Motorfunktion för trimmare
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Ja alla beräkningar gör ju bara att man hamnar något så när rätt.
Det är bättre än att gissa.
Sen när man byggt sin motor efter beräkningar så kan man hålla på och ändra och förbättra i i princip det oändliga.
Jag har en hel hylla full med grenrör, jag har testat allt jag kunde komma på.
Men det är ge och ta så på senaste motorn så fungerade ett standard steg 4 rör bättre över hela registret än andra rör.
När det gäller insugningstrattar så fungerade ett par dubbeltrattar byggda av skrot bättre än något annat jag har provat.
Jag har bromsbänk så jag kan testa så mycket jag orkar men jag funderar lite innan jag sätter ihop nåt.
Erland
Det är bättre än att gissa.
Sen när man byggt sin motor efter beräkningar så kan man hålla på och ändra och förbättra i i princip det oändliga.
Jag har en hel hylla full med grenrör, jag har testat allt jag kunde komma på.
Men det är ge och ta så på senaste motorn så fungerade ett standard steg 4 rör bättre över hela registret än andra rör.
När det gäller insugningstrattar så fungerade ett par dubbeltrattar byggda av skrot bättre än något annat jag har provat.
Jag har bromsbänk så jag kan testa så mycket jag orkar men jag funderar lite innan jag sätter ihop nåt.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Hej erland kul att du kommit igång här på forumet igen jag ska börja lägga upp mer också här vad jag grejar med och jag ska läsa allt du skrivit här och försöka komma med nån kommentarer och vad jag sett i ämnenrna du tar upp.
saknar de djupa diskutonerna som va här tidigare! facebook är inte så djupgående sen tappar man bort vad man har snackat om efter nån vecka och de dör ut.
hör nästan dagligen av folk som läser gammla trådar här och hör av sig om saker som de vill snacka om så detta är som ett stort uppslags verk som vi ska va rädda om och kul också då gammla trådar kommer tillbaka med nya komentarer och frågor mm.
saknar de djupa diskutonerna som va här tidigare! facebook är inte så djupgående sen tappar man bort vad man har snackat om efter nån vecka och de dör ut.
hör nästan dagligen av folk som läser gammla trådar här och hör av sig om saker som de vill snacka om så detta är som ett stort uppslags verk som vi ska va rädda om och kul också då gammla trådar kommer tillbaka med nya komentarer och frågor mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Ser at mange kjører med 3 tum eksosanlegg på 2 liter 2v historiske biler, koner 2,5 tum til 3 tum etter collector. Resonanskammer / lyddemper etter collector brukes kun når det er 2,5 tum hele ut. Noe å teste ?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
har läst igenom första sidan erland och ja håller med att det är lite av två olika värdar då arian på toppar beror mycket på kamvalet. då man har snälla kamaxlar så kan man köra mycket flöde och aria rätt framgångsrikt och fungerar bra till turbo och alkoholbränslen bra också men då man snackar riktiga sug motorer så är det lite annorlunda. även nu i lite senare tid har jag sett på min 4v turbo comp motor att större aria än vad man först kan tro är bra. mins jag och teflon mats testade mycket på monky motorerna hur längden på höghastighets zon påvärkade registret och ram effekten på gasen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
På min 270 hästars motor hade jag 3" system för att det satt där från början. Med 2,5" från kollektorn till 1:a ljuddämparen.Tore Bjerke skrev: ↑fre aug 01, 2025 11:11 pm Ser at mange kjører med 3 tum eksosanlegg på 2 liter 2v historiske biler, koner 2,5 tum til 3 tum etter collector. Resonanskammer / lyddemper etter collector brukes kun når det er 2,5 tum hele ut. Noe å teste ?
Den andra bilen gav som mest 255 hästar och hade 2,5" system hela vägen bak, tappade max 3 hästar med avgassystem.
Det viktiga är var man sätter första ljuddämparen.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Tore. kan du inte lägga upp de beräkningar som du har så lägger jag upp Blairs sen.Tore Bjerke skrev: ↑sön jul 20, 2025 4:38 pm Hei Erland. Hvem synes du treffer best for beregning av innsugslengde ? Blair, Wizard , Pipemax ?
