Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev:En smalbandslambda kan bara visa om du har över eller under lambda 1 så det skulle vara obra om den reglerade på högre varv/belastning.
Gör den likadant med originalspridare?
Har precis samma problem med;
0,3 bar på originalboxar och orignalspridare
0,3 bar på originalboxar och saabspridarna
0,3 bar med chippade turboboxar och saabspridare
1,0 bar med chippade turboboxar och saabspridare

1,0 bar törs jag ej testa med originalboxar eller originalspirdare.

Sammanfattningsvis har jag bytt följande delar;
LMM, knacksenor, tändstift, tändkablar, fördelare, tändspole och bränslefilter.
Övriga åtgärder jag har gjort är att nolla motorn och sett över generellt på motorn.

Jag funderar på att byta BTR idag, och om inte det hjälper klämma ihop den lite.
Om högre bränsletryck avhjälper problemet så är det ju något med soppan, och då tänkte jag tvätta spridarna i en ultraljudstvätt och byta soppapump för att säkerställa att allt på bränslesidan är okej.

Men jag hakar upp mig på att det är precis vid 3000 varv "det" sker. Vad händer vid 3000 varv? Varför?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Att det skulle spika kan du glömma.

En 044 lämpar sig mindre bra att montera i tanken men en originalpump räcker lååångt.

Orkar inte googla elscheman åt dig men om jag minns rätt är det vid tändboxen du skall mäta. Du hade väl en testad givare så du kan ju mäta den först. Vid boxen får du ha högst ett par ohm mer.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Att det skulle spika kan du glömma.

En 044 lämpar sig mindre bra att montera i tanken men en originalpump räcker lååångt.

Orkar inte googla elscheman åt dig men om jag minns rätt är det vid tändboxen du skall mäta. Du hade väl en testad givare så du kan ju mäta den först. Vid boxen får du ha högst ett par ohm mer.
Min pump sitter under bilen brevid filtret. Är det bara en förpump?
Varför ska jag glömma det? Vid fullgas så märker man i 3-4000rpm stt man får "mothugg". Känns som att något går fel då.

Ska mäta nu :) :thumbrigh
Hittar verkligen inte vilka stift jag ska mäta på :?

11 och 12?
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Pumpen under bilen är huvudpumpen men jag hade för mig det sitter en förpump i tanken. Borde du sett när du böt tankarmaturen. Kanske inte finns på alla modeller...

Osannolikt att det spikar för dig på minimal belastning, i princip utan laddtryck och med överfet blandning. Mothuggen på fullgas är en annan sak...

Knacksensor = knock sensor = "K", ser ut som stift 11 är signal och 12 jord (suddig bild). Du mäter i stöpseln vid boxen (koppla bort boxen) med sensorn kopplad.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Pumpen under bilen är huvudpumpen men jag hade för mig det sitter en förpump i tanken. Borde du sett när du böt tankarmaturen. Kanske inte finns på alla modeller...

Osannolikt att det spikar för dig på minimal belastning, i princip utan laddtryck och med överfet blandning. Mothuggen på fullgas är en annan sak...

Knacksensor = knock sensor = "K", ser ut som stift 11 är signal och 12 jord (suddig bild). Du mäter i stöpseln vid boxen (koppla bort boxen) med sensorn kopplad.
Har ingen aning om hur det ser ut i tanken. Bytet av armatur gjordes av ägaren innan mig.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

Mäta bränsletryck så vet du ju om du behöver byta BTR eller om nån pump är dålig
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Steve skrev:Mäta bränsletryck så vet du ju om du behöver byta BTR eller om nån pump är dålig
Absolut, men hur? Har inga grejer till det.
Har förövrigt bytt BTR nu, det gjorde ingen skillnad. Jag tror den fär soppa som det ska och tror mer på elektronikfel nu.

Testade att starta bilen helt utan knacksensorn i. Precis samma beteende som förut. Arbetar bara knacksensorn över 3000 varv eller? Känns som att Motorlampan bör tändas utan någon knacksensor i.

