På 230 motorer har jag testat massor med att flöda förbränningsrummet genom att blåsa från insugningssidan.
Jag kom fram till att det bildades en vak ovanför ventilsätet vid lyft över 10mm.
Blir vaken större än arean ökar med lyftet så stallar toppens flöde.
Det hjälpte att lägga modellera på tändstiftssidan av toppen.
Jag provade på en topp med 48 ventil som flödade 257 CFM vid 16mm att flytta toppen i sidled först 1,5mm.
Flödet upp till 12mm ökade men toppen stallade nu vid 18mm vilket den inte gjort innan.
Sen flyttade jag toppen 1,5mm till, totalt 3mm och nu stallade toppen vid 16mm.
Jag tog upp förbränningsrummet vid sidan av ventilen mot cylindern varje gång.
Modellera på tändstiftssidan fixade stallningen och flödet blev nu bättre än innan, 272CFM vid 16mm och 276CFM vid 18mm.
Det finns en tråd på Speedtalk om det:
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=34978
En annan tråd med CFD tester på en 531 topp med svetsat förbränningsrum:
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... peg+to+cad
Jag flödar gärna din topp. Jag ska ta bilder på min resta topp, har du en email adress så jag kan skicka dom till dig.
Jag brukar länka bilder från min hemsida men jag behöver hjälp för att lägga upp dom där.
Erland
Erland