Kadett4wd skrev:vänd på det,, det är motorn som skapar momentet att flytta bilen, det är motorn som ska prestera effekt.
Om önskad kompressor lämnar önskat flöde och önskad densitet etc etc, vad spelar det för roll om avgaserna går ut genom wastegaten eller turbinen?
När motorn producerat sin effekt spottar han ut överbliven energi och den skiter i vilket hål det hamnar i, turbin eller wastegate shit the same.
Motorn producerar enligt önskemål.
Tankevurpa? Hela förklaringen till att effekten ökar när man byter till större turbo är att avgasmottrycket minskar (skriver avgasmottryck trots att jag inte gillar uttrycket, riktig benämning tycker jag är "energikrav")
Ok... Avgasmottrycket minskar, men varför? Jo, för att kompressorn hamnar i ett område med högre verkningsgrad (populärt uttryck: Pumpar inte lika mycket varmluft)
Som jag tolkar dig så slutar din jämförelse här. Men turbinen har väl också högre verkningsgrad på den större turbon? Låt oss låtsas att turbinaxeln kräver 15Hp för att kunna förse kompressorn med tillräcklig energimängd (för att göra det pumpjobb som krävs) Energin kommer från avgaserna och då är den uppdelad på Blowdown och kolvpump, Blowdown är enormt mycket "starkare"/energirik och kan den obehindrat gå genom en stor och välflödande turbin så ger den all energi som behövs. Väljer man här att köra med öppen waste så kommer den starka blowdownenergin att "försvinna" ut där men den svagare kolvpumpenergin har inte lika lätt för att "pysa ut". Kontentan blir att vi belastar motorn vid ett område där den är känslig ( vid överlapp i stället för vid den tidiga avgasventilöppningen)
Har turbinen 70% verkningsgrad så behövs energiuttag från avgaserna med motsvarande 21.43 Hp och har den 60% så krävs motsvarande 25 Hp i avgasenergi.
Det är, trots allt, ett välkänt faktum, som var och en med erfarenhet från turbos borde ha noterat, att ett system utan wastegate alltid ger högre effekt än med. Ovanför har jag bara försökt förklara varför.
En ytterligare aspekt: Om turbinen har 70% verkningsgrad så betyder det att med stängd W/G har vi just 70% energiåterkoppling i systemet. Så fort W/G öppnas så kommer systemverkningsgraden att sjunka och detta gäller även om vi driver turbon med tryckluft (alltså helt oberoende av pulser och blowdownresonemang)