Sida 31 av 33

Postat: mån mar 15, 2010 9:24 pm
av knotan
wattlänk är ju jättebra inom rallycross å rally där man måste ha typ 2dm fjädringsväg.
men inom banracing å drifting är det ju överkus.
jag har bara typ 2-3cm fjädringsväg bak i min bil å då är det max en 10dels mm sidoförskjutning av hjulparet,
är ju faaaan så mycket mer gung i ett par rediga banslicks som trots allt är bra hårda :roll:

panhard är ju enkelt å bra :thumbright:

Postat: mån mar 15, 2010 9:46 pm
av Erlandsson
knotan skrev:wattlänk är ju jättebra inom rallycross å rally där man måste ha typ 2dm fjädringsväg.
men inom banracing å drifting är det ju överkus.
jag har bara typ 2-3cm fjädringsväg bak i min bil å då är det max en 10dels mm sidoförskjutning av hjulparet,
är ju faaaan så mycket mer gung i ett par rediga banslicks som trots allt är bra hårda :roll:

panhard är ju enkelt å bra :thumbright:
Får se vilket som blir enklast att få dit när jag fått till ramen så jag är nöjd med den. Som ramen är byggd nu blir det svårt att få dig ett panhard på vettigt sätt. Ska fila lite på ramen under veckan så får vi se till helgen :thumbright:

Postat: mån mar 15, 2010 9:51 pm
av Erlandsson
När man måttar in 4 länk plattorna och stagen. Hur ska man utgå med stagen? Ska dom ligga pararellt med varandra och marken när bilen står i "körläge" eller ska nått stag peka uppåt eller neråt? Bilen ska användas mest till bresladdar, nått varv på bana.

Så hjälp snälla!


Mvh

Postat: mån mar 15, 2010 10:32 pm
av knotan
båda stagen å kardanen ska peka typ rakt framåt när bilen är i vilande läge, dvs står på egna hjul med nomral belastning (tex halvtank osv)

sen därifrån får man väll testa justera lite, antar att det vanligaste är tex hjultuds som amn vill försöka få bort,

ska inte säga jag är nån expert men ungefär det jag komit fram till å så jag justerat in min bakvagn...

jag räknar inte med at man ska märka nån större skillnad dock jag har bara byggt allt så tumt det går istället :hihi:

styva dämpare är nog en bra ide...

det känns ju som att ifall am har ´övre å under 4linkstag med olika vinkel så kan man utnyttja det för att byga in styrka men oxå brytningar i länkaget som kan vara både till fördel å nackdel. för att få lite mer utvecklade svar så regga dej på rejsa.

men du verkar vara liute mer som jag å gillar att testa sej fram.. tror du kan börja som jag sa å testa därifrån va du gillar bäst själv.....

Postat: mån mar 15, 2010 11:06 pm
av Erlandsson
knotan skrev:båda stagen å kardanen ska peka typ rakt framåt när bilen är i vilande läge, dvs står på egna hjul med nomral belastning (tex halvtank osv)

sen därifrån får man väll testa justera lite, antar att det vanligaste är tex hjultuds som amn vill försöka få bort,

ska inte säga jag är nån expert men ungefär det jag komit fram till å så jag justerat in min bakvagn...

jag räknar inte med at man ska märka nån större skillnad dock jag har bara byggt allt så tumt det går istället :hihi:

styva dämpare är nog en bra ide...

det känns ju som att ifall am har ´övre å under 4linkstag med olika vinkel så kan man utnyttja det för att byga in styrka men oxå brytningar i länkaget som kan vara både till fördel å nackdel. för att få lite mer utvecklade svar så regga dej på rejsa.

men du verkar vara liute mer som jag å gillar att testa sej fram.. tror du kan börja som jag sa å testa därifrån va du gillar bäst själv.....
Som prylarna sitter på bilen nu så pekar kardanen och alla 4 länk stag pararellt med marken när bilen står i tänkt körläge.. Får utgå i från detta, men bara det håller ihop, hjulen inte studsar och det ritar svarta streck är jag nöjd :thumbright:

Postat: mån mar 15, 2010 11:17 pm
av micke999
Erlandsson skrev:
Blom skrev:sätt dit ett diagonal stag (vet inte om det finns nått finare namn för det) eller ett wishbone stag.

bild så ni fattar vad jag menar med diagonalstag:
http://www.artmorrison.com/uploads/71016.jpg
Ett sådant har jag också funderat på.. Stummare blir det nog inte. Lättvindigt att få till också :thumbright:
wishbone är ju värdelöst om man inte ska köra dragrace

Postat: mån mar 15, 2010 11:20 pm
av micke999
knotan skrev:wattlänk är ju jättebra inom rallycross å rally där man måste ha typ 2dm fjädringsväg.
men inom banracing å drifting är det ju överkus.
jag har bara typ 2-3cm fjädringsväg bak i min bil å då är det max en 10dels mm sidoförskjutning av hjulparet,
är ju faaaan så mycket mer gung i ett par rediga banslicks som trots allt är bra hårda :roll:

panhard är ju enkelt å bra :thumbright:
men blir ju fortfarande sjukt mycke bättre grepp med wattlänk vet två polare som har de och sjuk skillnad

den ena han har 460whp 5xxwnm å han drar inte änns loss på 2an på gaspådrag :thumbright:

Postat: tis mar 16, 2010 12:21 am
av Toffe
ett tips som ja tänkt på många gånger är att måtta in nya hjulhusen innan du fästerramen, om du nu skall ha dem runda?

