Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hur manligt som hellst..
Du kommer lyckas
Du kommer lyckas
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
enormt imponerande tråd! 
Du har inte funderat på utsug/dammsugare till fräsen ?

www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Har redan en spånsug, men den tar inte undan tillräckligt.jonas_linder skrev:enormt imponerande tråd!
Hade jag kommit på något smart sätt att fånga in spånen så skulle jag ha använt svetsutsuget, men det känns lite osäkert att sugit spån först och sen ha det som svetsutsug ifall det suger med en loppa.
Det är lika jävligt om inte lite mer för dom här korna är så lätta att dom flyger iväg överallt.loop skrev:Hur funkar det att fräsa i så grovkornig frigolit? Den vi hade och byggde laminat till lastbilsskåp av hade ju en annan struktur. Sådan har jag fräst fruktansvärda mängder av och fan vilka jobbiga spånor det blir, fastnar och har sig.
Divenycellen som jag antar du fräste är ju lite tungre så då har dom smulorna liten massa iaf.
-
- Forumsberoende
Nu är de bakre bitarna av bakskärmarna frästa. Har även provat att höjt sargen runt fräsen, nu är den totalt 9 dm hög men likförbannat är det små kulor överallt i garaget, problemet är inte sprutet från själva fräsandet utan nu är det när bitarna ska i och ur som drar med sig en massa smulor trotts att det är rendamsuget innan.
Högre sarg än det här går inte.

Provad mot bilen. Nu måste jag bara klura ut en lämplig ytbeläggning som är så enkel som möjligt att fixa bra.

Högre sarg än det här går inte.
Provad mot bilen. Nu måste jag bara klura ut en lämplig ytbeläggning som är så enkel som möjligt att fixa bra.
-
- Forumsberoende
I går blev jag klar med pluggen till främre luftut släppen. Hann även med att gjuta av dom och då tänkte jag prova att använda nogot som heter Ebacryl (tidigare polidur) som jag läst om i någon wheels tidning där det var repotage om Batmobilen men sen glömde jag bort vad det hette tills jag råkade se ett avsnitt med Meningen med livet och där gjorde dom ett repotage om batmoblien och då nämde dom poliduren igen och då tänkte jag köpa en skvätt och testa hur det är.
Fördelen med ebacrylen ska vara det att det är en gips matris till glasfibern vilket gör att det inte krymper något och innehåller inge styren som vanliga polyestern sen påstods det också vara ekonomiskt, men det är bara ett skitsnack,kanske om man räknar arbetstid men materialkostnaden var svindyr 1631 kr för en kvaderat!
Det skulle ju bli billigare om jag köper större mängder till en hel kaross, men det skulle ändå landa på kring 10 tusen så det känns som jag skiter i och går på det vanliga med glasfiber/polyester.
Övrigt kan jag rekomendera programmet Meingen med livet, är Christoffer Appelqvist som åker runt och hällsar på hoss folk med roliga fordon eller andra grejer.
http://www.youtube.com/watch?v=C40XBODD ... re=related
Pluggen klar

Formen urtagen från pluggen, ska lackas invändigt för att det ska vara mindre risk att den fastnar sen, nu när jag inte har använt någon epoxy gelcoat.

Fördelen med ebacrylen ska vara det att det är en gips matris till glasfibern vilket gör att det inte krymper något och innehåller inge styren som vanliga polyestern sen påstods det också vara ekonomiskt, men det är bara ett skitsnack,kanske om man räknar arbetstid men materialkostnaden var svindyr 1631 kr för en kvaderat!

Det skulle ju bli billigare om jag köper större mängder till en hel kaross, men det skulle ändå landa på kring 10 tusen så det känns som jag skiter i och går på det vanliga med glasfiber/polyester.
Övrigt kan jag rekomendera programmet Meingen med livet, är Christoffer Appelqvist som åker runt och hällsar på hoss folk med roliga fordon eller andra grejer.
http://www.youtube.com/watch?v=C40XBODD ... re=related
Pluggen klar
Formen urtagen från pluggen, ska lackas invändigt för att det ska vara mindre risk att den fastnar sen, nu när jag inte har använt någon epoxy gelcoat.
Gjutit främre luftusläppens formar och baklysenas. Även lackat formarna invändigt för att få en bättre yta och då blev det pinholes
Det blir inge mer ebacryl formar för mig, det kanske skulle funka bra med epoxygelcoaten på stora ytor, fast på små detaljer där det ska vara bra finish verkar det inte riktigt funka så bra som jag hade hoppats på.
Baklysenas form blev av gelcoat och glasfiber.
De bakre grejerna är nästan helt klar, ska bara limma ihop dom med den mittersta biten innan jag gör det sissta finslipningen.
Och efter en del olika testanden med olika ytbeläggningar för att snabbt få en gjutningsbar yta av det jag fräst så verkar det inte vara mycket som kan konkurera med epoxy/vavdglasfiber och på det hemgjort spackel med polyester och expancel DE för att sen avsluta med ett lager sprutspackel.

Baklysenas form blev av gelcoat och glasfiber.
De bakre grejerna är nästan helt klar, ska bara limma ihop dom med den mittersta biten innan jag gör det sissta finslipningen.
Och efter en del olika testanden med olika ytbeläggningar för att snabbt få en gjutningsbar yta av det jag fräst så verkar det inte vara mycket som kan konkurera med epoxy/vavdglasfiber och på det hemgjort spackel med polyester och expancel DE för att sen avsluta med ett lager sprutspackel.
Har sett sådana där gjorda av stansad rostfri-plåt, vanlig plåt eller alu som är pulverlackad går ju fint också. Men jag har ingen riktigt uppfattning, som du har, om vad du vill ha för utseende och finish på såna detaljer.
Det här är ju som en mer avancerad version av ventilations-täckplåt.
Hur som helst, sjukt fint jobbat med såna här detaljer!
Det här är ju som en mer avancerad version av ventilations-täckplåt.

Hur som helst, sjukt fint jobbat med såna här detaljer!

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Men satan!
Finns det nåt som är omöjligt i din värld eller är allt bara en fråga om tålamod och ansträngning?
Jag är full av beundran och det känns nästan som om jag är minst lika sugen som dig på att få se slutresultatet.
Keep it up, you rock!!!

Finns det nåt som är omöjligt i din värld eller är allt bara en fråga om tålamod och ansträngning?
Jag är full av beundran och det känns nästan som om jag är minst lika sugen som dig på att få se slutresultatet.
Keep it up, you rock!!!

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel
-
- För lite laddtryck
Japp japp ett mycket imponerande bygge, undrar bara vart Ajden själv har tagit vägen..... Vad för gelcoat använde du när du gjorde formen? Det finns en tuffare variant av gelcoaten som är tillför att gjuta fram formar med som ska klara av att slitas lite bättre då de blir hög värme osv när plasten härdar och sen ser jag inte om du har stadgat upp din form där på bilden kan vara en bra ide om du ska gjuta fram flera detaljer har haft en del formar som slagit sig om vi inte stadgat upp den tillräckligt och då har produkten slagit sig efter man tagit ut den ur formen. Men detta har du nog sten koll på som resten av ditt mkt imponerande bygge.MagnusS skrev:Har nu sträckläst tråden, grymt imponerande bygge. Kämpa på!
Om man vill bli lite bättre måste man göra lite mera, om du vill bli lika bra som jag måste du återfödas som mig. Ödmjuk av naturen? Jo visst