Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Hur manligt som hellst..
Du kommer lyckas
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

enormt imponerande tråd! :)

Du har inte funderat på utsug/dammsugare till fräsen ?
www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

jonas_linder skrev:enormt imponerande tråd! :)

Du har inte funderat på utsug/dammsugare till fräsen ?
Har redan en spånsug, men den tar inte undan tillräckligt.

Hade jag kommit på något smart sätt att fånga in spånen så skulle jag ha använt svetsutsuget, men det känns lite osäkert att sugit spån först och sen ha det som svetsutsug ifall det suger med en loppa.

loop skrev:Hur funkar det att fräsa i så grovkornig frigolit? Den vi hade och byggde laminat till lastbilsskåp av hade ju en annan struktur. Sådan har jag fräst fruktansvärda mängder av och fan vilka jobbiga spånor det blir, fastnar och har sig.
Det är lika jävligt om inte lite mer för dom här korna är så lätta att dom flyger iväg överallt.
Divenycellen som jag antar du fräste är ju lite tungre så då har dom smulorna liten massa iaf.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Ok, hur blir resultatet då? Jag tänker att de där "kulorna" lossnar och har sig så det inte blir en så bra yta? Borde även kunna spricka.
Jag saknar den fleropen ibland den hade ett arbetsområde på 3x30x0,3 meter ungefär.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Kan du inte anvenda en biltvettmaskin och fresa ut alt i et? I norje så ger dom bort sånna maskiner ofta! fina steglösa motorer i dom ochså!
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Krishell skrev:Kan du inte anvenda en biltvettmaskin och fresa ut alt i et? I norje så ger dom bort sånna maskiner ofta! fina steglösa motorer i dom ochså!
Hehe, nu börjar det såpra ur på riktigt ;)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Krishell skrev:Kan du inte anvenda en biltvettmaskin och fresa ut alt i et? I norje så ger dom bort sånna maskiner ofta! fina steglösa motorer i dom ochså!
Nja tror inte det. Jag behöver motorer med steg i dv. stegmotorer, så steglösa motorer funkar nog inte så bra
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu är de bakre bitarna av bakskärmarna frästa. Har även provat att höjt sargen runt fräsen, nu är den totalt 9 dm hög men likförbannat är det små kulor överallt i garaget, problemet är inte sprutet från själva fräsandet utan nu är det när bitarna ska i och ur som drar med sig en massa smulor trotts att det är rendamsuget innan.

Högre sarg än det här går inte.
Bild

Provad mot bilen. Nu måste jag bara klura ut en lämplig ytbeläggning som är så enkel som möjligt att fixa bra.
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Då er det stegmotorer jag menade. vet at dom har programert dom när dom har "test" kjört dom och demonstrerat
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I går blev jag klar med pluggen till främre luftut släppen. Hann även med att gjuta av dom och då tänkte jag prova att använda nogot som heter Ebacryl (tidigare polidur) som jag läst om i någon wheels tidning där det var repotage om Batmobilen men sen glömde jag bort vad det hette tills jag råkade se ett avsnitt med Meningen med livet och där gjorde dom ett repotage om batmoblien och då nämde dom poliduren igen och då tänkte jag köpa en skvätt och testa hur det är.

Fördelen med ebacrylen ska vara det att det är en gips matris till glasfibern vilket gör att det inte krymper något och innehåller inge styren som vanliga polyestern sen påstods det också vara ekonomiskt, men det är bara ett skitsnack,kanske om man räknar arbetstid men materialkostnaden var svindyr 1631 kr för en kvaderat! :shock:
Det skulle ju bli billigare om jag köper större mängder till en hel kaross, men det skulle ändå landa på kring 10 tusen så det känns som jag skiter i och går på det vanliga med glasfiber/polyester.

Övrigt kan jag rekomendera programmet Meingen med livet, är Christoffer Appelqvist som åker runt och hällsar på hoss folk med roliga fordon eller andra grejer.
http://www.youtube.com/watch?v=C40XBODD ... re=related

Pluggen klar
Bild

Formen urtagen från pluggen, ska lackas invändigt för att det ska vara mindre risk att den fastnar sen, nu när jag inte har använt någon epoxy gelcoat.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Gjutit främre luftusläppens formar och baklysenas. Även lackat formarna invändigt för att få en bättre yta och då blev det pinholes :shock: Det blir inge mer ebacryl formar för mig, det kanske skulle funka bra med epoxygelcoaten på stora ytor, fast på små detaljer där det ska vara bra finish verkar det inte riktigt funka så bra som jag hade hoppats på.
Baklysenas form blev av gelcoat och glasfiber.
De bakre grejerna är nästan helt klar, ska bara limma ihop dom med den mittersta biten innan jag gör det sissta finslipningen.
Och efter en del olika testanden med olika ytbeläggningar för att snabbt få en gjutningsbar yta av det jag fräst så verkar det inte vara mycket som kan konkurera med epoxy/vavdglasfiber och på det hemgjort spackel med polyester och expancel DE för att sen avsluta med ett lager sprutspackel.

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har sett sådana där gjorda av stansad rostfri-plåt, vanlig plåt eller alu som är pulverlackad går ju fint också. Men jag har ingen riktigt uppfattning, som du har, om vad du vill ha för utseende och finish på såna detaljer.
Det här är ju som en mer avancerad version av ventilations-täckplåt. ;)

Hur som helst, sjukt fint jobbat med såna här detaljer! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Inlägg av MagnusS »

Har nu sträckläst tråden, grymt imponerande bygge. Kämpa på!
TopNotch
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön aug 09, 2009 11:50 pm
Ort: Drottningholm

Inlägg av TopNotch »

Men satan! :shock:
Finns det nåt som är omöjligt i din värld eller är allt bara en fråga om tålamod och ansträngning?
Jag är full av beundran och det känns nästan som om jag är minst lika sugen som dig på att få se slutresultatet.
Keep it up, you rock!!! :headbang:
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel
AC drömmar
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 11, 2009 5:34 pm
Ort: Mora

Inlägg av AC drömmar »

MagnusS skrev:Har nu sträckläst tråden, grymt imponerande bygge. Kämpa på!
Japp japp ett mycket imponerande bygge, undrar bara vart Ajden själv har tagit vägen..... Vad för gelcoat använde du när du gjorde formen? Det finns en tuffare variant av gelcoaten som är tillför att gjuta fram formar med som ska klara av att slitas lite bättre då de blir hög värme osv när plasten härdar och sen ser jag inte om du har stadgat upp din form där på bilden kan vara en bra ide om du ska gjuta fram flera detaljer har haft en del formar som slagit sig om vi inte stadgat upp den tillräckligt och då har produkten slagit sig efter man tagit ut den ur formen. Men detta har du nog sten koll på som resten av ditt mkt imponerande bygge.
Om man vill bli lite bättre måste man göra lite mera, om du vill bli lika bra som jag måste du återfödas som mig. Ödmjuk av naturen? Jo visst
Skriv svar