Ragge's 142 :: Säljes.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Lite av en berättelse om varför ja sköt lådan :hihi: ..

Började med att jag hade fixat ett rör till turbon för att flytta luftfiltret till ett bättre ställe.

Aja hur som hälst så var jag med 2 polare och skulle fara te preem och tanka 142an för det var nog inte mer än 3-4 liter kvar i besten.

Givetvis råka yttligare kompisar komma till garaget och ville haka på te preem för att tanka samt för att se om bilen höll dit etc för att jag eventuellt skulle te tavelsjö med bilen framöver , körde lungt och fint till preem för att kolla så allt stämde med lamda mätaren och vattentempen m.m..

sen kom gas suget igång och snöt ifrån hans 240 med 2an i petad.
han hade inte en suck, nåja väl inne på preem så upptäckte vi att den läkte olja och vi skulle börja röra oss till garaget igen och kika vart i "Piiip" det läkte.. och jag kunde ju inte låta bli och bromsa + gasa med 142an på 1ans växel för att lägga en liten lakrits just framför kompisens bil , tvär snörde in 2an sen börja det tugga drev och hela växelspaken i bilen för okontrollerat fram och tebaka och i sid led :hihi: ..

Slutade med en bogsering av en sunkig 240 man skulle försöka styla för ( dvs kompisen ) :hihi: :lol: ..


Så nu är jag på jakt efter en M45 låda med 10 splinade axeln 8)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

haha så det var så det gick till :revs:

Är bara att hiva den där den hör hemma, i skrotbingen. Du har ju några m45:or att plåga vidare me, var ju nästan att svenska spel hade odds på vilken dag den skulle packa ihop.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Urban Lindström skrev:haha så det var så det gick till :revs:

Är bara att hiva den där den hör hemma, i skrotbingen. Du har ju några m45:or att plåga vidare me, var ju nästan att svenska spel hade odds på vilken dag den skulle packa ihop.
hah skammligt nog :hihi: ,
jo den här nog hemma i metall bingen på sävar återvinningsstation :D,den var ju redan dålig som liten :lol:
aja nu har jag då pillat dit m45 lådan :) , dock jävlas balken som satan och vette i fan vart ja ska borra det nya hålet..gav upp och meka för 5 min sen..dvs höll på från 9 till 00:40 , lagomt less. tur man hade polare som var där och hjälpte till iaf så man int stod där själv och jävlades :thumbright:

Skulle nästan tagit kort på den slaktade m40in bara för att visa :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Jag lider med dig och känner igen mig, höll på att strula med balken ja me och upptäckte på småtimmarna att hela motorpaketet var snett så jag fick kapa upp växellådstunneln samt borra ytterligare ett hål *trött* :doh: balken ser i det närmaste ut som en Schweizerost :hihi: men nu sitter den i 3 av 4 bultar.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

ja använde 140 orginalbalken samt kudden å borra ett hål lite längre ner än orginalet. mät och kolla det ska bara va nån centimeter lägre.

bara ett tips om de kanske kan hjälpa :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Urban Lindström skrev:Jag lider med dig och känner igen mig, höll på att strula med balken ja me och upptäckte på småtimmarna att hela motorpaketet var snett så jag fick kapa upp växellådstunneln samt borra ytterligare ett hål *trött* :doh: balken ser i det närmaste ut som en Schweizerost :hihi: men nu sitter den i 3 av 4 bultar.

hah ja men det löstet ganska lätt tydligen bara borra om ett nytt hål just brevid den jag hade borrat :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tobias Fridberg skrev:ja använde 140 orginalbalken samt kudden å borra ett hål lite längre ner än orginalet. mät och kolla det ska bara va nån centimeter lägre.

bara ett tips om de kanske kan hjälpa :thumbright:
¨

har ju min m45 låda sne stäldd 20 grader :)..satt det funkade inte riktigt så men jag har löst problemet så :).imårrn blir det ut å test köra och se om den här lådan vill vara med å busa lite på vägen
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

jasså ja det visste ja inte:) lycka till med bilen i morgon då!
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tobias Fridberg skrev:jasså ja det visste ja inte:) lycka till med bilen i morgon då!
tackartackar , det lär nog behövas känns de som :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

fan va gutt du fick ihop att ju! :) ska bli intressant å se hur länge den håller då :hihi: :twisted:
team weber power
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Börjar bli nådigt jävla less på Volvon nu faktiskt.

Trodde jag hade fått buckt på oljeläckaget men icket,läker fortfarande.
det är precis där startmotorn sitter,mellan tråget och blocket i bakkant mot svänghjulet!.

sen Skenar tempen upp till 90-100grader då man kör på 4an i 110km/h och varva cirka 3500-4000 varv.

provade även att köra väldigt sakta på 4an så det gick 70, samma grader hela tiden. måttligt less. körde 7 km men samma temp.

Ska prova med en massonit skiva och se till så att luften åker rakt genom ICn iställe för förbi där jag har tryckrören. funkar inte det så blir det väl en större Elfläkt.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Roger Berglund skrev:Börjar bli nådigt jävla less på Volvon nu faktiskt.

Trodde jag hade fått buckt på oljeläckaget men icket,läker fortfarande.
det är precis där startmotorn sitter,mellan tråget och blocket i bakkant mot svänghjulet!.

sen Skenar tempen upp till 90-100grader då man kör på 4an i 110km/h och varva cirka 3500-4000 varv.

provade även att köra väldigt sakta på 4an så det gick 70, samma grader hela tiden. måttligt less. körde 7 km men samma temp.

Ska prova med en massonit skiva och se till så att luften åker rakt genom ICn iställe för förbi där jag har tryckrören. funkar inte det så blir det väl en större Elfläkt.


Hade med lite temp problem i början innan motorn blev ordentligt inkörd.. :roll:
El fläktar är bra.. Kan även vara bra styra in luften så det
inte åker förbi kylaren som du skrev...

Synd att det läcker, kan det vara brickan som släppt vid bakre kamlageret? :(
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Roger Persson skrev:
Hade med lite temp problem i början innan motorn blev ordentligt inkörd.. :roll:
El fläktar är bra.. Kan även vara bra styra in luften så det
inte åker förbi kylaren som du skrev...

Synd att det läcker, kan det vara brickan som släppt vid bakre kamlageret? :(
Okej får hoppas att lite mer mil på nacken samt min fina pappskiva gör jobbet :hihi: 8)

Sen nu har jag nästan kommit överfund med att den läker från packningen till ventilkåpan på bakkant men ska ut och köra en vända imorgon och kolla om det blir blött där nu igen ( tvättat rent med broms rengörning och lagt dit en vit t-shirt ).

Sen hittade jag också att den läker från turbon på returen , så blir dit med en ny hemmagjord packning och hoppas på det bästa!,eventuellt avgaspasta :lol:

Får hoppas att man hittar felen väldigt snart så man kan köra en vända till tavelsjö och göra den där bromsningen för jag har besiktningen slute på maj så ja känner att ja måste ligga i lite lätt nu för att hinna!


Det var läges analysen för idag :wink:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Micro säljer högtemp packning som ja själv kör med för
oljeteturen under turbons, när det är fläns tätning... :hihi:

Vanlig packning har inte riktigt pallat för mej.. :roll:

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

JAAAAAAAAA nu banan har ja hittat oljeläckaget och det är att den läker i bakkant på ventilkåpan! :twisted:

1 steg närmare mot bromsningen nu känns de som ! :D
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar