Re: BörnMotors Volvo 760 (PTC 8”converter, TH 400) Test nr.2. Film och personbästa
Postat: ons sep 28, 2022 10:00 pm
Dala Street Open fick bli den stora premiären efter 12 års uppehåll.
Min brist på rutin på det mesta från vilka verktyg man ska ha med till själva körningen var väldigt uppenbar under denna tävlingshelg
Men bilen gick igenom besiktningen vilket var en stor seger i sig med tanke på hur mycket man byggt om sedan sist jag körde
Jag anmälde mig i klassen som heter ”Gatbil B”! Denna klassen kör inom indexet 7-8 sekunder på 201m
Klassindelningen på denna tävlingen tycker jag verkligen är optimal.
Man får möta bilar som går ungefär lika fort som ens egen och det körs med pro-gran.
Så nästa år kanske jag får prova ”Gatbil A”
5-6 sekunder istället
Första dagens kvalificering gick bra och jag låg bra till i klassen med en 7.21 tid.
Jag var på väg ut för att försöka förbättra tiden när jag märkte att motorn gick på 3 cylindrar
Felsökning påbörjades med hjälp utav en massa hjälpsamma folk i depån. Efter mycket letande kom vi fram till att det var ett kabelbrott på ena kabeln mellan sprutet och spridarmotståndet. Det var ett konstigt brott för jag hade kontakt när jag hade Ohm-mätaren längst in mot kabeln men flyttade jag ut till själva kabelskon förlorades kontakten. Men ändå skönt då jag befarade att det blivit något fel i själva sprutet.
Nästa dag skulle vi få köra en kvalrunda innan elimineringen skulle börja.
Där lyckades jag få till denna tid och jag var nu kvaltvåa
Nu var det dags för elimineringen och jag skulle få möta en kompis som klämt ner en BMW turbo 6a i en Volvo 240. Detta kände jag att jag borde klara då han låg ungefär en halv sekund efter mig.
Men jag gjorde bort mig när jag skulle gå in i stage. Jag försöker rulla in i stage med lite laddtryck genom att hålla bilen med både fotbroms och den hydrauliska handbromsen vilket hade funkat bra under hela helgen. Men nu måste jag ha släppt handbromsen innan jag fått i transbraken för bilen skuttar över startlinjen och jag får en rödlykta.
I det stora hela är jag ändå nöjd med helgen.
Det var skönt att få stå på strippen igen och personbästa var 8.35 förut och att nu köra 7.08 med enbart 1.3 i laddtryck var fantastiskt roligt
Återkommer med en film från denna tävlingen och ytterligare en uppdatering från den lokala klubbtävlingen som kördes i helgen.
Där gick det riktigt bra
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min brist på rutin på det mesta från vilka verktyg man ska ha med till själva körningen var väldigt uppenbar under denna tävlingshelg
Men bilen gick igenom besiktningen vilket var en stor seger i sig med tanke på hur mycket man byggt om sedan sist jag körde
Jag anmälde mig i klassen som heter ”Gatbil B”! Denna klassen kör inom indexet 7-8 sekunder på 201m
Klassindelningen på denna tävlingen tycker jag verkligen är optimal.
Man får möta bilar som går ungefär lika fort som ens egen och det körs med pro-gran.
Så nästa år kanske jag får prova ”Gatbil A”
5-6 sekunder istället
Första dagens kvalificering gick bra och jag låg bra till i klassen med en 7.21 tid.
Jag var på väg ut för att försöka förbättra tiden när jag märkte att motorn gick på 3 cylindrar
Felsökning påbörjades med hjälp utav en massa hjälpsamma folk i depån. Efter mycket letande kom vi fram till att det var ett kabelbrott på ena kabeln mellan sprutet och spridarmotståndet. Det var ett konstigt brott för jag hade kontakt när jag hade Ohm-mätaren längst in mot kabeln men flyttade jag ut till själva kabelskon förlorades kontakten. Men ändå skönt då jag befarade att det blivit något fel i själva sprutet.
Nästa dag skulle vi få köra en kvalrunda innan elimineringen skulle börja.
Där lyckades jag få till denna tid och jag var nu kvaltvåa
Nu var det dags för elimineringen och jag skulle få möta en kompis som klämt ner en BMW turbo 6a i en Volvo 240. Detta kände jag att jag borde klara då han låg ungefär en halv sekund efter mig.
Men jag gjorde bort mig när jag skulle gå in i stage. Jag försöker rulla in i stage med lite laddtryck genom att hålla bilen med både fotbroms och den hydrauliska handbromsen vilket hade funkat bra under hela helgen. Men nu måste jag ha släppt handbromsen innan jag fått i transbraken för bilen skuttar över startlinjen och jag får en rödlykta.
I det stora hela är jag ändå nöjd med helgen.
Det var skönt att få stå på strippen igen och personbästa var 8.35 förut och att nu köra 7.08 med enbart 1.3 i laddtryck var fantastiskt roligt
Återkommer med en film från denna tävlingen och ytterligare en uppdatering från den lokala klubbtävlingen som kördes i helgen.
Där gick det riktigt bra
Skickat från min iPhone med Tapatalk