Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 160126

Inlägg av Gren »

Vaccuumfixtur är melodin om man ska köra tunna detaljer.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Får se vad "CNC-firman" säger, jag orkar nog inte handveva den där biten, vakuumfixtur kanske inte är så vanligt att de har? Jag minskade till 3mm på ritningen och vips bantades den ner till 12,7kg. I och för sig lite skit samma i en sådan här bil och motor...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu har jag designat färdigt vevaxeln till B30'n och för de som inte sett mina inlägg i den avancerade forumsdelen så har jag alltså även designat nya vevstakar. Både vevaxlar och vevstakar kan jag komma att sälja senare. För att försäkra mig om tillverkningskvalité måste jag först få hem grejerna och provköra dem själv och givetvis mäta upp allt mm.

Vevaxeln är en bastard med andra ramlager och Toyota supra 2JZ vevtappar. 94mm slag,4mm radier på ramtapparna och 3mm på vevtapparna. Svängningsdämparfästet är gjort för 2JZ fluidampr och torrsumpsdrivning. Anpassad och utbalanserad till 0 mellan motvikter och mina vevstakars roterande massa. De smalare tapparna ger möjlighet till en kraftigare och mer vridstyv konstruktion som i sin tur gör veven mindre känslig för torsionssvängningar och mycket vrid :)

Bild

Nej, jag har inte direkt kopierat en Verdistake, men den är lik.... Det kan även bli tal om att göra stakarna med sk. "rifle drill" för forcerad smörjning av kolvbulten. 1,5mm hål genom livet på stakarna.
Bild
Bild

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Tjuvläst lite i avancerat ;)

Blir hur häftigt som helst detta!

Varför inte alu till tråget?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nice :)

Aluminium passar bäst till ölburkar ;)

Aluminium är ju inte ens en tredjedel så styvt som stål, samtidigt så utvidgar det sig dubbelt så mycket som stål vid temperaturförändringar. Dessa två faktorer gör det i mitt tycke helt galet att använda till att styva upp en motorkonstruktion i gjutjärn, om man inte jagar vikt. Oavsett material så håller det ju. Bimetall är något man kan ha för att få en böjning vid temperaturskillnad, således skulle en botten i aluminium vilja böja blocket till en konkav form ovanifrån sett. När det gäller toleranser i axlar och lager är det ju tusendelar vi snackar om, så det kan ha inverkan. Helst hade man ju haft samma sorts gjutjärn som i blocket, men då är det svårt att svetsa fast torrsumpslinan mm, så det får bli vanligt varmvalsat 355.

En kulpeening hade nog inte heller varit fel mellan grov- och finbearbetning, för man kommer inte ifrån spänningsvariationer när man fräser. Fräser man bara på ena sidan så böjer sig ofta plåten, men det har du säkert minst lika bra koll på som jag Klabbe.

Jag får banta 6,5kg istället, det går om jag verkligen vill och hade inte skadat ;)

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Ja jag ordar inte emot, de e utanför min kompetens ;)
Tänkte mer de va "bara" ett tråg, men när jag tänker efter med tanke på resten varför skulle de va de... :doh:

Bra jobbat!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ja, när man ändå är igång så är det lika bra att saker har mer än ett syfte ;)

Tänkte lägga upp lite fler bilder, men har redan gjort det i denna tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 6&start=30
De som vill fördjupa sig i mina "nördiga" idéer kan ju ta en titt där...

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Hei Simon :) Så kjekt at du har begynt på B30 Turbo prosjekt igjen, blir spennandes å følge :D Korleis blir ytre diameter på storenden på rådene? om eg ikkje husker feil? så har andre ettermarked rådene til B30 vert litt for store i storenden til å montere kolv og råde ovenfor og ned i blokk med orginal borring på tradisjonell måte?

blir dei brede sjørt på kolvene for bedre støtte mot sylindervegger? eller er det berre en gammel myte at gamle volvo motorer ikke liker kolver med tynne sjørt?

