Overkill Racing Team. 10,93 @ 194km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jo då jag vågar :hihi:
tycker redan det går långsamt med låga 11or.

men sjukt skön känsla när man släpper transbrake :love:
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

Blom skrev:jo då jag vågar :hihi:
tycker redan det går långsamt med låga 11or.

men sjukt skön känsla när man släpper transbrake :love:
Ja den känslan kan inte vara fel :thumbright:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Då var man anmäld till Kjula igen för att försöka förbättra mina kassa 60 fötter.
Latjo44
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 25, 2005 8:06 pm
Ort: uppsala

Inlägg av Latjo44 »

tjena blom,

var och tjuvkikade lite på bilen på kjula den 30 maj.

http://www.youtube.com/watch?v=K2wFTNcGWeU
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Latjo44 skrev:tjena blom,

var och tjuvkikade lite på bilen på kjula den 30 maj.

http://www.youtube.com/watch?v=K2wFTNcGWeU
Tjena
Det var kul att höra!
Tack för filmen. :thumbright:
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Kul att bilen fungerar fint, det ger en annan inspiration till meksäsongen. Fungerar förgasaren som du tänkt dig? Om jag inte får till min så kanske du kan tänka dig att göra samma modifieringar på den?

Är inte låga elvor / höga tior ganska bra med 500hk och pg? Att den går på varvstoppet behöver inte vara katastrof, en av mina bekanta körde sin snabbaste tid med en utväxling som gjorde att motorn slutade dra ca 100m före mål (Stig Åhlgren Camaro 350 lt1 sugmotor)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jo då det är riktigt kul faktiskt.
Förgasaren verkar funka som den ska, fick byta packningar till flotörhusen en gång bara sen har den funkat kalas hela tiden.

Enligt sluthastigheten så borde jag kunna åka mycket fortare och i en perfekt värld är 100 meter varvstopp helt åt helvete.

Lyckas jag bara få till en bra 60 fot så ska en hög tia inte vara några problem.

tyvärr är det ju inte lika lätt i praktiken som i teorin :doh: :hihi:
http://www.wallaceracing.com/etcalc.php
Tian
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön jul 05, 2009 10:03 am
Ort: Oxelösund

Inlägg av Tian »

Tyvärr så hänger inte teori å praktik allt för sällan ihop så bra..

Men nu så ladda för lite 60fotare på kjula nu...

Kommer dit å kollar å filmar :thumbright:
Mattias Lithammer

Dodge Avenger M30B35 Turbo

2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km/h
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km/h
2011: Det blir jobbigt mycket jobbigt och det vart det 11 någonting med haveri
2012: 1/4 Mile 8,694 60 foot: 1,374 255,44 km/h
2013: 1/4 Mile 8,42 266km/h
Bild
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

nej det gör ju inte det tyvärr. :(

Men skulle jag mot all förmodan åka 1,51 i 60fot så har jag ju visat att teorin stämmer.
(och då måste ju du åka 1,36 :wink: :hihi: )

Skit bra att du följer med :thumbright:
Det går ju åt en gubbe som filmar starter så man ser vad man håller på med.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Nu är vi hemma igen efter en lyckad helg på kjula :thumbright:

Efter lite kollande på filmer från förra kjula kunde vi konstatera att 4-linket var alldeles för aggressivt och att wheelie barsen slog i backen stenhårt + att vi åker för lite däcktryck till den låga effekten.
Sen vågade vi inte varva lika mycket som sist så vi sänkte varvstoppet till 5400 (ännu mera varvstoppskörning)

Så vi plockade helt enkelt bort wheelie barsen och höjde däckstrycket till 12psi
Då åkte vi 1,63 i 60fot och 11.004 på 402 meter

till nästa repa förlängde vi IC punkten och sänkte till 11psi i däcken
då åkte vi 1,59 i 60 fot och 10an var ett faktum. 10,94 @ 193km/h (100 meter varvstopp)

3:e repan mixtrade vi lite med dämparna då vi kännde att 4-linket var ganska nära rätt, men för att få som vi ville var vi tvungna att justera till maxlägena på dämparna, komp på mjukaste och retur på hårdaste.
Då åkte vi 1,577 i 60 fot :thumbright: men tyvärr klantade jag till mig vid växlingen så tiden blev 11,11 :doh:

4:e repan ville vi göra exakt likadan men utan att jag klantar mig.
då åkte vi 1,58 i 60 fot och 10,93@ 194km/h (ännu mera varvstoppskörning)

Sen vart det kväll.




Söndag:

Första repan ville vi känna på fästet då det var morgon och knappt några bilar hade åkt innan oss, så vi testade samma setup som på lördagen, men vi kände direkt skillnad på fästet och vi åkte 1,59 i 60fot och 10,97.

Efter det hade vi klurat ut ungefär vad som vi tror funkar bäst så vi ville prova lite nya inställningar, vi kör ju trots allt test n tune.

Så vi flyttade 4-linket en gång till för att få liite liite längre IC punkt så vi inte ska behöva åka på maxläge på dämparna, på så sätt borde vi kunna finjustera efter fäste med bara dämparna.

Men direkt när vi fått ner bilen på plattan började det regna och sen var det slutåkt...



Men jag är sjukt nöjd och det bästa av allt är att chassiet svarar exakt som vi vill på minsta lilla ändring :thumbright: :thumbright:
sen är det riktigt roligt att ha åkt en 10:a också :banana:

lite filmer som tian filmade:

http://www.youtube.com/watch?v=dAXYGaEmfQQ


http://www.youtube.com/watch?v=_eo8pLNu13U


http://www.youtube.com/watch?v=FZa8oSkRuWY

visst fan är det ett liiitet liitet hjul lyft i sista filmen också :hihi:
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Måste gratulera till 10án.


Blev det något mer kört efter regnet för någon?

Vi åkte då det började.
//Mvh Robert

www.chevy740.nu
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis till tian.

vill bara varna att inte köra på varvstop det är döden för en turbo motor.

vad är det för varvstopp, bränsle eller tändning?
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Tack Tack.

Synd bara att vi inte hann köra nått med nya 4-link inställningen. vi tror vi kan kapa några hundradelar till på 60 foten.

varvstoppet är MSD och klipper tändningen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom skrev:
varvstoppet är MSD och klipper tändningen.

det är den värsta av dem alla :thumbdown: gör nått åt det innan du tappar en ventil eller kör den in i kolven eller nått annat tråkigt.

när det smäller i grenröret så öppnar alla avgasventilerna än vad kammen tycker då blir det väldigt fort tråkigheter :(
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Försökte bryta med soppan men hittar inte den menyn på hollyn :thumbdown: :hihi:
Skriv svar