Sida 32 av 34

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: fre sep 20, 2013 12:34 am
av robban
Jo 1an används aldrig, startar på 2an.

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: fre sep 20, 2013 8:00 am
av turbostefan
Det kanske är onödigt att byta utväxling för att kunna starta på ettan. Startar man på tvåan blir lådan mer tätstegad.

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: fre sep 20, 2013 8:04 pm
av Jonas Ohlsson
ja det är ju helt upp till vad man ska ha bilen till, hittills har bilen agerat bruksbil med bilbarnstolar och drag, det är ju frågan om vad man kan tänka sig att kompromissa bort om man ska jaga tider på strippen. Det är det ju en bruksbil med högt bruksvärde och det är rätt skönt med :thumbright:

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: fre jan 24, 2014 1:11 pm
av turbostefan
Har skffat ett till projekt nu i höstas. En härlig Bmw 2800 som stått en längre tid. Jag och Jonas gjorde en nattkörning ner till Uppsala med 535:an. Skönt med dragbil med lite mos i :-)
Bild

Bild

Bild

Har renoverat bromsarna och bytt till hydraulsevo för att rymma insprutning istället för dom jobbiga zenithförgasarna. Här syns vad trångt det var.

Bild

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: fre jan 24, 2014 9:04 pm
av 7aan
Hoppas det blir en elak m30 i den där :D

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: mån feb 17, 2014 3:46 pm
av turbostefan
Har startat 2.8:an nu med motronic från en 735i men får konstiga symptom. Det känns som den går snålt vid 1500-2500rpm (hörs som snålsmällar) annars verkar den gå rätt fint. Någon som har en teori om vad det kan bero på?

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: mån feb 17, 2014 8:12 pm
av Daniel-635
Är det från en e32 735 ? med kat motorn ?

Isåfall använder du den lilla givaren på 6ans tändkabel för synkningen av spridarna ?

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: mån feb 17, 2014 8:37 pm
av turbostefan
Ja det är från en sådan. Ska prova att byta tändkabel till en med givare. Tack för tipset!

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: tis feb 18, 2014 2:44 pm
av j björk
Vad ska det bli av bilen? Jag har org insprutning till sådana där med insug som passar.

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: tis feb 18, 2014 3:49 pm
av turbostefan
Jag är sugen på att bara köra den som den är ett tag sedan kanske man bygger något fränt av den. Jag ska försöka mer med motronicen det måste ju bara funka.
Bytte styrbox idag då gick den lite bättre. Tändkabeln med givare gjorde dessvärre ingen större skillnad. Har provat olika lägen för fjädern i lmm men när bilen går som bäst i problemområdet tappar jag tomgången i stället.

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: tis feb 18, 2014 7:19 pm
av Daniel-635
Tändkabeln vart verkligen ett långskott, men man kan ju alltid gissa :wink:

Jag körde själv med ett sådant sprut på min 635a innan, men fick inga liknande problem.

BMW verkar ha använt flera olika motortemp givare till olika sprut, kanske kan vara värt att kolla upp.

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: tis mar 11, 2014 9:16 pm
av 7aan
Hur gick det här då?

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: tis mar 11, 2014 11:09 pm
av mattias
Stefan har kastat in handuken när det gäller Motronic, så jag ordnar en VEMS-box åt han då jag hade både ny och begad på hyllan som passar.

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: mån mar 31, 2014 9:00 am
av Jonas Ohlsson
Hur går det med VEMS inkopplandet, får du nån triggersignal?

Re: Stefans direktörsvagn (7.47/167 i Åmsele)

Postat: mån mar 31, 2014 9:38 am
av turbostefan
Allt ser bra ut utom triggersignalen som man inte ser alls :P . Jag lägger ut några funderingar jag har:

Vemstune varnar för att programmet är äldre än firmware men då jag ska uppdatera står det att jag har senaste versionen. Har firmware 1.2.23 och vemstune 1.3.1

Så här har jag kopplat VR givaren:
Stift3 jord till skärmen
Stift2 brun kabel (har förbindelse med jord) signal (-) till pin26 jord
Stift1 gul kabel signal (+) till pin27 primary trigger (har skiftat signalkablarna men ingen skillnad)

Har provat att byta givaren med men ingen signal.