Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 150708

Inlägg av marmander »

Nicklas,

Tack för infon.

Jag har inte tagit bort några ljusridåer och man får tydligen köra utan dessa då det är tillval, men då får man endast köra maskinen i lågfartsläge både upp och ner. Jag låter nog dessa vara kvar för de möjliggör att köra taktkörning, dvs. du behöver inte dubbelkommando eller fotpedal, maskinen känner att du varit innanför med nävarna och när du är ute igen så bockar den. Alternativt att du kör 2-takt då bockar maskinen när du varit ute och vänt 2ggr. Detta är givetvis bara bra när du kör ett stort antal likadana bitar...

Kan man hävda att maskinen inte ändras om man byter till ett nyare styrsystem av samma fabrikat? vad gör det egentligen för skillnad om man byter till ett CE-märkt system av annat fabrikat? Stämmer det att CE-märkningen hålls intakt om man byter till ett system av samma fabrikat eller är det skitsnack för att sälja sina prylar?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Bassek
För mycket laddtryck

Inlägg av Bassek »

Byte av styrsystem etc eller någon form av ändring får endast utföras av tillverkaren eller dess ombud som då ser till att infoga ändringar mm i den specifika maskinens dokument och tillverkaren kan då åberopa att maskinen är ce-märkt. Skall någon annan ändra något faller hela ce-märkningen. Annars får du åberopa att grundmaskinen är från tiden före krav på ce-märkning.
MVH Basse
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Precis som Basse säger så handlar det om att tillverkaren kan fortsätta ta ansvar för sina egna handlingar.
Tillverkaren av en serietillverkad maskin gör 1 CE-märkningsdokumentation för hela serien.
På dokumentet 'Försäkran om överensstämmelse' kan exempelvis vilka serienummer som täcks stå listade.
Att som tillverkare göra en variant av CE dokumentationen för ett uppdaterat styrsystem är ganska enkelt. Om uppdateringen inte förändrar säkerheten eller riskerna är det inte säkert att de behöver uppdatera dokumentationen.

Edit:
CE märkning handlar i grunden om säkerhet för användaren (inte kvalitet eller funktion).

Om jag vore du skulle jag modifiera maskinen enligt mitt eget tycke och smak. Enda undantaget är om du tänker sälja maskinen och vill bibehålla bästa möjliga andrahandsvärde, men du har knappast skaffat maskinen för att sälja den.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack Basse och Nicklas!

Tillverkaren är ju uppköpt och varumärket finns inte längre om jag förstår det rätt. Bystronic som har tagit över säljer nog inte ens Cybelec's system, men jag får väl höra med dem. De som säljer Cybelec hävdar att man ser bytet av styrsystem som byte av reservdel om man väljer ett av deras system och därför bryter man inte CE-märkningen. Men om jag tolkar er rätt så är detta bara snack?

Jag har som du säger inte köpt för att sälja, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Jag har sett liknande maskiner med nytt Cybelec system där det står att maskinen inte möter dagens maskinsäkerhetskrav så där har man antagligen inte fått det dokumenterat.

Andrahandsvärdet borde inte bli allt för dåligt även om jag misslyckas att behålla CE-märkningen. Det är ju en smidig modell för mer avancerade hemmaverkstäder :)

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Problemet är väll om du skall ha nån annan å köra maskinen. De borde väll funka som så att om tillverkaren gör bytet så kan dom intyga att de säkerheten överensstämmer å på så vis behålls CE märkning, men kan säkert vara svårt när inte dom finns kvar.

Ang takt körning tycker jag de låter överflödig på en kantpress, det har jag aldrig använt, man vill ju ofta hålla i biten då maskinerna brukar ruska till när balken börjar gå. Excenterpress var de lämpligt på men då lägger man ju bitarna oftas i ett verktyg där dom ligger kvar.

Ljusridån på ursviken(cybelec styrsystem, sick ljusridå) jag körde provade jag använda _en_ gång men den var så dålig och skulle man inte köra nån enklare detalj och flera hundra i antal så var de drygt med att sjustera spegel osv. Den maskinen gick att köra på fullfart utan ljusridå och jag tror inte den var nå omkopplad. Hade de hänt nå alvarligt så hade de ju givetvis kunnat bli lite jobbig situation för de ansvariga och jag vet inte om jag själv skulle vilja ta de ansvaret.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Johan,

Du har en poäng där. Jag har inte kört kantpress själv, bara hjälpt till när man har bockat lite prylar jag har behövt. Man vill ju som sagt hålla i grejerna, så det kanske blir till att skippa dessa säkerhetsdetaljer (inklusive CE) och ha en maskin som både är smidig storleksmässigt och användarmässigt. De flesta manuella maskiner är ju också livsfarliga om man gör fel, en vanlig supportsvarv är ju inte att leka med heller. Jag får inte släppa fram någon annan på maskinen och hålla mina egna fingrar i styr...

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej!

Jag höll nästan på att avsluta denna tråden, men jag tänkte prova att väcka den lite igen.

Jag ska bygga en ny bottendel till B30'n i den röda 164:an (som jag köpt tillbaka), mer uppdateringar om den senare.

Tänkte bara visa lite bilder på kantpressen som jag äntligen fått att fungera. 90% är klart, lite PID-parametrar som skall justeras in "bara".

Mycket smidigt användargränssnitt, ganska simpelt och inte så flashigt, 10" pekskärm. Det är en iCON CNC-styrning från Australien som jag installerat. Det har krävt en del jobb och en mailconversation på säkert 100 mail till Australien, men slutresultatet verkar bli riktigt bra =).

Blev lite skuma bilder när det reflekterades i skärmen, hade skyddsplasten kvar...
Bild
Bild
Bild

Sedan har jag fräst om mina adapterfästen och monterat nya adpatrar med excenterlås och möjlighet att justera bombering (bra eftersom jag inte har någon inbyggd).
Bild
Bild
Bild

Nu återstår det att fixa en bättre hållare till dynorna, nu ligger de i stort sett löst och det är ingen lösning jag har tänkt använda när jag väl bockar med maskinen.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 160126

Inlägg av Magoo »

Det ser riktigt smutt ut. :thumbright:
Annat än den gamla orginalinstallationen i kopplingsskåpet
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Smutt! det tråkiga med den där typen av knivhållare är att om man har en svanhals å vill vända den så måsta man skruva över dom på andra sidan. Men å andra sidan spelar det nog inte så stor roll för dig.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack :)

Hur skiljer sig dessa fästen mot andra? Svanhalsarna är väl anpassade till hallarna?

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Själva klämniningen sitter ju inte centrerat över centrum av kniven således får du ju vända spänningen till baksidan av maskin. Skall man bocka höga u-profiler vill man gärna ha en svan åt det hållet annars får man ju skjuta in och och utgå från första bock vilket kräver att man har hundra koll på utbredning annars blir de tok.
Aspegren
Lite mer laddtryck

Inlägg av Aspegren »

Äntligen! Som jag har väntat på att du skulle ta upp 164 bygget och man får se lite B30 igen! :thumbright:
Einar Aspegren
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Johan; Ok, jag är med. Undrar bara hur de andra modellerna ser ut? De jag har sett på olika verkstäder är typ denna modell och enklare med enbart skruvarna.

Aspengren; Hoppas jag kan uppdatera lite oftare än jag gjort på sista tiden, men jag kan inte lova något. Skulle lagt upp lite bilder på mitt torrsumpstråg/ bed plate jag precis ritat, men Photobucket låg nere...

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Den där är rätt vanlig. Det ser liknande ut bara det att det är centrerat. Nu skall ju du inte stå å byta jobb 10ggr per dag? så det spelar ju mindre roll, är ju mest att det är lämpligt att bara vända utan att bulta dit hållarna på baksidan.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu har jag fått upp ett par bilder på min "bed plate"/ torrsumpstråg som jag skall tillverka till B30'n. På undesidan ska jag svetsa fast (inifrån) ett fyrkantsprofilrör där jag skall ha 2st sugsteg jämt fördelat. På vevhussidan ska jag montera "shavers", dvs. plåtar som ligger nära vevslängarna och skrapar av oljan så den hamnar vid sughålen. Ramlageröverfallen kommer fräsas av och trågytan skall slipas så allt hamnar i nivå och kan skruvas ihop. Tätningen skall ske med O-ringsnöre i spåret i "trågkanten".

Hela konstruktionen är i stål och den väger ca 14kg som den är nu, men då är det 4mm gods i botten, kanske går minska till 3mm utan problem vibrationer när jag fräser den? drygt 40kg som skall fräsas bort :)

Bild
Bild

MVH/
Simon
Skriv svar