Sida 32 av 38
Postat: tis mar 02, 2010 8:28 pm
av Turbokoftan
Hehe ja men vi kanske syns på någon bankörning? =) Hoppas det blir mer av det i sommar.
Ringde en kompis i kväll som jobbar på en hydraulfirma, så jag präntade ner en liten skiss i paint (man har för mycket tid när man är sjuk).
Så nu är det bara att skriva ut den och mäta/fylla i vilka slanglängder man skall ha till systemet. Det blir skärringskopplingar till hydraulrören under bilen, pressade med JIC i andra änden.
Någon som vet vad volvo 740 filtrena har för gäng in/ut, eller t.ex. saab 9000? Har inte besämt mig vilka filter blir ännu bara att de skall gängas direkt på pumparna med kopplingar emellan.
Feel free att använda skissen om du har liknande system:
Har varit sjuk sedan i fredags så det har tyvärr inte hänt något mer i garaget sedan dess =/
Postat: tor mar 04, 2010 11:54 am
av tjmop
Ser fint ut koffe boy.
När är den ready2race då?
Ja får svänga förbi garaget när jag är hemma innan påsk, så får vi dra en fotosession.
Lagt ner nå kruk på bes?
Krya på dig om du fortfarande ligger i bädden
Postat: tor mar 04, 2010 12:25 pm
av Grusbusen
Turbokoftan skrev:
Någon som vet vad volvo 740 filtrena har för gäng in/ut, eller t.ex. saab
M12x1,5 och M14x1,5 har volvo filtret.
/Filip
Postat: fre mar 05, 2010 11:28 am
av Turbokoftan
tjmop skrev:Ser fint ut koffe boy.
När är den ready2race då?
Ja får svänga förbi garaget när jag är hemma innan påsk, så får vi dra en fotosession.
Lagt ner nå kruk på bes?
Krya på dig om du fortfarande ligger i bädden
Thanks =)
Jag siktar på första maj, men det kommer jag inte hålla om jag känner mig själv rätt.. Men det vore nice =)
Kommer nog inte vara körbar till påsk, men det kanske går att styra upp något fränt ändå. Får'la spackla klart fronten till dess då!
Inte gjort så mycket inför besiktning än, men de ska nog hinnas med också..
Ingen idé för dig att bära Modo-tröja idag antar jag
Grusbusen skrev:Turbokoftan skrev:
Någon som vet vad volvo 740 filtrena har för gäng in/ut, eller t.ex. saab
M12x1,5 och M14x1,5 har volvo filtret.
/Filip
Tackar! Handlade volvofilter igår, så nu saknas bara slangarna =)
Postat: fre mar 05, 2010 5:14 pm
av RickardP
vart handlade du filtren och vad kostar dem per st? Får snart hem min fuelcell och ska låta en 044 pumpa, så snart blir det att bygga bränslesystem för mig med

Postat: fre mar 05, 2010 7:10 pm
av martinssoN
mekonomen,rejmes, annars har du ju den där bilaffären i lindesberg? vid rondellen andra rondellen.. vad heter den nu igen..

Postat: fre mar 05, 2010 7:43 pm
av Turbokoftan
Köpte mina på Mekonomen, fick svar att de var samma filter i alla 700-serier, men jag bad dem slå på 740 turbo ändå. De kostar 252kr/st utan rabatt.
Fick idag hem min nya kamera, bilfilmerna i sommar kommer bli sweet!
Kameran heter GoPro Motorsport HD Hero och säljs bl.a. av en kille på rejsa som nu är bosatt i USA.
Filmat med HD Hero kamera. välj 720p intill volymen för bättre upplösning:
http://www.youtube.com/watch?v=OI7x706ODVM
Nu har jag powernapat färdigt så nu blir det skruvning för hela slanten, update senare hejs =)
Postat: lör mar 06, 2010 3:36 am
av Turbokoftan
Tidigare idag fick jag hjälp av jobbarkompisen Fredrik Nordström att kapa isär några aluminiumrör, han utsågs till förste bandsågare och det gick riktigt bra. Så ikväll tjuvstartade jag lite med insugsbygget som egentligen skulle få vänta till senare, grovkapade den bakre plåtan samt sågade ur för trattarna:
Med min tilltänkta form på insuget så blir volymen ca 8,9liter, vilket motsvarar ungefär 3,1ggr motorvolymen. Runners blir ca 220mm långa (från fläns till slut av konan) och mäter 44mm inv dia, verkar det vettigt? Kommentera gärna. Tänkt laddtryck är samma som tidigare 1,5bar.
Hjälpte en kompis att montera ihop en lamelldiff ikväll så det blev inte supermycket gjort, men jag började även titta på grenröret och kapade till några ytterligare rör till wg:n med. Det kommer bli en liknande lösning som jag åkte med -08 med wastegaten placerad ovanför downpipen, delvis pga. att jag vill ha den lättåtkomligt för justering/fjäderbyte samt att avgaserna nu även kommer återledas.
Postat: lör mar 06, 2010 9:16 am
av Pitbull
Du kämpar på du.
Insuget kommer ju bli nice.
Kämpa på nu så vi kan styra upp en Bmw turboträff.

