Sida 32 av 35

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 20, 2013 2:02 am
av Erland Cox
Kadett4wd skrev:Har du testat köra väldig oversize på ventilen(men inte kanalen) för att flytta säteskanten närmre förbräningsrumskanten och ignorera skärmingen mot cylinderväggen i sidled?
Det blir väl typ 50-52mm ventil då antar jag.
Och sedan porta kanalen så den skruvar flödet över ventilen mer än std.

Jag vet en professionell trimmare som plockar väldigt med effekt i bromsbänk på detta vis på just 531 ämnet, hur än motsägelsefullt det verkar.

Inte med jätteventil men med 48mm utan att flytta toppen i sidled.
Jag har märkt att det är jättekänsligt på vissa toppar att ta upp förbränningsrummet, det är lätt att få en 531 att stalla.
Med standard 44mm ventil så är förbränningsrummet original ca 94mm och det ger inget att ta upp det ut till cylindern, snarare tvärt om. Att putsa till toppen överallt ger inget men ett sätesjobb ger mer än 10CFM.
Jag har sett på flyttade toppar att jag kan få mer höglyftsflöde om jag lämnar en kant plan yta mot cylindern på insug.
Jag har provat fram och tillbaka, tagit bort och lagt i igen.
Flödesmässigt har jag inte sett att det hjälper att ta upp kanalen mer på sidan mot cylinderväggen under ventilen
men längre ut tar jag nästan bara åt det hållet för att räta ut kanalen.
Jag har precis fått klart en 86:a 240 som jag ska ha som testbil.
Stötdämpare bussningar, fjädrar, stötdämpare ich krängningshämmare är bytta så den blir en bra plattform.
Den är nu nybesiktigad och väntar bara på att få byta sin A motor mot en vassare variant.
Jag har märkt på många motorer från Fiddys och upp att om man inte har kamlyft så det räcker så hjälper inte en herrejösses topp, effekten blir inte högre.
Därför ska det bli intressant att prova olika kombinationer i bil och på rullar.

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 20, 2013 2:04 am
av Erland Cox
Är det en Ford topp? Det är inte riktigt en Hemi men det går nog att få till det förbränningsrummet ganska bra.
Är rätt likt BMW M20 och M30.

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 20, 2013 5:33 am
av loop
Jepp en Ford CVH lean burn. CVH finns även med hemiförbränningsrum. Och det är en ständig diskussion om vilket som är att föredra.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 20, 2013 6:03 pm
av Roger Persson
Diametern är 38mm och det är 2-2.5mm gods som minst... ca 33-35mm in från packningsytan...
Så här ska man snitta en topp tycker ja... :) Man ser allt!
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: ons aug 21, 2013 2:03 am
av Erland Cox
Där uppe i hörnen där det är tunt har jag kört hål på en testtopp.
Som det ser ut på snitten borde det vara lätt att svetsa.

Det är svårt att få till squishen på Hemiförbränningsrummen men flödet blir bättre.
Klacken är en squishpad, klämspalt på Svenska.

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: ons aug 21, 2013 11:28 am
av Roger Persson
Precis... Bara öppna ett hål ovanifrån och fylla med antingen kemisk metall eller svets? :) Det är ju ändå "kallt" där...

Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor aug 22, 2013 6:40 pm
av wuffee
Skulle de finns någon vinning värt namnet om man svetsade fb-rummen på en b20 topp? Jäkligt sugen på å pröva, men de där pinnarna kostar ju en slant förmodar jag å de är ju ingen variant vi har på jobbet heller..

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 26, 2013 6:38 pm
av Erik Persson
Här kommer några bilder på en Golf GTI 1800 med mekaniska lyftare. Den kom senare med hydrauliska men jag vet inte hur stor skillnad det är.
Det är alltså den så kallade counterflow-toppen där insug och avgas går ut på samma sida.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Erland Cox höll tidigare på att varna för tunt material i insugskanalerna på dessa toppar. Jag borrade ett par hål och precis som jag mindes så är det extremt tunt precis där hålet för topplocksbulten passerar. Det är det högra hålet i denna bild och materialet är inte tjockare än ca.2mm där.
Bild

Kanske svårt att se godstjockleken på denna bilden men det är ett försök i alla fall.
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 26, 2013 8:49 pm
av loop
Erland Cox skrev:
Det är svårt att få till squishen på Hemiförbränningsrummen men flödet blir bättre.
Klacken är en squishpad, klämspalt på Svenska.

Erland
Så vilken skulle du ha valt att utgå ifrån? :wink:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 26, 2013 10:27 pm
av Erland Cox
Oj, det beror nog på vilka kolvar man kan få tag på men jag hade nog valt den som är mer hemisfärisk.

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån aug 26, 2013 10:28 pm
av Erland Cox
wuffee skrev:Skulle de finns någon vinning värt namnet om man svetsade fb-rummen på en b20 topp? Jäkligt sugen på å pröva, men de där pinnarna kostar ju en slant förmodar jag å de är ju ingen variant vi har på jobbet heller..

Jag tror nog att det hade gjort en hel del.
Men frågan är om man kan fräsa säten efter att ha svetsat med pinne, jag hade nog fått toppen flamsprutad.

Erland

Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 27, 2013 7:35 am
av wuffee
Men de borde väl gå? Sätta i lösa säten? Förbereda för säten innan svetsning å sedan "fin justera" efter..

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 27, 2013 1:17 pm
av loop
Erland Cox skrev:Oj, det beror nog på vilka kolvar man kan få tag på men jag hade nog valt den som är mer hemisfärisk.

Erland
Tyvärr så är det flata kolvar. Så jag har tänkt välja lean burntopp.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 27, 2013 2:39 pm
av Kadett4wd
wuffee skrev:Men de borde väl gå? Sätta i lösa säten? Förbereda för säten innan svetsning å sedan "fin justera" efter..
Klart det går, handlar bara om rätt verktyg/metod :)

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis aug 27, 2013 5:01 pm
av Erland Cox
Jag tror den slår sig för mycket för att det ska bli bra särskilt som man måste svetsa fram till sätena
och egentligen sätta sätena en bit upp i svetsen och ha längre ventiler.
Kan man få högre kort radie särskilt på avgas så är det största vinsten.

Erland