Sida 4 av 28
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar
Postat: ons nov 30, 2016 2:00 pm
av Jens Gustavsson
jo håller med den borde multiplicera lite bättre kring 2 bar ladd men sen börjar man kompromissa på tändning och soppa lite mer för att kunna öka laddtrycket lite mer så då sjunker det lite ofta men för en bra anledning. tror inte turbon kommer bromsa iallafall den är grym
känns bra nu iallafall att grenröret fungerar så bra och vi har full koll på laddtrycket. kommer styra det från bromsbänken. kommer med bilder på det sen.
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: ons nov 30, 2016 2:22 pm
av Pacman
En liten fråga bara...
Hur kan du ha lägre okorrigerad effekt än korrigerad nu på vintern när luften är kall och har hög densitet? Borde ju vara tvärtom

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: ons nov 30, 2016 3:24 pm
av Kadett4wd
Std dyno korrektion.
Den kan göra så, då den räknar från:
29.92 in/hg.
68 degree temp
0 percent humidity
det är 'origo' på skalan så att säga.
Är trycket högre får du ett lågt värde, och vise versa
Är tempen högre får du högt värde, och vise versa
Är fuktigheten högre får du ett högt värde och vise versa.
tror jag tänkte rätt där, rätta mig annars *S*
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: ons nov 30, 2016 3:41 pm
av Jens Gustavsson
din 70020 som jag kör korigerar mot 20C och 1013pa. (den skiter i fukten).
i dag va det 989 i tryck och ca 14 grader i dyno rummet så det blir lite (lite över 1%) mer effekt korigerat då trycket gör mer än tempen i dag.
trycket höjer korrigerad effekt!
tempen sänker lite!
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: ons nov 30, 2016 4:06 pm
av Pacman
Såklart är det trycket som spökar
Jaja, jag får skylla på tillfällig sinnesförvirring el nåt

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: tor dec 01, 2016 12:33 pm
av Jens Gustavsson
i morgon kväll ska vi köra lite! har kört ett par pull på 1 bar och testat nya laddtrycks systemet och det fungerar rätt bra.
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: tor dec 01, 2016 12:37 pm
av J00r
Härligt! Hur är det nya laddtryckssystemet uppbyggt? Styr du det med vemset?:)
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: tor dec 01, 2016 5:05 pm
av Jens Gustavsson
det skulle gå bra att styra med vemset men jag ville ha det helt fristående i dynon så man kan använda det på andra motorer om det skulle behövs.
i grova drag.....
tryck luft till en 0-6 bars regulator i dynorumet sen till e 3/2 el ventil med 30 hertz som sen har justerbar duty % på en potensometer för varje 1000rpm som Rikard Danelssons far i sävar har byggt åt mig för länge sen.
man justerar lutningen på kurvan på rpm duty rattarna och hur mycket den ska ladda totalt med tryck regulatorns ratt (helt utan dator

)
man kör sen trycket in på fjädersidan av wg tillsammans med en slapp grundfjäder så får man grym kontroll på laddtrycket.
minsta ladd är 0.33bar och högsta ca 6.3bar
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: fre dec 02, 2016 11:54 am
av Jens Gustavsson
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: fre dec 02, 2016 11:58 am
av Jens Gustavsson
varför vart bilen en meter stor för nu?

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 310hk/0.33b
Postat: fre dec 02, 2016 8:40 pm
av Jens Gustavsson
685/682hk nu men det är max vad soppa systemet räcker till.
lamda 0.85 och 26 grader tändning på 2.1bar.
roger kan du länka till facebooken? om nån vill se?
kan tilläggas att vi tappa lite soppa tryck på max effekt, det va inte 4 bar tryck på 2 bar snarare 3.
ska fixa till laddtrycks vatten ventilen till nästa bromsning därför den stanna efter vissa pull och dumma sig va svår att hantera.
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b
Postat: fre dec 02, 2016 8:54 pm
av mattias
Frågan är om jag ska fixa några 2400 cc Siemens-Deka så det blir lite sprutt i bränsle-flödet?
Måste hur som helst lösa bränslepumps-frågan. Som vi diskuterade skulle man haft en elmotor-driven mekanisk pump, krävs inte ens en 3-fas-motor.
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b
Postat: fre dec 02, 2016 8:55 pm
av Roger Berglund
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b
Postat: sön dec 04, 2016 1:59 pm
av Jens Gustavsson
håller på att göra i ordning en ny större 044 pump sen ska jag flöda de tre separat som sitter där nu och byta ut den sämsta. va ett tag sen vi körde sånna här effekter så nån kan ha tappat flöde. man såg att över ca 630hk så orkade inte soppatrycket hänga med laddtrycket 4+2bar=6bar vet ej vad vanliga volvo 240 K jet pumpar klarar i flöde och tryck? ska mäta upp det i morgon och försöka hitta en lösning.
mvh jens
Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 685hk/2.15b
Postat: sön dec 04, 2016 4:47 pm
av Tore Bjerke
Hva er innsugstemperatur og hva er vanntemperatur inn/ut intercooler ?