Välj en motor och ett varvtal för max effekt.
Här är från Schwartz manifolds:

https://www.swartzracingmanifolds.com/tech/index.htm
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Jag bromsade nån B20 2 liters rallymotor med 48:or, H3 kam 46-38,5 ventiler, 42mm in i insuget. 199Nm och 179 hästar.Jens Gustavsson skrev: ↑mån aug 04, 2025 9:05 am har läst igenom första sidan erland och ja håller med att det är lite av två olika värdar då arian på toppar beror mycket på kamvalet. då man har snälla kamaxlar så kan man köra mycket flöde och aria rätt framgångsrikt och fungerar bra till turbo och alkoholbränslen bra också men då man snackar riktiga sug motorer så är det lite annorlunda. även nu i lite senare tid har jag sett på min 4v turbo comp motor att större aria än vad man först kan tro är bra. mins jag och teflon mats testade mycket på monky motorerna hur längden på höghastighets zon påvärkade registret och ram effekten på gasen
I min bänk har jag bromsat en 2.1 liters Amazon som jag byggt.
Den har gamla toppen med styrringarna kvar mot insuget, kort insug med stryrringar, 45:or med 36mm halsring.
42-35 ventiler, original ventilfjädrar , R kam, steg 3 grenrör och 2,5" avgas. 222Nm och 162 hästar.
Så jag tror att det gör skillnad med rätt koning på en mild motor med även om det gör mindre.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Hei. Klarer ikke å laste opp regnearket for beregning av innsugslengder. Har sendt den på mail til deg Erland.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Blair
Lengde innsug 3. pulsen 283,31 mm
Innsugstemp. Før inn : 20 C
Turtall Før inn : 8000
Lengde innsug 3. pulsen 283,31 mm
Peak 4. puls 6206 rpm
Peak 5. puls 5030 rpm
Innsug lengde : Før inn 340,00 mm
Peak 2.puls 8989 rpm 1,35
Peak 3.puls 6666 rpm 1,33
Peak 4. puls 5020 rpm 1,24
Peak 5. puls 4045 rpm
Wizard.
Turtall. Før inn 8000
Kamaksel. Før inn 336 grader v 0-klaring
Diameter v kant av tratt. Før inn 60 mm
Lengde 2. pulsen 339,8067096 mm
Lengde 3. pulsen 216,5770221 mm
Lengde innsug 3. pulsen 283,31 mm
Innsugstemp. Før inn : 20 C
Turtall Før inn : 8000
Lengde innsug 3. pulsen 283,31 mm
Peak 4. puls 6206 rpm
Peak 5. puls 5030 rpm
Innsug lengde : Før inn 340,00 mm
Peak 2.puls 8989 rpm 1,35
Peak 3.puls 6666 rpm 1,33
Peak 4. puls 5020 rpm 1,24
Peak 5. puls 4045 rpm
Wizard.
Turtall. Før inn 8000
Kamaksel. Før inn 336 grader v 0-klaring
Diameter v kant av tratt. Før inn 60 mm
Lengde 2. pulsen 339,8067096 mm
Lengde 3. pulsen 216,5770221 mm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Nedan är formler från Gordon P. Blair’s bok "Design and simulation of four-stroke engines". Formlerna blir enklare med färre variabler. Dessutom har han formler för trycksvackorna mellan trycktopparna så att det är lätt att beräkna på vilket varv avgassystemet ska stämmas av. Genom att analysera ett flertal högprestanda motorers insugningssystem och sen ställa upp ett matematiskt samband mellan dem så har professor Blair beräknat en dimensionslös insugningspulsfaktor. Vill ni läsa om den exakta matematiken bakom finns boken att köpa hos SAE.
Den optimala insugningslängden beräknas med formeln:
Insugningslängden = Ljudhastigheten i insugningskanalen x insugningspulsfaktorn / varvtalet.
