Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
jag har en teori.
jag tror du "stryper" motorn med kamaxeln nu inte med kanalen, lite tid-area. Jag skulle villa strypa motorn på samma gång med kammen och kanalen. förstår du hur jag menar? synkronisera kanalens gashastighet till att just och just övergå till pump förluster när kammens tid-area blir för liten.
som det är nu finns det lite tidarea men mycket kanal.
andra sättet man kanske kan göra det på är att ha mindre kanal men mera tidarea? jag tror att det är kammen som nu bestämmer registret, men med mindre kanal skulle du få ännu bättre fyllnad lägre ner + att kammen skulle fungera högre upp.
vad tror ni om det?
/Andre'
jag tror du "stryper" motorn med kamaxeln nu inte med kanalen, lite tid-area. Jag skulle villa strypa motorn på samma gång med kammen och kanalen. förstår du hur jag menar? synkronisera kanalens gashastighet till att just och just övergå till pump förluster när kammens tid-area blir för liten.
som det är nu finns det lite tidarea men mycket kanal.
andra sättet man kanske kan göra det på är att ha mindre kanal men mera tidarea? jag tror att det är kammen som nu bestämmer registret, men med mindre kanal skulle du få ännu bättre fyllnad lägre ner + att kammen skulle fungera högre upp.
vad tror ni om det?
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
intressant dette forum: ting HAR nu vel skjedd siden F-kammen kom på markede
( men det er vel litt "low budkjett")
finnes sikkert betre kamaxler, som er utviklet åver en 20-30 års tid
spiller inget rolle hvem som har kopierad av hvem...vi( her på forumet) vet vel liiite mere enn for 30 år siden..
jens@ kjør på; det er masse effekt å by på; kansje lundin har ett ess/ tips å komme med
vet han læser her på forumet

finnes sikkert betre kamaxler, som er utviklet åver en 20-30 års tid
spiller inget rolle hvem som har kopierad av hvem...vi( her på forumet) vet vel liiite mere enn for 30 år siden..

jens@ kjør på; det er masse effekt å by på; kansje lundin har ett ess/ tips å komme med

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag håller med dig Norrback. Kolla vad jag skrev här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=45 .
Erland.
Erland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är delat i både kollektor, wastegate och i avgashus.Erland Cox skrev:Pulssplittat fram till wg ventilen? Är det pulssplittat eller har du bara en pulskonverter? Är det en twinentry turbo. Jag menade inte om du fick laddtryck på låga varv utan snarare svaret på laddtrycket från obelastat. Jag tycker också att det hade varit kul om du provade lite olika grenrör mot varandra när nu motorn sitter i bänken. Det långa grenröret tex. som KL säljer och kanske ett kortare än det som sitter på nu. Gärna då med samma längd på rören. Du som känner så många borde ha lätt att låna några rör och det finns massor med folk som följer tråden som säkert är väldigt intresserade. Erland.
vad det heter vet jag inte? jag kallar det puls splitt.
svaret är bland det bästa jag hört, men det är i bilen man ser om det räcker till för att hinna iväg med en pro gran.
erland vad jag vet så finns det inga färdiga grenrör till B20?
finns ingen tid över nu heller på min motor för att testa.
men "stövarn" erik sandström är näste man till bänkning och han kommer att utsätta sin motor för div tortyrer

vi tar upp denna diskussion i en ny tråd om nåra dar

jag har flera olika turbo och sugmotor B23 grenrör liggandes som han gärna får prova.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tor maj 28, 2009 9:19 pm
- Ort: Sala
Jens du har ju byggt flera grenrör till B20 och säkert ligger ett par st i bekantskapskretsen, jag tycker att du borde ta tillfället i akt och testa om dina teorier stämmer, min erfarenhet tilsammans med andra som testat lite olika i bänk är att det inte är så avgörande som många får det att verka!
Så ta nu tillfället i akt att motbevisa detta
för så vitt jag vet har ingen testat att ENDAST byta grenrör och bromsa igen med samma tryck och inställningar!
Och klart att du har tid, du har ju tid att sitta vid datorn nu tex
Hade vart väldigt intressant att få svart på vitt ang denna odödliga diskussion på sävar!
BRAKE AWAY=)
Så ta nu tillfället i akt att motbevisa detta

Och klart att du har tid, du har ju tid att sitta vid datorn nu tex

Hade vart väldigt intressant att få svart på vitt ang denna odödliga diskussion på sävar!
BRAKE AWAY=)
Det är inte säkert att samma tankar kring grenrör fungerar bra på alla motorer.. beroende på trimningsgrad och fysiska storlekar på allt möjligt. Men intressant är det alltid att se och jämföra, diskussionen är odödlig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
motorn är på väg in i bilen och det sitter andra motorer i bänken nu, pitebo tiden är slut för mig i denna etap.
sen är inte B20 nå bra att testa grenrör i då insug och grenrör sitterihop mer eller mindre.
vi kommer att köra mer expriment på B230 motorer framöver men det handlar om tid och det fins inte just nu.
följ bromsningarna just nu i denna tråd.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
jag sitter inte många minuter framför datorn heller var dag
jag hinner inte ends svara på alla pm just nu och det är tråkigt
men ni som väntar på pm speciellt om kammar så kommer de men det tar lite tid.
vad som händer med bil/motor fortsätter här.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=450

sen är inte B20 nå bra att testa grenrör i då insug och grenrör sitterihop mer eller mindre.
vi kommer att köra mer expriment på B230 motorer framöver men det handlar om tid och det fins inte just nu.
följ bromsningarna just nu i denna tråd.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
jag sitter inte många minuter framför datorn heller var dag


vad som händer med bil/motor fortsätter här.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=450

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/