Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Jag hade en del problem med bilen. Första två starterna var laddet 0.4bar vid 4000varv. Då man dumpade kopplingen orkade den inte. Sedan blev kopplingen sämre och sämre sista repan gick det inte att frikoppla när tvåan skulle i
Men det var kul ändå att man ens tog sig dit och hem och att två repor blev någorlunda. Bästa tiden blev 7.47-168.7
Så här såg det ut 0:21 natten före racet. Inte lätt att få tag i delar den tiden på dygnet men som tur var Jonas Linder i sitt garage och lyckades rota fram en packning. Något för liten men det var värt att prova.
Men det var kul ändå att man ens tog sig dit och hem och att två repor blev någorlunda. Bästa tiden blev 7.47-168.7
Så här såg det ut 0:21 natten före racet. Inte lätt att få tag i delar den tiden på dygnet men som tur var Jonas Linder i sitt garage och lyckades rota fram en packning. Något för liten men det var värt att prova.
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Konstigt med kopplingen vad kör du 765 4pucks sinter?
Kanske är värsta laget för en 765 när man har lite slicks grepp och 900nm+?
Hehe
Kanske är värsta laget för en 765 när man har lite slicks grepp och 900nm+?
Hehe
Micke Grönlund
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Med lite knappande på datorn så hade jag fixat mer ladd i starten, men hur gick det med kylfläkt-reläet där?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Jag kör med 765 och 6-puckar nu men det är inte så att kopplingen slirar problemet är att jag inte kan frikoppla.
Tack för hjälpen Mattias nu finns bra med kraft i starten. Jag vet inte hur fläkten går nu jag måste kolla på det.
Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
Tack för hjälpen Mattias nu finns bra med kraft i starten. Jag vet inte hur fläkten går nu jag måste kolla på det.
Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Prova att bygla där reläet sitter, funkar fläkten då är det styrning till reläet problemet finns.
Glappkontakt i reläsockeln, början till kabelbrott på styrkabeln.
//Nisse
Glappkontakt i reläsockeln, början till kabelbrott på styrkabeln.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Vart det en 6pet låda nu eller?
Ser ut att sticka iväg jävligt fint på filmen och den låter inte allt för mycket
Brutal bil helt klart
Ser ut att sticka iväg jävligt fint på filmen och den låter inte allt för mycket
Brutal bil helt klart
Micke Grönlund
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
visst hade du bilder från när växellådan och tryckplattan va i svarven?
- turbostefan
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt på sistone.
Nya lådan en sexväxlad ZF från en 530d.
Får hjälp av Fredde att plana till den i svarven.
Vi snyggade även till svänghjulet och tryckplatta då det var slitet.
Lådan på plats och fäste på gång.
Mellanaxel och fäste för stödlager.
Kortning av bakre delen med hjälp av en svarvad hylsa med presspassning.
Fäste växelspak måste förlängas.
Nya lådan en sexväxlad ZF från en 530d.
Får hjälp av Fredde att plana till den i svarven.
Vi snyggade även till svänghjulet och tryckplatta då det var slitet.
Lådan på plats och fäste på gång.
Mellanaxel och fäste för stödlager.
Kortning av bakre delen med hjälp av en svarvad hylsa med presspassning.
Fäste växelspak måste förlängas.
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Kul att det här funkadeJonas Ohlsson skrev:visst hade du bilder från när växellådan och tryckplattan va i svarven?
http://i139.photobucket.com/albums/q311 ... 121323.jpg
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)
Fy fan kul att det funkar, va det en 5 eller 6 petad låda?
Äre std lamell diff i klumpen eller är det nått gjort i den?
Äre std lamell diff i klumpen eller är det nått gjort i den?
Micke Grönlund
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
är det nån som har erfarenheter av att plansvarva tryckplattor? det gick förvånansvärt bra faktskt
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
det sitter en original m5 3,91 diff på bilen.
tiderna kan nog förbättras framöver någon tiondel eller så med lite varmare däck osv.
det är förvånansvärt lätt att underskatta insatsen som krävs för att fixa "smågrejer":
-fixtur för att kunna svarva växellådan och sen svarva den
-fräsa delen mot motorn som sedan ska svetsas ihop med lådan
-plansvarva svänghjul
-plansvarva tryckplatta och schimsa in kopplingen
-korta mellanaxel
-tillverka växelreglage osv. osv
skulle vi dessutom ha tvättat bort vintersmutsen från bilen skulle vi inte hunnit till åmsele
tiderna kan nog förbättras framöver någon tiondel eller så med lite varmare däck osv.
det är förvånansvärt lätt att underskatta insatsen som krävs för att fixa "smågrejer":
-fixtur för att kunna svarva växellådan och sen svarva den
-fräsa delen mot motorn som sedan ska svetsas ihop med lådan
-plansvarva svänghjul
-plansvarva tryckplatta och schimsa in kopplingen
-korta mellanaxel
-tillverka växelreglage osv. osv
skulle vi dessutom ha tvättat bort vintersmutsen från bilen skulle vi inte hunnit till åmsele
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
Går bra att svarva tryckplattor om de inte blivit för glaserade, men de blir sjukt obalans.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)
med 3.91 i diffen kommer den göra typ 45 på ettan o 80 på 2an med den lådan
Kika på BMW m6 hardyn, den där kommer inte att hålla, min skrotades nyss!
Kika på BMW m6 hardyn, den där kommer inte att hålla, min skrotades nyss!