Insugningspulsfaktorerna för andra, tredje, fjärde och femte pulsen är: 8900, 6600, 5150 och 4150.
Ljudhastigheten är i meter per sekund och beräknas i förhållande till insugningstemperaturen. Ljudhastigheten i meter / sekund fås ur formeln:
331.4 + 0.6 x Temperaturen i C.
Insugningslängden är i mm och är från ventilen ut till trattkanten.
Om man exempelvis ska beräkna längden på insuget för tredje pulsen med en temperatur på 25° C på gasen i insuget vid 11000 RPM så ser formeln ut så här:
346.4 x 6600 / 11000 = 207.84 mm
För att beräkna på vilket varvtal fjärde pulsen blir avstämd:
RPM = 346.4 x 5150 / 207.84 RPM = 8583.33
Femte pulsen blir avstämd på 6917 RPM och andra pulsen vid 14833 RPM.
För att beräkna var trycksvackorna kommer används denna formeln:
Varvtal för trycksvacka = Ljudhastigheten i insugningskanalen x trycksvackefaktorn / insugningslängden
Trycksvacke faktorerna är 12000, 7600, 5700, 4500 och 3650. Genom att sätta in siffrorna i formeln kan trycksvackorna beräknas till 20000, 12667, 9500, 7500 och 6083 RPM. Eftersom max effekt bestämdes till 11000 RPM så är det lämpligt att stämma av avgassystemet till 9500 RPM för att minska trycksvackans påverkan.
Erland
Den optimala insugningslängden beräknas med formeln:
Insugningslängden = Ljudhastigheten i insugningskanalen x insugningspulsfaktorn / varvtalet.
Insugningspulsfaktorerna för andra, tredje, fjärde och femte pulsen är: 8900, 6600, 5150 och 4150.
Ljudhastigheten är i meter per sekund och beräknas i förhållande till insugningstemperaturen. Ljudhastigheten i meter / sekund fås ur formeln:
331.4 + 0.6 x Temperaturen i C.
Insugningslängden är i mm och är från ventilen ut till trattkanten.
Om man exempelvis ska beräkna längden på insuget för tredje pulsen med en temperatur på 25° C på gasen i insuget vid 11000 RPM så ser formeln ut så här:
346.4 x 6600 / 11000 = 207.84 mm
För att beräkna på vilket varvtal fjärde pulsen blir avstämd:
RPM = 346.4 x 5150 / 207.84 RPM = 8583.33
Femte pulsen blir avstämd på 6917 RPM och andra pulsen vid 14833 RPM.
För att beräkna var trycksvackorna kommer används denna formeln:
Varvtal för trycksvacka = Ljudhastigheten i insugningskanalen x trycksvackefaktorn / insugningslängden
Trycksvacke faktorerna är 12000, 7600, 5700, 4500 och 3650. Genom att sätta in siffrorna i formeln kan trycksvackorna beräknas till 20000, 12667, 9500, 7500 och 6083 RPM. Eftersom max effekt bestämdes till 11000 RPM så är det lämpligt att stämma av avgassystemet till 9500 RPM för att minska trycksvackans påverkan.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Det finns en uppsjö med andra formler att beräkna insugningslängden med. Här är en från David Vizards bok How To Build Horsepower vol 2.
Insugningslängden i tum = ( (720 – ECD) X 0,25V X 2 / RPM X RV ) – 0,5D
ECD är Effective Cam Duration, duration vid 0 spel minus 30 grader.
V är ljudets hastighet i fot per sekund, ca 1125fps vid 20 grader.
RV är Reflective value, vilken puls man stämmer av vid.
D är kanalens diameter vid trattkanten för att beräkna hur långt ut pulsen vänder.
För en Volvo motor med Weber förgasare, kam med 300 graders duration och max effekt vid 6500 varv ser beräkningen ut såhär för 2:a pulsen.
