F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av norrback »

Men 9000rpm i olika växlar ger ju väldigt olika hastighet, tycker det låter osmart att ha de korrigerat bara mot varvtalet, en map sensor är ju ofta inblandad i samband med spjälläge.

/Andre'
power
baby blå
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 27, 2009 9:05 am
Ort: Göteborg

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av baby blå »

Håller med till fullo.

Detta va ju bland dom första 750 med sprut. Köpte den ny 2000.
Kanske inte va bättre då ??
Synd att jag inte har kvar kurvan. Den va typ:
13 från 0 - 4000.
12.5 från 4000 - 8000.
12 från 8000 -
Och detta oavsett växel.
Helt kass kan det inte ha varit med tanke på att den lämnade 141 hk på 750cc ;)

Men som sagt, va mest nyfiken då AF kurvan låg lika över hela registret.

//
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av norrback »

det var nog jättemycket effekt...på vilket varvtal?
power
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av fugazi »

norrback skrev:
fugazi skrev:140hk vid 3000v/min kan man ju tycka är hyfsat bottendrag... gäller väl å hålla i styret ordentligt när man vrider på känns det som...
inte riktigt, du ser på fel kurva. 40hk/100Nm är den på 3000rpm.

/Andre'
Jaa... självklart!
För mkt jobb och för lite vila tar ut sin rätt till slut... gonatt! :doh:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av Jarmo Y »

Kadett4wd skrev:ett litet område vid ~8500rpm där den går lite lite fetare, kom till rätta med det så blir kurvorna än jämt
Jag tycker att den går ganska snålt hela kurvan, inte alls fet blandning, nedre kan vara så men där uppe kunde vara lite fetare i bänken, kunde ge mera hästar?
På gatan när man kör race, blandning är säkert fetare..
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av SWR »

Det er slett ikke sikkert den liker en helt flat fuelkurve... fuelkurven blir det det blir som gir mest effekt. :)
-Bjørn
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av Kadett4wd »

Jarmo Y skrev:
Kadett4wd skrev:ett litet område vid ~8500rpm där den går lite lite fetare, kom till rätta med det så blir kurvorna än jämt
Jag tycker att den går ganska snålt hela kurvan, inte alls fet blandning, nedre kan vara så men där uppe kunde vara lite fetare i bänken, kunde ge mera hästar?
På gatan när man kör race, blandning är säkert fetare..
Jag tror faktiskt de testat fram och tillbaka och kommit fram till att denna blandning är det som ger mest mos.
Runt 13-1 i AFR är väl dessutom ganska bra värde på en modern sugmotor.

Det jag såg på vridkurvan (dippen vid 8500rpm) avspeglade sig i AFR kurvan.
Är det förgasare kan det vara riktigt svårt att komma kring tyvärr.
En insprutsmotor kan man enkelt justera till.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Hayabusa bromspapper m.m.

Inlägg av Jarmo Y »

Bra a/f värde beror på motor, alla motorer gillar inte samma a/f värde.

Om A/F kurvan syns så att det går fetare, tex: här vid 8500 rpm, det är inte alltid bestyckningsfel som man skulle tro, det kan bero på flera olika saker.
Om du fixar blandningen där, snålare, kan lätt vara så att det ändras ingenting, lambra givare bara ger fel information..

Jag håller själv just nu att porta en Triumph Daytona 2010 600cc 3-cylinders topp för en roadracingteam, har någon nån bra tips vad ska göra med en sån topp? Andre? Fina kanaler den har, ser bara ut ganska stora för 200cc/cyl.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. USA Pinto eftermarknads block.

Inlägg av norrback »

norrback skrev: BildBild

BildBildBild


/Andre'

Nu finns det mera info om dessa, maila på info@anorrback.fi eller PMa för pris och leveranstid.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den mån jan 02, 2012 6:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.

Inlägg av Lars J »

Finfina grejer :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hurmycket flödetappar du på en fin topp mot bara runners? peter och conny har exprimenterat mycket på slutet i flödesbänken med runners och plenium burkar på topparna och det går att optimera rätt mycket om man ser helheten inte bara toppen lös i bänken har jag märkt.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.

Inlägg av SWR »

I mitt tilfelle så vil jeg helst ikke se mer enn 2% tap med innsug på vs løs topp...
-Bjørn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är ungefär vad peter kom fram till också va möjligt. (5cfm på 220cfm/12mm 46mm ventil)
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: F:ma A.Norrbacks garage. Plenum.

Inlägg av SWR »

Har man mye tap så er jo mange av timene med porting av toppen for å hente litt mer nesten unødvendig...
-Bjørn
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: F:ma A.Norrbacks garage. lite cfd på G

Inlägg av norrback »

Bild

https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

/Andre'
power
Skriv svar