Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Hejsan, ang. bränslerör kan man ju köra sådan blå tryckluftsslang som finns på swedol, hydroscand etc. Vill man ha kopparrör istället finns det ju på tex. biltema.
Krängningshämmare kan man nog titta på från rallyvärden, vridbara knivar i ändarna där du kan justera hårdheten och bygga eget mellanrör i lämplig längd.
Finns väl några billiga firmor i england, kommer inte riktigt på något namn..
Krängningshämmare kan man nog titta på från rallyvärden, vridbara knivar i ändarna där du kan justera hårdheten och bygga eget mellanrör i lämplig längd.
Finns väl några billiga firmor i england, kommer inte riktigt på något namn..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
En del påstår att kopparrör ej är lämpliga för bränsle kan visst ge utfällningar av nått slag
Jag köpte alurör från Summit till bränslesystemet Finns säkert på någon svensk speedshop också

Jag köpte alurör från Summit till bränslesystemet Finns säkert på någon svensk speedshop också


Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Hydraulrör för soppan är relativt enkla att bocka, kostar inte så mycket men ser "proffsigt ut... 

Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tackar för tipsen. Det är ju lite lockande att köra med kromade kopparrör som används i badrum och liknande, men om det blir problem med utfällning kanske man skulle köra med hydraulrör då. Jonas, det var såna krängningshämmare med knivar jag menade, har inte du Toni såna också? Men röret/stången däremellan måste väl vara fjäderstål?
Någon som vet om elektrisk handbroms är tillåtet på ombyggt fordon? Det kanske står i boken och jag har glömt bort det
.
Efter ett besök på Biltema löste jag toe-instag till bakvagnen väldigt enkelt. P-ändarna är Ford som jag köpte tillsammans med styrväxeln, men dom passade inte wilwood. Men Passat Syncro passar dom
. Styrstaget är volvo.


Någon som vet om elektrisk handbroms är tillåtet på ombyggt fordon? Det kanske står i boken och jag har glömt bort det

Efter ett besök på Biltema löste jag toe-instag till bakvagnen väldigt enkelt. P-ändarna är Ford som jag köpte tillsammans med styrväxeln, men dom passade inte wilwood. Men Passat Syncro passar dom



Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Alurör för soppa på rulle om några meter finns hos Hansen racing.
Anders
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det här med elektrisk P-broms är lite oprövad mark. Vi har diskuterat det en del och en risk som jag ser är om man inte kan dosera bromsverkan i parkeringsbromsen, det känns lite farligt om den nyper direkt - vad händer om en passagerare råkar trycka på knappen i 110 km/h?
I bilar som har knappstyrd P-broms som standard (Passat till exempel) så aktiveras ju inte bromsoken över typ 7 km/h. Då bromsar bilen med färdbromsen istället.
Jag är själv sugen på en lösning med el-styrda ok till min bil men osäker på hur det ska lösas bra.
/Gustaf
I bilar som har knappstyrd P-broms som standard (Passat till exempel) så aktiveras ju inte bromsoken över typ 7 km/h. Då bromsar bilen med färdbromsen istället.
Jag är själv sugen på en lösning med el-styrda ok till min bil men osäker på hur det ska lösas bra.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Krycka, Mattias, krycka!
Den optimala handbromsen under instrumentpanelen. Tidsenlig och med möjlighet att göra inspirerade svängar!
Mina krängare är av klassiskt snitt, dvs en bockad 18mm tråd från ett Ford GT40-bygge.
Den optimala handbromsen under instrumentpanelen. Tidsenlig och med möjlighet att göra inspirerade svängar!

Mina krängare är av klassiskt snitt, dvs en bockad 18mm tråd från ett Ford GT40-bygge.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 940
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Varför inte fyrhjulsstyrning nu när du har möjlighet 

- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
kör med badrumsrör under min bil. kör på 98Okt. har inte märkt nå lustigheter efter snart 2 år : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Det ligger mycket i det du säger , Toni. Krycka äger! Jag har väldigt lite utrymme kvar, så därför känns elhandbroms lockande. Om man leker med tanken att oken manövrerar med en rak spänning eller möjligen en PWM, så är ju den delen lösbart. Om det är lägesgivare eller stegmotorer inblandat så är det nog inte mödan värt. Säkerhetsaspekten borde vara möjlig att lösa. Två knappar att trycka in samtidigt eller aktivering bara möjlig när bromspedalen är nedtryckt eller både broms och koppling. Nu tror jag att jag inventerat alla enkla strömbrytare i min bil
.
Ikväll har jag fortsatt fundera kring defroster och rördragning.
Först vände jag på torkararrangemanget och satte dit det.

