F:ma A.Norrbacks garage. cfd
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Men 9000rpm i olika växlar ger ju väldigt olika hastighet, tycker det låter osmart att ha de korrigerat bara mot varvtalet, en map sensor är ju ofta inblandad i samband med spjälläge.
/Andre'
/Andre'
power
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Håller med till fullo.
Detta va ju bland dom första 750 med sprut. Köpte den ny 2000.
Kanske inte va bättre då ??
Synd att jag inte har kvar kurvan. Den va typ:
13 från 0 - 4000.
12.5 från 4000 - 8000.
12 från 8000 -
Och detta oavsett växel.
Helt kass kan det inte ha varit med tanke på att den lämnade 141 hk på 750cc
Men som sagt, va mest nyfiken då AF kurvan låg lika över hela registret.
//
Detta va ju bland dom första 750 med sprut. Köpte den ny 2000.
Kanske inte va bättre då ??
Synd att jag inte har kvar kurvan. Den va typ:
13 från 0 - 4000.
12.5 från 4000 - 8000.
12 från 8000 -
Och detta oavsett växel.
Helt kass kan det inte ha varit med tanke på att den lämnade 141 hk på 750cc

Men som sagt, va mest nyfiken då AF kurvan låg lika över hela registret.
//
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
det var nog jättemycket effekt...på vilket varvtal?
power
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Jaa... självklart!norrback skrev:inte riktigt, du ser på fel kurva. 40hk/100Nm är den på 3000rpm.fugazi skrev:140hk vid 3000v/min kan man ju tycka är hyfsat bottendrag... gäller väl å hålla i styret ordentligt när man vrider på känns det som...
/Andre'
För mkt jobb och för lite vila tar ut sin rätt till slut... gonatt!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Jag tycker att den går ganska snålt hela kurvan, inte alls fet blandning, nedre kan vara så men där uppe kunde vara lite fetare i bänken, kunde ge mera hästar?Kadett4wd skrev:ett litet område vid ~8500rpm där den går lite lite fetare, kom till rätta med det så blir kurvorna än jämt
På gatan när man kör race, blandning är säkert fetare..
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Det er slett ikke sikkert den liker en helt flat fuelkurve... fuelkurven blir det det blir som gir mest effekt. 

-Bjørn
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Jag tror faktiskt de testat fram och tillbaka och kommit fram till att denna blandning är det som ger mest mos.Jarmo Y skrev:Jag tycker att den går ganska snålt hela kurvan, inte alls fet blandning, nedre kan vara så men där uppe kunde vara lite fetare i bänken, kunde ge mera hästar?Kadett4wd skrev:ett litet område vid ~8500rpm där den går lite lite fetare, kom till rätta med det så blir kurvorna än jämt
På gatan när man kör race, blandning är säkert fetare..
Runt 13-1 i AFR är väl dessutom ganska bra värde på en modern sugmotor.
Det jag såg på vridkurvan (dippen vid 8500rpm) avspeglade sig i AFR kurvan.
Är det förgasare kan det vara riktigt svårt att komma kring tyvärr.
En insprutsmotor kan man enkelt justera till.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.
Bra a/f värde beror på motor, alla motorer gillar inte samma a/f värde.
Om A/F kurvan syns så att det går fetare, tex: här vid 8500 rpm, det är inte alltid bestyckningsfel som man skulle tro, det kan bero på flera olika saker.
Om du fixar blandningen där, snålare, kan lätt vara så att det ändras ingenting, lambra givare bara ger fel information..
Jag håller själv just nu att porta en Triumph Daytona 2010 600cc 3-cylinders topp för en roadracingteam, har någon nån bra tips vad ska göra med en sån topp? Andre? Fina kanaler den har, ser bara ut ganska stora för 200cc/cyl.
Om A/F kurvan syns så att det går fetare, tex: här vid 8500 rpm, det är inte alltid bestyckningsfel som man skulle tro, det kan bero på flera olika saker.
Om du fixar blandningen där, snålare, kan lätt vara så att det ändras ingenting, lambra givare bara ger fel information..
Jag håller själv just nu att porta en Triumph Daytona 2010 600cc 3-cylinders topp för en roadracingteam, har någon nån bra tips vad ska göra med en sån topp? Andre? Fina kanaler den har, ser bara ut ganska stora för 200cc/cyl.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. USA Pinto eftermarknads block.
norrback skrev:
/Andre'
Nu finns det mera info om dessa, maila på info@anorrback.fi eller PMa för pris och leveranstid.
/Andre'
Senast redigerad av norrback den mån jan 02, 2012 6:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.
Finfina grejer 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.
hurmycket flödetappar du på en fin topp mot bara runners? peter och conny har exprimenterat mycket på slutet i flödesbänken med runners och plenium burkar på topparna och det går att optimera rätt mycket om man ser helheten inte bara toppen lös i bänken har jag märkt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.
I mitt tilfelle så vil jeg helst ikke se mer enn 2% tap med innsug på vs løs topp...
-Bjørn
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.
jo det är ungefär vad peter kom fram till också va möjligt. (5cfm på 220cfm/12mm 46mm ventil)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.
Har man mye tap så er jo mange av timene med porting av toppen for å hente litt mer nesten unødvendig...
-Bjørn
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: F:ma A.Norrbacks garage. lite cfd på G

https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
/Andre'
power