Sida 4 av 4

Re: Kjøre uten dumpventil?

Postat: sön sep 01, 2019 2:24 pm
av SWR
Man burde teste uten dumpventil på noe lett kjøretøy.. ;)

Med dump er min GSX-R-turbo helt vanlig. Uten dump så stopper bakhjulet ved avslag, totalt. Er som å stå på bakbrems-pedalen. Man går fra å henge i holkene ved akselerasjon til å smelle panna i windscreen ved veksling.. ukjørbart er et understatement... :)

Re: Kjøre uten dumpventil?

Postat: mån dec 30, 2019 12:13 pm
av JLundin
Här har ni ett riktigt exempel på "köra huvudet i vindrutan" ventil. Impco ventilen ifråga har sitt förflutet i flygindustrin, designen används för att styra luftflöden utanpå jetmotorn, smart design men inget för turbobilar. Då det förinställda undertrycket når sin nivå så blockeras flödet effektivt vilket vid turbo användning innebär att föraren helt plötsligt synar vindrutan... :lol: Har används av Gale Banks och andra i USA, en riktig skitventil vid kombination med turbo... :lol:
Bild

Re: Kjøre uten dumpventil?

Postat: ons jan 01, 2020 12:16 pm
av OttoB
Martin Shancke (stavning?) med turboBDA hade spjäll på två ställen, före Turbo och i insuget. Tydligen han ville ha kraftigt motorbromsning också?

Re: Kjøre uten dumpventil?

Postat: tor jan 02, 2020 6:34 pm
av JLundin
Det använder man då turbon saknar koltätning och man vill bibehålla varvtalet på turbon vid motorbroms, det skiljer en hel del i varvtal gentemot då dumpventil används.