Råkade även starta utan att ha lambdan i, och det tände inte heller motorlampan. Bara när jag kom till 3000rpm. Även där tycker jag att motorlampan skulle ha tänds om den inte satt i.
Även utan lambda betedde sig bilen precis som vanligt. Går jättefint.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Mäta bränsletryck så vet du ju om du behöver byta BTR eller om nån pump är dålig
Bränsletrycket behöver inte vara dåligt fast tankpumpen är slut, speciellt inte om man har mycket bränsle i tanken.
ainok skrev:Testade att starta bilen helt utan knacksensorn i. Precis samma beteende som förut. Arbetar bara knacksensorn över 3000 varv eller? Känns som att Motorlampan bör tändas utan någon knacksensor i.

Råkade även starta utan att ha lambdan i, och det tände inte heller motorlampan. Bara när jag kom till 3000rpm. Även där tycker jag att motorlampan skulle ha tänds om den inte satt i.
Även utan lambda betedde sig bilen precis som vanligt. Går jättefint.
Har för mig att maskineriet skiter i knacksensorn under ett visst varvtal.

Om jag minns rätt så tar det även en stund innan det reageras på att lambdan är ryckt.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

Okej, började nästan tro att datorerna gav felkoder på sånt som fungerar och inte gav felkoder på akuta fel.

Just nu börjar det kännas smått hopplöst det här :)

Förresten, när jag mäter ohm på knacksensorerna så visar multimetern 0?
Provade på lite högtalare jag hade liggandes och där visade den rimliga värden
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

ainok skrev:Förresten, när jag mäter ohm på knacksensorerna så visar multimetern 0?
Provade på lite högtalare jag hade liggandes och där visade den rimliga värden
Jag kom just på att det finns olika knacksensorer och var det nu så att Volvo använder piezo-elektrisk knacksensor så borde multimetern visa oändligt (motor avstängd). Isåfall kan du i alla fall mäta upp kablaget till boxen.

Om multimetern faktiskt visar 0 ohm är dock sensorn sönder.
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av Steve »

mauser240 skrev:
Steve skrev:Mäta bränsletryck så vet du ju om du behöver byta BTR eller om nån pump är dålig
Bränsletrycket behöver inte vara dåligt fast tankpumpen är slut, speciellt inte om man har mycket bränsle i tanken.
Det är ingen som har påstått det heller?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Det är ingen som har påstått det heller?
Jo, "mät bränsletrycket så vet du ju om nån pump är dålig". Så tolkade jag dig i alla fall. Rätta mig om jag tolkade fel.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:
ainok skrev:Förresten, när jag mäter ohm på knacksensorerna så visar multimetern 0?
Provade på lite högtalare jag hade liggandes och där visade den rimliga värden
Jag kom just på att det finns olika knacksensorer och var det nu så att Volvo använder piezo-elektrisk knacksensor så borde multimetern visa oändligt (motor avstängd). Isåfall kan du i alla fall mäta upp kablaget till boxen.

Om multimetern faktiskt visar 0 ohm är dock sensorn sönder.
Du har så rätt. Multimetern visar inte 0 den visar oändligt. Mätte på en bit koppar och då visade den 0 på riktigt. Har misstolkat den.

Nåväl.

Om motståndet är oändligt på sensorn så kommer det ju vara oändligt vid boxen med, även om det är kabelbrott eller inte. Är kablarna hela visas det väl oändligt motstånd flr att de går igenom sensorn.

Om det är kabelbrott så visas väl oändligt motstånd för att det är just kabelbrott.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av mauser240 »

Jepp.

Det du skall göra är att mäta vid boxen, och få ett oändligt resultat. Då vet du att det inte är kortslutning. Sedan slita knacksensorn och sticka i ett gem eller dylikt så du kortsluter i kontakten. Sedan mäta pånytt i andra änden och få ett resultat på högst en ohm eller så. Då vet du att kablaget är i skick och att du har knacksensorn i rätt kontakt.

Och detta göres givetvis spänningslöst om man är det minsta osäker.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]

Inlägg av ainok »

mauser240 skrev:Jepp.

Det du skall göra är att mäta vid boxen, och få ett oändligt resultat. Då vet du att det inte är kortslutning. Sedan slita knacksensorn och sticka i ett gem eller dylikt så du kortsluter i kontakten. Sedan mäta pånytt i andra änden och få ett resultat på högst en ohm eller så. Då vet du att kablaget är i skick och att du har knacksensorn i rätt kontakt.

Och detta göres givetvis spänningslöst om man är det minsta osäker.
Jag förstår :) återkommer
Skriv svar