Sida 31 av 41

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 5:38 am
av Kadett4wd
Ett kortare rör till accpump-spridarna flyttar dem närmre förgasarkroppen, det bör minska powerjetfunktionen.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 9:37 am
av Bjarne Cox
Jag funderade på att plugga hålet i accmunstycket och borra ett nytt längre upp men det finns kanske kortare från Weber?

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 9:41 am
av Kadett4wd
Jag har för mig det faktiskt gör det.
Jag har sett långt tillbaka några rör som knappt stack ned nåt alls genom halsringen.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 9:53 am
av Bjarne Cox
Ok, ska kolla upp det!

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 10:14 am
av Kadett4wd
Tror det var nåt reportage i nån blaska.
De hävdade att fördelen var att man sköt bränsle strålen över spjällbladet istället för rakt på.
Men det bör ju även som sagt minska prowerjetfuntionen.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 4:58 pm
av Erland Cox
Jag är lite nyfiken varför Jens inte kommenterat?
Hur kan vi få effekt i toppen med snäll folkrace kam och 45:or när det inte gick hos dig?
2 saker var fel i ditt test, insuget och kammen.
Kammen och insuget var totalt felmatchade särskilt tillsammans.
Vi la ner jobb på att göra och skicka upp en topp som du kunde testa så det var synd att du inte gjorde det ordentligt.
Varför körde du inte med 16mm:s kammen i nästa topp du testade?
Där körde du istället en mycket bättre anpassad kam, varför körde du inte den i min topp?
Varför provade du inte min topp med förgasare som man måste ha i 2150 enligt reglementet?
Det hade varit kul att veta varför?
Det var de tester jag trodde att du skulle göra annars hade jag aldrig lagt nån energi på det.

Erland

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 6:24 pm
av dahla
Inte vara butter nu :-) det är väl bara att Jens skickar en topp till Skåne för samma typ av test istället.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 6:41 pm
av Bjarne Cox
Vi har ju gjort en test nu som visar åtminstone hur stor skillnaden är i själva resonemanget. Kringkomponenterna fungerar ju uppenbarligare mycket bättre med toppen, som i sin tur visade sig ha mycket större potential trots att Jens dömde ut den. Och vi kör inte ens någon massekompensering.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 6:44 pm
av Caddyman
Bjarne Cox skrev:Jag funderade på att plugga hålet i accmunstycket och borra ett nytt längre upp men det finns kanske kortare från Weber?
Jag har den korta modellen liggandes om du behöver.
Storlek 40.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 6:44 pm
av Erland Cox
Jag har redan originaltoppar så det behövs inte.
Det var ju det den skulle jämföras mot, en planad originaltopp.
Men hade nån gjort sig besväret att skicka nåt till mig efter att vi gjort en överenskommelse så hade jag respekterat det och brukat allvar.
Nu ska Bjarne se vad han kan få ut ur den toppen med enkla medel.
Det var han som gjorde den så att Jens kunde testa.

Erland

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 6:46 pm
av Erland Cox
Jan ju vara kul att kolla om bränslerkurvan ändras med det korta accmunstycket.

Erland

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 10:34 pm
av nkro
Prova större gasare. Kom ni inte fram till att gränsen med 45or ligger ungefär där på b20 topp tävlingen.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: mån feb 06, 2017 11:00 pm
av Bjarne Cox
50:orna ska dit efter att jag provat annat accmunstycke och dual stack trattarna. Gränsen för 45:orna är i princip nådd och 50:orna brukar ge 15-20 hästar.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: tis feb 07, 2017 12:00 am
av dahla
Hur är det tänkt att dual stack trattarna ska funka?

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: tis feb 07, 2017 12:11 am
av Bjarne Cox
Ja du, jag tror att dom hjälper till att fylla ut flödesbilden genom att suga in luft utmed väggen via nån typ av ejektorverkan men det kan även ha med pulstuningen att göra. Dom gav i alla fall 8 hästar mer på en annan bil och då använde vi bara 3 st då bromsservon var i vägen för den bakersta så dom fungerar onekligen. Vill även minnas att kurvan blev rätt mycket bättre där nere. Tyvärr hittar jag inte bromsningen nu då där är väldigt mycket bestyckningstester också.