L = ( 720 – ( 300 – 30 ) X 0,25 X 1125 X 2 / 6500 X 2 ) – 1,06 = 18,41” eller 467,6 mm. Lite långt kanske så jag provar med 3:e pulsen istället:
L = ( 720 – ( 300 – 30 ) X 0,25 X 1125 X 2 / 6500 X 3 ) – 1,06 = 11,92” eller 302,8 mm som jag tycker låter väl kort
Med Blair´s formel får man för 2:a och 3:e pulsen:
L = 343,4 X 8900 / 6500 = 470,2mm
L = 343,4 X 6600 / 6500 = 348,7mm
Erland
Insugningslängden i tum = ( (720 – ECD) X 0,25V X 2 / RPM X RV ) – 0,5D
ECD är Effective Cam Duration, duration vid 0 spel minus 30 grader.
V är ljudets hastighet i fot per sekund, ca 1125fps vid 20 grader.
RV är Reflective value, vilken puls man stämmer av vid.
D är kanalens diameter vid trattkanten för att beräkna hur långt ut pulsen vänder.
För en Volvo motor med Weber förgasare, kam med 300 graders duration och max effekt vid 6500 varv ser beräkningen ut såhär för 2:a pulsen.
L = ( 720 – ( 300 – 30 ) X 0,25 X 1125 X 2 / 6500 X 2 ) – 1,06 = 18,41” eller 467,6 mm. Lite långt kanske så jag provar med 3:e pulsen istället:
L = ( 720 – ( 300 – 30 ) X 0,25 X 1125 X 2 / 6500 X 3 ) – 1,06 = 11,92” eller 302,8 mm som jag tycker låter väl kort
Med Blair´s formel får man för 2:a och 3:e pulsen:
L = 343,4 X 8900 / 6500 = 470,2mm
L = 343,4 X 6600 / 6500 = 348,7mm
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
Nu kopierade jag bara över det jag har skrivit på min hemsida.
25 graders insugningstemperatur och 8000 varv Blair 3:e puls: 346.4 x 6600 / 8000 = 285,78mm
Samma för 2:a pulsen 346,4 X 8900 / 8000 = 385,37mm.
Tore, har du nån avgasberäkning med?
Erland
25 graders insugningstemperatur och 8000 varv Blair 3:e puls: 346.4 x 6600 / 8000 = 285,78mm
Samma för 2:a pulsen 346,4 X 8900 / 8000 = 385,37mm.
Tore, har du nån avgasberäkning med?
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Erland. Hvis du legger inn de samme verdiene i regnearket som jeg sendte deg ( Blair og Wizard ) så får du nøyaktig samme lengdene som du har i beregningene dine. Klarer ikke helt å se verdien av å legge inn avgastemperatur i beregningen. Beregningene blir uansett bare et utgangspunkt for hvor du starter i dynoen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Motorfunktion för trimmare
en annan sak är ju också vart vill man avstämma alla pulser? stämmer man av allt på 7500rpm så blir det oftast inte mycket under 5000rpm.
tar man en "vanlig" volvo b230 för rally eller RC och man vill ha fint register imellan 4500-8000rpm så är ofta en bra början i bänken att ha 4-2-1 grenrör på ca 100cm och ett insugs längd på ca 40cm. det är inga exakta beräkningar bakom det utan vad man sett efter16 år med motor bänk ofta fungera. sen kan det skilja en del motor till motor men jag bruka låta dynon berätta istället för formler men skulle va kul att försöka hitta formler som stödjer dessa längder
tar man en "vanlig" volvo b230 för rally eller RC och man vill ha fint register imellan 4500-8000rpm så är ofta en bra början i bänken att ha 4-2-1 grenrör på ca 100cm och ett insugs längd på ca 40cm. det är inga exakta beräkningar bakom det utan vad man sett efter16 år med motor bänk ofta fungera. sen kan det skilja en del motor till motor men jag bruka låta dynon berätta istället för formler men skulle va kul att försöka hitta formler som stödjer dessa längder

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Motorfunktion för trimmare
Hvilken kamaksel er det på den motoren du beskriver Jens? Hvilket vartal har den max moment og når er peak hp ?