Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag har en teori.

jag tror du "stryper" motorn med kamaxeln nu inte med kanalen, lite tid-area. Jag skulle villa strypa motorn på samma gång med kammen och kanalen. förstår du hur jag menar? synkronisera kanalens gashastighet till att just och just övergå till pump förluster när kammens tid-area blir för liten.
som det är nu finns det lite tidarea men mycket kanal.

andra sättet man kanske kan göra det på är att ha mindre kanal men mera tidarea? jag tror att det är kammen som nu bestämmer registret, men med mindre kanal skulle du få ännu bättre fyllnad lägre ner + att kammen skulle fungera högre upp.

vad tror ni om det?

/Andre'
power
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

intressant dette forum: ting HAR nu vel skjedd siden F-kammen kom på markede :shock: ( men det er vel litt "low budkjett")
finnes sikkert betre kamaxler, som er utviklet åver en 20-30 års tid
spiller inget rolle hvem som har kopierad av hvem...vi( her på forumet) vet vel liiite mere enn for 30 år siden.. 8)
jens@ kjør på; det er masse effekt å by på; kansje lundin har ett ess/ tips å komme med :lol: vet han læser her på forumet
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller med dig Norrback. Kolla vad jag skrev här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=45 .
Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Pulssplittat fram till wg ventilen? Är det pulssplittat eller har du bara en pulskonverter? Är det en twinentry turbo. Jag menade inte om du fick laddtryck på låga varv utan snarare svaret på laddtrycket från obelastat. Jag tycker också att det hade varit kul om du provade lite olika grenrör mot varandra när nu motorn sitter i bänken. Det långa grenröret tex. som KL säljer och kanske ett kortare än det som sitter på nu. Gärna då med samma längd på rören. Du som känner så många borde ha lätt att låna några rör och det finns massor med folk som följer tråden som säkert är väldigt intresserade. Erland.
det är delat i både kollektor, wastegate och i avgashus.
vad det heter vet jag inte? jag kallar det puls splitt.

svaret är bland det bästa jag hört, men det är i bilen man ser om det räcker till för att hinna iväg med en pro gran.

erland vad jag vet så finns det inga färdiga grenrör till B20?

finns ingen tid över nu heller på min motor för att testa.

men "stövarn" erik sandström är näste man till bänkning och han kommer att utsätta sin motor för div tortyrer :twisted: vad gällande vatteninsprutningar och olika turbo agg och olika grenrör.
vi tar upp denna diskussion i en ny tråd om nåra dar :thumbright:

jag har flera olika turbo och sugmotor B23 grenrör liggandes som han gärna får prova.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ok, jag glömde att dom grenrören var till den nyare motorn. Ska bli kul att följa nästa omgång bromsning. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Marco Garver skrev:Tyvärr har jag för mycket att göra med jobb, familj osv annars hade jag gärna terroriserat dig :wink: .
Hej Marco! Det hade varit guld att ha dig som granne. Det finns nog fler intresserade i dina trakter. Erland.
meckarmicke
Lite mer laddtryck

Inlägg av meckarmicke »

Har kollat flera hundra gånger på olika filmer och massa trådar om din 142a med b20 turbo tycker de är förjävla grymt!
håller själv på med en b20 turbo hehe har gjort en liten kopia av din motor med insug och de hehe lättast att bygga då, men grymt bygge!
Tjäna
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Jens du har ju byggt flera grenrör till B20 och säkert ligger ett par st i bekantskapskretsen, jag tycker att du borde ta tillfället i akt och testa om dina teorier stämmer, min erfarenhet tilsammans med andra som testat lite olika i bänk är att det inte är så avgörande som många får det att verka!

Så ta nu tillfället i akt att motbevisa detta :wink: för så vitt jag vet har ingen testat att ENDAST byta grenrör och bromsa igen med samma tryck och inställningar!

Och klart att du har tid, du har ju tid att sitta vid datorn nu tex :wink:

Hade vart väldigt intressant att få svart på vitt ang denna odödliga diskussion på sävar!

BRAKE AWAY=)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Pitebo skrev:
Hade vart väldigt intressant att få svart på vitt ang denna odödliga diskussion på sävar!
Går inte att döda denna diskussion.
var och en är sin egen tro salig.
Ofta blir då den troende inte objektiv utan tycker att sin setup är 'the way to go'
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Varför skulle det inte gå att ta död på den, bara att testa 3 olika grenrör i bänk med samma setup, sen är det ju lixom testat och så kan folk ägna sig åt att bygga bilar ist hehe :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

mmm,, sen går det tre månader och nya diskussioner blossar upp...
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

Kanske det, men då har man iaf lite data att stödja teorier på, eller fälla....

Är ju alltid kul med lite vetenskapliga tester i motorbänk...
THE SHOP
För mycket laddtryck

Inlägg av THE SHOP »

kolfiber PVn gjorde två modeller, en kort och en lång, bromsade båda. flera år sedan.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är inte säkert att samma tankar kring grenrör fungerar bra på alla motorer.. beroende på trimningsgrad och fysiska storlekar på allt möjligt. Men intressant är det alltid att se och jämföra, diskussionen är odödlig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn är på väg in i bilen och det sitter andra motorer i bänken nu, pitebo tiden är slut för mig i denna etap.

sen är inte B20 nå bra att testa grenrör i då insug och grenrör sitterihop mer eller mindre.

vi kommer att köra mer expriment på B230 motorer framöver men det handlar om tid och det fins inte just nu.

följ bromsningarna just nu i denna tråd.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

jag sitter inte många minuter framför datorn heller var dag :) jag hinner inte ends svara på alla pm just nu och det är tråkigt :( men ni som väntar på pm speciellt om kammar så kommer de men det tar lite tid.

vad som händer med bil/motor fortsätter här.... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=450
Bild
Skriv svar