Sida 4 av 4

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: lör maj 22, 2021 3:52 pm
av Jens Gustavsson
jonas nu får du lägga upp mer info/bilder från dagens dyno :thumbright: nu börjar den låta lite arg men ändå inget som bottnat eller känns som det inte vill mer.

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: lör maj 22, 2021 3:54 pm
av DanielW
Ja nu vart man nyfiken

Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk


Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: lör maj 22, 2021 4:42 pm
av zeke varg
Här är en bild från dagens sista bromsning. Med 2.6 i ladd är det inte så långt till mapsensorn bottnar (3bar). Spridare och turbo har mer att ge. Frågan är om bränslepumpar räcker och hur mycket mer vi törs vrida upp trycket :)

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: lör maj 22, 2021 4:54 pm
av zeke varg
Duty cycle ligger kring 90%. Då går den lite fett. Insugstempen tror jag var 28 grader. Tändning ligger vid 2 bar på 26 grader och backar till 20 grader vid 3 bar. Den låg och interpolerade på ca 23 grader här. Effektökningen kan tyckas blygsam jämfört med 704hp bromsningen för två år sedan. Det var kallt ute då och vi ska gräva i några gamla loggar för att se om vi hittar insugstemp från den dagen, men gissningsvis låg det kring 5 grader. Så effektökningen i bil med samma förutsättningar sommartid lär ändå bli ganska stor. När motorn är tilbaka i bilen ska vi göra ett nytt försök med macventiler och styra med pwm. Får jag till det så kommer jag ha möjlighet att styra effektkurvan på höga varv så effektkurvan blir plan på de varv som convertern vill arbeta.

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: lör maj 22, 2021 5:59 pm
av Jens Gustavsson
Tycker den börjar gå fint nu men vill gärna se lite mer Boooost då allt känns så bra innan denna dyno körning är klar i morgon.

vattnet i dynon vart lite varmt i slutet av dagen och börja ånga ur turbinen på max rpm/last. ska fylla på mer i tanken sen kyls det ned i natt.

kan tillägga att kamaxeln står i splitt 4.1 och 4.1mm med inräknat ventilspel kring 0.3mm. skulle gå att vrida lite för att se om det höjer varvet? 33mm tryckare med lashcaps och volvo brickor och fjädrar med ca 65 säte och 155kg öppen.

luft trycket va 995 i dag och ca 5-6 grader varmt ute. ca 12-18 grader insugs temp i luftfilteret.

vi snackade lite om vad som skulle kunna hålla denna motor tillbaka lite och det skulle nog kunna va insuget som inte är så grovt och lite osagt längd? 33 tryckar kam, skulle gå att karva fram några cfm mer också ur toppen. inte så hög kompa heller ca 8.5-1?

tryckfallet över laddluft kylaren va ca 0.1 bar vid 7800rpm och 1.5 bar laddtryck. vi flyttade laddtrycks slangen till wg till efter kylaren.

blir bra sen med laddtryck VS rpm då vridet börjar bli lite högre men vi dämpar det med tändning och fet lamda för tilfället. men inte lönt att jobba för mycket med det då autronic håller på va lite för gammalt och svårt att styra mot tids axlar mm ändå. men vill säga att det fungerar bra annars med nya tändspolarna och trigger! inte en miss tändning eller trigger miss!!!

avgastrycket va 0.9bar under laddtrycket och helt plant nästan och det med ett 6meters avgasrör :shock: med 4 st 90 graders böjar som börjar på 4" men går sen ned till 3.5".

mvh jens

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: sön maj 23, 2021 12:51 pm
av zeke varg
Tester med vrida kam. Med nollad position med indicatorklocka fick vi 208nm vid 3000
Med retard 187nm vid samma varv

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: sön maj 23, 2021 1:01 pm
av J00r
På högre varv då?

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 735hk/7500/2.6

Postat: sön maj 23, 2021 2:12 pm
av zeke varg
Toppnotering slutade på 790hp. Effektkurvan höll ut bättre med kammen retardad. Blir att testa så i bil och vrida tillbaka kammen om den inte orkar stalla turbinen. Laddtrycket var 2.9bar och mappsensorn räcker till 3. Bränslepumparna började också ta slut här.
I bilen kommer det bli stor skillnad jämfört med förra säsongen.

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Postat: sön maj 23, 2021 7:13 pm
av Jens Gustavsson
Wallace ET calc säger 8.46/ 256km/t på en 1100kg (2422LB) bil med 790hk
så nu gäller det få chassit att lira :)

http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Postat: sön maj 23, 2021 8:10 pm
av zeke varg
Det är ju snabbt! 😬

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Postat: sön maj 23, 2021 9:08 pm
av whilliam
Samma kalkylator säger då 1.18sek 60 fot och det brukar vara knepigt med denna typ av set-up (kalkylatorn verkar inte vara baserad på turbobils repor) men en låg nia kommer nog att funka fint och kanske en hög åtta kommer så småningom.

Både motorns register och hur bakvagnen är justerad påverkar ju den allra första biten i starten (som är extremt viktig för en låg ET)

"rapp bil" skrev jag på förra set-upen och nu blir det väl ett grattis till en ännu rappare :thumbright:

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Postat: mån maj 24, 2021 6:46 am
av Jens Gustavsson
jag tror jonas kommer nå låga 1.20 tider då han fått köra endel tävligar på klistrad bana men tar tid att komma dit och saker som båge och kräng och jobb med dämpare och fjädrar mm måste justeras in. kanske måste dit en 9" axel också för hålbarhetens skull?

3 växlad och med 790hk och fullt justerbar 4 link är bra framtids säkrat och mycket utväcklings bart :thumbright:

mvh jens

Re: Jonas S amazon bromsning. del 2 790hk/7800/2.9bar

Postat: ons jun 09, 2021 10:00 pm
av whilliam
Kikade på den jämförande dynokurvan i garagetråden...
Jag vet inte om kurvan för gamla bänkningen och den nya är lite missvisande? Utgår man ifrån att de stämmer så är det synd att inte den gamla turbon preppades till att prestera det den kunde på ett lika högt tryck som den nya. Med mina ögon och sätt att bedöma så hade den mer att ge.

Oavsett så är det häftigt med pulver i gammelbilen :thumbright: