Alltså ett sätt att se de gränser som finns med kanalernas flöde(främst inlopp) det finns gränser både uppåt och nedåt och nu har det blivit så att det "dras till sin spets" genom att fråga hur man får 100% fyllnadsgrad med en original topp (det var inte min intention i från början)
Om man ska dra det till sin allra yttersta spets så kan man ställa insugsventilen öppen över natten och sedan kolla på morgonen om cylindern blivit fylld

Flödet är beroende av tiden och detta blir då lika med varvtalet, vilket betyder att på tillräckligt lågt varvtal flödar alla (oavsett storlek) så pass så att cylindern kan fyllas helt. Ja, jag vet att detta är överdrivet men det är för att få bort tankarna kring övriga funktioner för cylinderfyllning (som ni beskriver ovanför)
En 1000cc 4 takt har ett maximalt vridmoment på c:a 130Nm, en mera normal (i den "trimmade" världen) har c:a 100 och de faktorer som får den ÖVER dessa hundra är inte till sin huvudsak flödesrelaterade utan har mera med det "andra" ni tagit upp att göra.
Den som har 130 Nm är det fritt fram att porta precis hur ni vill och ingen har hittills lyckats att öka maxvridet (vad jag vet, visa gärna motorer som "spöar" detta utan nitro eller överladdning)
Tillbaka till Erlands motor som exempel, de jag vill "komma åt" för att de ska förstå detta sammanhang, är dem som tror att de kan porta Erlands topp för att få ett högre maxvrid. (Erland förstår det här och han tog upp exempel på att ändra kanalen för bättre funktion där maxvrid ligger och då kanske tappa flöde)
De resonerar som att: "ett bättre (högre) flöde ger mer effekt OCH vrid" och det som EGENTLIGEN gäller är att maxvridet inte påverkas nämnvärt men effekten kan öka kraftigt. (på Erlands topp blir detta motsatsen till ovan och maximalt vridmoment kanske blir lika eller sjunker men maximal effekt, eftersom den är på ett högre varvtal, ökar)