Sida 4 av 4

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: lör jul 26, 2025 10:22 pm
av Erland Cox
Ja alla beräkningar gör ju bara att man hamnar något så när rätt.
Det är bättre än att gissa.
Sen när man byggt sin motor efter beräkningar så kan man hålla på och ändra och förbättra i i princip det oändliga.
Jag har en hel hylla full med grenrör, jag har testat allt jag kunde komma på.
Men det är ge och ta så på senaste motorn så fungerade ett standard steg 4 rör bättre över hela registret än andra rör.
När det gäller insugningstrattar så fungerade ett par dubbeltrattar byggda av skrot bättre än något annat jag har provat.
Jag har bromsbänk så jag kan testa så mycket jag orkar men jag funderar lite innan jag sätter ihop nåt.

Erland

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: fre aug 01, 2025 5:01 pm
av Jens Gustavsson
Hej erland kul att du kommit igång här på forumet igen jag ska börja lägga upp mer också här vad jag grejar med och jag ska läsa allt du skrivit här och försöka komma med nån kommentarer och vad jag sett i ämnenrna du tar upp.

saknar de djupa diskutonerna som va här tidigare! facebook är inte så djupgående sen tappar man bort vad man har snackat om efter nån vecka och de dör ut.

hör nästan dagligen av folk som läser gammla trådar här och hör av sig om saker som de vill snacka om så detta är som ett stort uppslags verk som vi ska va rädda om och kul också då gammla trådar kommer tillbaka med nya komentarer och frågor mm.

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: fre aug 01, 2025 11:11 pm
av Tore Bjerke
Ser at mange kjører med 3 tum eksosanlegg på 2 liter 2v historiske biler, koner 2,5 tum til 3 tum etter collector. Resonanskammer / lyddemper etter collector brukes kun når det er 2,5 tum hele ut. Noe å teste ?

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: mån aug 04, 2025 9:05 am
av Jens Gustavsson
har läst igenom första sidan erland och ja håller med att det är lite av två olika värdar då arian på toppar beror mycket på kamvalet. då man har snälla kamaxlar så kan man köra mycket flöde och aria rätt framgångsrikt och fungerar bra till turbo och alkoholbränslen bra också men då man snackar riktiga sug motorer så är det lite annorlunda. även nu i lite senare tid har jag sett på min 4v turbo comp motor att större aria än vad man först kan tro är bra. mins jag och teflon mats testade mycket på monky motorerna hur längden på höghastighets zon påvärkade registret och ram effekten på gasen

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: mån aug 11, 2025 8:53 pm
av Erland Cox
Tore Bjerke skrev: fre aug 01, 2025 11:11 pm Ser at mange kjører med 3 tum eksosanlegg på 2 liter 2v historiske biler, koner 2,5 tum til 3 tum etter collector. Resonanskammer / lyddemper etter collector brukes kun når det er 2,5 tum hele ut. Noe å teste ?
På min 270 hästars motor hade jag 3" system för att det satt där från början. Med 2,5" från kollektorn till 1:a ljuddämparen.
Den andra bilen gav som mest 255 hästar och hade 2,5" system hela vägen bak, tappade max 3 hästar med avgassystem.
Det viktiga är var man sätter första ljuddämparen.


Erland

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: mån aug 11, 2025 8:58 pm
av Erland Cox
Tore Bjerke skrev: sön jul 20, 2025 4:38 pm Hei Erland. Hvem synes du treffer best for beregning av innsugslengde ? Blair, Wizard , Pipemax ?
Tore. kan du inte lägga upp de beräkningar som du har så lägger jag upp Blairs sen.
Välj en motor och ett varvtal för max effekt.
Här är från Schwartz manifolds:

Bild

https://www.swartzracingmanifolds.com/tech/index.htm

Erland

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: mån aug 11, 2025 9:04 pm
av Erland Cox
Jens Gustavsson skrev: mån aug 04, 2025 9:05 am har läst igenom första sidan erland och ja håller med att det är lite av två olika värdar då arian på toppar beror mycket på kamvalet. då man har snälla kamaxlar så kan man köra mycket flöde och aria rätt framgångsrikt och fungerar bra till turbo och alkoholbränslen bra också men då man snackar riktiga sug motorer så är det lite annorlunda. även nu i lite senare tid har jag sett på min 4v turbo comp motor att större aria än vad man först kan tro är bra. mins jag och teflon mats testade mycket på monky motorerna hur längden på höghastighets zon påvärkade registret och ram effekten på gasen
Jag bromsade nån B20 2 liters rallymotor med 48:or, H3 kam 46-38,5 ventiler, 42mm in i insuget. 199Nm och 179 hästar.
I min bänk har jag bromsat en 2.1 liters Amazon som jag byggt.
Den har gamla toppen med styrringarna kvar mot insuget, kort insug med stryrringar, 45:or med 36mm halsring.
42-35 ventiler, original ventilfjädrar , R kam, steg 3 grenrör och 2,5" avgas. 222Nm och 162 hästar.
Så jag tror att det gör skillnad med rätt koning på en mild motor med även om det gör mindre.

Erland

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: lör aug 16, 2025 1:51 pm
av Tore Bjerke
Hei. Klarer ikke å laste opp regnearket for beregning av innsugslengder. Har sendt den på mail til deg Erland.

Re: Motorfunktion för trimmare

Postat: lör aug 16, 2025 2:05 pm
av Tore Bjerke
Blair

Lengde innsug 3. pulsen 283,31 mm
Innsugstemp. Før inn : 20 C
Turtall Før inn : 8000

Lengde innsug 3. pulsen 283,31 mm

Peak 4. puls 6206 rpm
Peak 5. puls 5030 rpm

Innsug lengde : Før inn 340,00 mm
Peak 2.puls 8989 rpm 1,35
Peak 3.puls 6666 rpm 1,33
Peak 4. puls 5020 rpm 1,24
Peak 5. puls 4045 rpm


Wizard.

Turtall. Før inn 8000
Kamaksel. Før inn 336 grader v 0-klaring
Diameter v kant av tratt. Før inn 60 mm

Lengde 2. pulsen 339,8067096 mm

Lengde 3. pulsen 216,5770221 mm