Är rätt drygt få till när ramen sitter på plats.

De har ja gjort om ja byggt på de där visset.

sedn hande ja nog sänkt ramen i framkant över infästningarna. samt tagitbort överlödet av dem . men utsendet kanske kommer i sistahand?bara för att inte få en sån stor låda i bak.

Wattlänken på värkar väl inte axelns grepp? den omöjliggör väl bara axelförflyttningar i sidled vid stötdämpar komprisson?

borde man inte kunna få en flänsskuren som man siftar och bulat som en gördek typ mellan kåpa och hus på axleln om nu inte phanhard fungerar.

Postat: tis mar 16, 2010 1:15 am
av micke999
Toffe skrev:
Wattlänken på värkar väl inte axelns grepp? den omöjliggör väl bara axelförflyttningar i sidled vid stötdämpar komprisson?
så om ett däck trycks i sidled så skulle de inte vara sämre än om de bara kunde fokusera på grepet att ta bilen framåt???

kan inte massa hokus pokus teori har bara sett de i verkligheten å sett vilken grym skillnad de gör på två olika bilar å sen tycker jag de är rätt imponerande att inte kunna dra runt däcken fast man har 460whp!!om inte annat ge mig en annan förklaring

Postat: tis mar 16, 2010 8:06 am
av therealpinto
Det är klart att en fungerande wattlänk är bättre än ett dåligt panhardstag. Men bygger man panhardstag rätt (långt, lågt, parallellt med marken i körläge och stadigt infäst) och inte har massor av fjädringsrörelse så funkar det alldeles utmärkt.

Märker man skillnad i grepp rakt fram mellan wattlänk och panhardstag så är något annat fel i bakvagnen.

Om man har jämfört Volvo original panhard med wattlänk kan jag tänka mig att skillnaden märks. Men det är mer för att Volvos bakvagnar inte är direkt optimala från början. Att bygga ett bättre panhardstag än original skulle inte vara så svårt...

/Gustaf

Postat: tis mar 16, 2010 11:24 am
av Toffe
therealpinto skrev:

Märker man skillnad i grepp rakt fram mellan wattlänk och panhardstag så är något annat fel i bakvagnen.


/Gustaf
Tack för du förklara det.

Men ett panhard måste ju vara bättre än tvärstag mellan länkarna ur gatbils synpunkt?

Postat: tis mar 16, 2010 11:43 am
av therealpinto
Ja, diagonalstaget som det länkades till ovan är inte så bra (men inte helt hopplöst heller). Framförallt blir det grymma påfrestningar på staget och dess infästningar eftersom det är så långt och vinklat.

/Gustaf

Postat: tis mar 16, 2010 12:51 pm
av knotan
jänkarna envisas väll att köra utan kråänghämmarstag osv inom dragracing för att få lagom med båtgung när man ska iväg i starten på 201-402m rejs,
kan detta staget vara ettv liknande koncept?? dvs det diagonalstaget.

klart det bör finnas plats att bygga ett vettigt panhardstag??

Postat: tis mar 16, 2010 2:57 pm
av Blom
knotan skrev:jänkarna envisas väll att köra utan kråänghämmarstag osv inom dragracing för att få lagom med båtgung när man ska iväg i starten på 201-402m rejs,
kan detta staget vara ettv liknande koncept?? dvs det diagonalstaget.

klart det bör finnas plats att bygga ett vettigt panhardstag??
Jag skulle vilja påstå motsatsen. Man vill absolut INTE ha nått "gung" i starten på en dragrace bil. Och de flesta lite seriösare har en krängningshämmare i dragrace. Man vill då ha en så hård som möjigt för att få så jämnt tryck på hjulen..

Postat: tis mar 16, 2010 6:39 pm
av Kadett4wd
Blom skrev:
Jag skulle vilja påstå motsatsen. Man vill absolut INTE ha nått "gung" i starten på en dragrace bil. Och de flesta lite seriösare har en krängningshämmare i dragrace. Man vill då ha en så hård som möjigt för att få så jämnt tryck på hjulen..
det där är helt beroende på setup och mängden vrid man befogar över i startögonblicket.

Mycket effekt/vrid och feta dragracing hjul, typ promod skulle vrida sönder halva chassit om det var mjuk sättning i fjädringen
men med säg 500hk turbosmälla på en 1300kg bil med 8" breda dot däck så vill man gärna ha lite viktförskjutning.