Postat: sön mar 07, 2010 11:13 pm
av Turbokoftan
Jajamen, får hoppas på det! Det skulle vara något de =)
Gick o la mig igår kring 02-tiden efter att ha avverkat två fester (nykter). Vaknade vid 08 imorse och kände att det inte var lönt att försöka somna om, så de blev ett 12h pass i garaget idag.
Kom till garaget och skulle börja med wg-röret, insåg att de fanns inget vettigt sätt och få till det på utan att göra om innerskärmen (som redan var rätt knövlig efter en slägga..

).
Kapade ur och knäckte till några plåtar och brände dit, drog på lite sprayfärg tills vidare:
Svetsade från baksidan, inte riktigt färdigt på bilden:
Helt plötsligt fanns det hur mycket plats som helst tack vare den "rör-formade" försänkningen, testmonterade fjolårets downpipe som passade bolt on(!) or custom on

Måste dock flytta lambdan som inte passade längre på den tidigare placeringen.
Finns säkert ett dussin olika förfaranden att ta upp hål i kollektorn, så här brukar jag göra:
vanligtvis använder jag sedan ett sånt där slipverktyg med gumminav och sandpappers hylsa.. Som jag självklart slarvat bort någon gång.. under resans gång. Hittade dock åt ett gäng filar och det funkade riktigt fint, man ska inte underskatta manuellt handarbete
Så här blev snoken med dia 60mm rör:

Postat: sön mar 07, 2010 11:39 pm
av jol
Den här är grym
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116142
och tex denna
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=117998
biltema till trots avverkar den som BANAN och stiftet håller också.
10mm fläns det är inga problem
http://www.alfapower.nu/gallery/album11 ... s_1?full=1
Går inte att klaga på priset heller
Postat: mån mar 08, 2010 5:40 pm
av Turbokoftan
Haha, ja priset går ju inte att klaga på =)
Slipstift är något jag måste köpa, kanske ska prova med dom där då. Undra om det går att slipa alu med dom också eller om det bara kladdar?
Skruvar lite diff vid sidan om också, de plana lamellerna i denna var skadade av friktionslamellerna likaså motstående ytor på "lamellkorgen" som håller de små dreven. Imorgon skall vi plana av sistnämnda en tiondel.
De plana lamellerna fick jag hjälp av en på jobbet med att metallspruta (Med en bindande beläggning, Metco 402) som kompensation för slitaget samt det spel som kommer minska på "korgen". De var 2,6mm i grundutförande men är nu lagt på 4 tiondelar så att det finns gods till riktplaning av bägge sidor. Kommer använda den tidigare baksidan som friktionsyta nu efter att den blivit planad, så den sprutade ytan hamnar på så vis enbart mot fjäderbrickan där den ej har möjlighet att rotera eller skapa någon friktion.
Ena framsidan och den andra baksidan, båda brickorna har nu fått 0,4mm extra gods. Slipas imorgon:

Postat: mån mar 08, 2010 11:26 pm
av jol
Till alu ska du ha större avstånd mellan skären, som denna näst längst till vänster
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=247223
Postat: mån mar 08, 2010 11:37 pm
av micke999
Turbokoftan skrev:Köpte mina på Mekonomen, fick svar att de var samma filter i alla 700-serier, men jag bad dem slå på 740 turbo ändå. De kostar 252kr/st utan rabatt.
Fick idag hem min nya kamera, bilfilmerna i sommar kommer bli sweet!
Kameran heter GoPro Motorsport HD Hero och säljs bl.a. av en kille på rejsa som nu är bosatt i USA.
Filmat med HD Hero kamera. välj 720p intill volymen för bättre upplösning:
http://www.youtube.com/watch?v=OI7x706ODVM
Nu har jag powernapat färdigt så nu blir det skruvning för hela slanten, update senare hejs =)
vad kostade den kameran?
Postat: tis mar 09, 2010 9:02 am
av Turbokoftan
Runt 2300kr + frakt/tull (strax över 3000 hemma med minneskort).