Sedan har jag en tanke om att bevara den enkla men mycket funkis luftdistributionen som sitter original. Det kan gå.

Tittar man noga ser man också den häftiga huvöppningen som är centralt placerad.
Instrumentbrädan ska nog kunna kännas lite original den också, trots att Passat-instrumentet ska in där.
Till höger om luftdistributionen ska jag bygga bränsletank. Den kommer väl få det utrymme som bliröver när allt annat har plats. Tanken hamnar visserligen lite högt, men i alla fall mellan axlarna vilket känns bra om man sett krocktest med Renault Dauphine

Ikväll har jag fortsatt fundera kring defroster och rördragning.
Först vände jag på torkararrangemanget och satte dit det.

Sedan har jag en tanke om att bevara den enkla men mycket funkis luftdistributionen som sitter original. Det kan gå.

Tittar man noga ser man också den häftiga huvöppningen som är centralt placerad.
Instrumentbrädan ska nog kunna kännas lite original den också, trots att Passat-instrumentet ska in där.
Till höger om luftdistributionen ska jag bygga bränsletank. Den kommer väl få det utrymme som bliröver när allt annat har plats. Tanken hamnar visserligen lite högt, men i alla fall mellan axlarna vilket känns bra om man sett krocktest med Renault Dauphine

Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Enligt uppgift styrs Passat-oken med 12v direkt, bara polvända för att köra in eller ut. Men helst bör man ju ha en styrning som mäter strömmen och slår av när det gått tillräckligt tungt.
Jag tror att det skulle finnas en marknad för en eftermarknadscontroller till sådana ok. Den skulle ju kunna läsa pulser från en hastighetsgivare om man vill göra det riktigt fint, så den bara kan användas under en viss pulsfrekvens. Alternativt då att man månste hålla in nån annan pedal (bromspedal kanske är logiskt).
/Gustaf
Jag tror att det skulle finnas en marknad för en eftermarknadscontroller till sådana ok. Den skulle ju kunna läsa pulser från en hastighetsgivare om man vill göra det riktigt fint, så den bara kan användas under en viss pulsfrekvens. Alternativt då att man månste hålla in nån annan pedal (bromspedal kanske är logiskt).
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tack för infon Gustaf. Kanske någon som känner sig manad att skapa en enkel controller för ändamålet
. Med tanke på att jag kommeer vilja ha en lite ECM för att styra fläktar och vattenpump, så kanske jag borde undersöka vilka universalgrejer som finns. Annars fungera ju de flesta centrallås på det vis du beskriver med polvändning. Kanske skulle man kunna använda den lilla styrenheten, strömstyrkorna borde kunna ligga i samma domäner totalt sett. Vi får hjälpas åt att komma framåt i frågan
.


Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Ide´n med att hålla nere bromspedalen är väl både enklast och minst komplicerad? Riktigt smart tycker jag
Då räcker det ju med att bara ha brytarna i serie för att låsa bromsen, typ en microbrytare på pedalstället och en tjusig knapp på instrumentbrädan.

Då räcker det ju med att bara ha brytarna i serie för att låsa bromsen, typ en microbrytare på pedalstället och en tjusig knapp på instrumentbrädan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Tanken på att kunna programmera och styra enklare funktioner är ändå lite lockande.
Jag hittade den här t.e.x.
http://www.elektor.se/products/kits-mod ... 0124.lynkx
Jag hittade den här t.e.x.
http://www.elektor.se/products/kits-mod ... 0124.lynkx
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Vi har en passat med elhandbroms och som jag förstår så är det "vanliga ok" som justeras med en elservo bara. Tror det går vajrar från oken till en elservo som drar i dom och på så sätt så låser handbromsen sig. inte säker på detta men det låter som så när man tryckr på knappen. En anna sak är att det är väldigt jobbigt att hålla koll på den där knappen jämnt. iaf när man är van vid normal handbroms. Dock så finns det ju autohold. Den aktiverar hanbromsen automatiskt så fort du håller in bromsen mer än 10sek. och släper direkt bilen börjar dra/rulla. Du kan ju kolla all info på etka. bara ladda hem så har du all info där om alla mått och delar. även elschema.
Ang kopparrör så läste jag någon stans att det blir korrision i rören om man kör på E85 Men ska inte bli med bensin. Blir nog bara om det kommer in luft i systemet och mycket vatten i bensinen. Men inte hundra på detta.
Ang kopparrör så läste jag någon stans att det blir korrision i rören om man kör på E85 Men ska inte bli med bensin. Blir nog bara om det kommer in luft i systemet och mycket vatten i bensinen. Men inte hundra på detta.