Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Inlägg av turbostefan »

Oj! Vad vackert den seglar iväg :-)

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av turbostefan »

Jag hade en del problem med bilen. Första två starterna var laddet 0.4bar vid 4000varv. Då man dumpade kopplingen orkade den inte. Sedan blev kopplingen sämre och sämre sista repan gick det inte att frikoppla när tvåan skulle i :(
Men det var kul ändå att man ens tog sig dit och hem och att två repor blev någorlunda. Bästa tiden blev 7.47-168.7

Så här såg det ut 0:21 natten före racet. Inte lätt att få tag i delar den tiden på dygnet men som tur var Jonas Linder i sitt garage och lyckades rota fram en packning. Något för liten men det var värt att prova.
Bild
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av 7aan »

Konstigt med kopplingen vad kör du 765 4pucks sinter?

Kanske är värsta laget för en 765 när man har lite slicks grepp och 900nm+?
Hehe
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av mattias »

Med lite knappande på datorn så hade jag fixat mer ladd i starten, men hur gick det med kylfläkt-reläet där? :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av turbostefan »

Jag kör med 765 och 6-puckar nu men det är inte så att kopplingen slirar problemet är att jag inte kan frikoppla.
Tack för hjälpen Mattias nu finns bra med kraft i starten. Jag vet inte hur fläkten går nu jag måste kolla på det.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av super7 »

Prova att bygla där reläet sitter, funkar fläkten då är det styrning till reläet problemet finns.
Glappkontakt i reläsockeln, början till kabelbrott på styrkabeln.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av 7aan »

Vart det en 6pet låda nu eller?

Ser ut att sticka iväg jävligt fint på filmen och den låter inte allt för mycket :D
Brutal bil helt klart :D
Micke Grönlund
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

visst hade du bilder från när växellådan och tryckplattan va i svarven?
Bild
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av turbostefan »

Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt på sistone.

Nya lådan en sexväxlad ZF från en 530d.
Bild

Får hjälp av Fredde att plana till den i svarven.
Bild

Vi snyggade även till svänghjulet och tryckplatta då det var slitet.
Bild

Lådan på plats och fäste på gång.
Bild

Bild

Mellanaxel och fäste för stödlager.
Bild

Kortning av bakre delen med hjälp av en svarvad hylsa med presspassning.
Bild

Fäste växelspak måste förlängas.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av super7 »

Jonas Ohlsson skrev:visst hade du bilder från när växellådan och tryckplattan va i svarven?
Kul att det här funkade :thumbright:
http://i139.photobucket.com/albums/q311 ... 121323.jpg
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Inlägg av 7aan »

Fy fan :D kul att det funkar, va det en 5 eller 6 petad låda?

Äre std lamell diff i klumpen eller är det nått gjort i den?
Micke Grönlund
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

är det nån som har erfarenheter av att plansvarva tryckplattor? det gick förvånansvärt bra faktskt
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det sitter en original m5 3,91 diff på bilen.
tiderna kan nog förbättras framöver någon tiondel eller så med lite varmare däck osv.
det är förvånansvärt lätt att underskatta insatsen som krävs för att fixa "smågrejer":
-fixtur för att kunna svarva växellådan och sen svarva den
-fräsa delen mot motorn som sedan ska svetsas ihop med lådan
-plansvarva svänghjul
-plansvarva tryckplatta och schimsa in kopplingen
-korta mellanaxel
-tillverka växelreglage osv. osv
skulle vi dessutom ha tvättat bort vintersmutsen från bilen skulle vi inte hunnit till åmsele :)
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av robban »

Går bra att svarva tryckplattor om de inte blivit för glaserade, men de blir sjukt obalans.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Inlägg av erikjakan »

med 3.91 i diffen kommer den göra typ 45 på ettan o 80 på 2an med den lådan :P

Kika på BMW m6 hardyn, den där kommer inte att hålla, min skrotades nyss!
Skriv svar