna de hade i produktion tyckte man. Första F1-motorn gav runt 1000hk. Nästa version runt 1200hk. När man utvecklade version 3 gick bänken sönder en bit över 1500hk så de vet inte vad den gav i effekt.
Inget som går att realisera idag!!
Det var 1984 som Kieth Duckworth var frustrerad eftersom 1,5-litersmotorerna med turbo körde ifrån hans 3-liters V8 DFV dvs ursprunget till dagens 4v-teknik.
Han turboladdade därför själv en 4-cyl BDA-motor och sköt den hela tiden på 2 bar. Därefter designade han en helt ny 1,5-liters 120gr V6 med dubbla turbo för att bättre få plats med den i en formelbil.
Allt detta finns att läsa i böcker....
Läs på din historia innan du försöker mästra oss andra!!
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 10:40 pm
av Mattias J
Big Al skrev:The: Signaturen passar rättså bra till vad denna tråd handlar om. Keith Duckworth var nämligen frustrerad över att de nya F1 motorerna med turbo var såpass "enkla" att göra motför en riktig sugmotor. Men på den tiden åkte dem v6 på 1.5L laddade 5bar och maskinerna gav 1000hk+ ...
Det var enkelt då, varför är det krångligare 30år senare?
Dom jobbade som svin med topparna, kammarna och insug / grenrör. Var ju inte så att dom tog en original cossie maskin och satte dit en stor jävla turbo och varvade 12000rpm på 5kg i ladd.
Sen laddade dom aldrig så mycket, mest överdrivet, en gång såg dom 4,5 bar under kval i en av bilarna och motorerna byttes direkt efter några varv för lilländen i stakarna var helt oval.
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: sön dec 27, 2015 11:37 pm
av Tore Bjerke
I dag handler ikke formel 1 om hvor mye effekt du klarer å ta ut av motoren, men hvor mye effekt du klarer å få ut maksimum 100 kg fuel pr time. Når reglementet ble endret fra 2,4 sug til 1,6 liter turbo ble fuel redusert fra 150 kg pr race til 100 kg pr race. Forbruket skal ikke under noen omstendighet overstige 100 kg pr time.
Postat: mån dec 28, 2015 2:05 am
av Big Al
-
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: mån dec 28, 2015 3:11 pm
av Kadett4wd
Vad är då fel på tialhuset?.. peka ut det.
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Postat: mån dec 28, 2015 4:25 pm
av hfo
Det här låter som när en religiös människa talar om för vetenskapsHEN hur dom egentligen borde tycka..