Og når du først slår på stortromma med egen design på veiv, råder og kolver til B30, har du også tenkt tanken på egen designa rulle lyfter kam til B30 med meir ventil lyft mm. og som er stivare enn orginal kammene, så den flekser mindre? blir det orginale vippearmer på denne motoren? og kva løysning blir det med toppakningen? :) en bekjent har fått laget MLS toppakning til B30, tok utgangspunkt i ei elring pakning eg hadde liggandes, da den hadde best passform.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej Knut Åge!

Jo, det verkar som man får återfall med jämna mellanrum. Kronisk skada skulle jag tro ;)

Givetvis ritade jag upp en del av motorblocket för att prova frigången i vevhuset och det blir tajt, men det går om man filar bort lite vid oljekanalen (den har väldigt tjockt gods runt sig). Frigången mot nederkant på cylindern går bra och det borde fungera med andra H-profilstakar också. Min senaste konstruktion är på gränsen så man får runda av nederkanten lite för att få marginal.

Jag har inte bestämt hur kolvarna skall se ut än, men eftersom kompressionshöjden blir 31mm istället för 46mm så får jag ju bättre stabilitet om jag behåller totalhöjden på kolven. Jag skall köra med kolvar i 4032-T6 kvalité så man kan hålla tajta kolvspel, vilket borde minska cylinderslitaget en del jämfört med motsvarande 2618-kolvar. Jag tror på "medelvägen" inte värsta slipper skirt kolven utan en som ändå har ganska mycket. Som det ser ut nu så står det mellan Mahle-kolvar till ford modular eller specialbeställda Wössner. Nackdelen med modularkolvarna är att jag måste borra upp till 90,2mm

Bifogar lite bilder på nya vev- och vevstaksdesignen, samt Modularkolvarna.
Bild
Bild

Bild
Bild

Knut-Åge; Vi kan ju höras mer via mail eller pm, det klar du skall ha en uppsättning stakar och en billetvev :thumbright:

MVH/
Simon
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

marmander skrev:Nackdelen med modularkolvarna är att jag måste borra upp till 90,2mm...
Nackdel? Kostnadsfråga eller?
Hur mkt går det ätt borra utan att det blir för tunnt i väggarna?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nackdelen är endast cylinderväggtjockleken. 0, 65mm tar man ju bort och det är 0, 65mm försämring. Hur mycket man kan borra utan att man förlorar både effekt och driftsäkerhet vet jag inte. Det svåra är att överväga om det ger mer nackdel än vad det är fördelaktigt att ha kolvar som Mahle hsr spenderat mycket tid på att utveckla för att de skall fungera både på gatan, banan och strippen samtidigt som de skall hålla många mil. Köper jag wössner så får jag förvisso möjlighet att prova egna teorier om hur kolven skall se ut, men jag tror inte den blir lika bra som dessa Mahle. En sak som vittnar om att Mahle har tänkt till är att de specar 16-35 tusendelar kolvspel medans Wössner förmodligen lägger sig på runt 80 tusendelar med samma material 4032-T6. Mahle tillverkar kolvarna med olika ovaliteter som ska göra att kolven anpassar sig rätt i verkligheten, vilket gör att de kan ha mindre kolvspel så de tätar bättre, rör sig mindre etc. Attt de har en riktig beläggning som håller kolvens livslängd istället för att försvinna på 10 min som det förmodligen gör på Wössners "sprutmålade" kolvar gör inte saken sämre, men valet lite svårare.

Nu har jag inget dåligt block av de senare gjutningarna, annars skulle jag ta 230mm vinkelslipen och forska lite, men det kan vara kul att se hur de äldre blocken ser ut också :) av allt att döma så gjorde de stabilare gjutningar i de nyare, eller så förstärkte de bara däckplanet och gjorde det klenare någon annanstans. ? Hmm... får klä på barnen och gå ut och härja i mitt skrotupplag ;)

Slutligen så ska jag även testa lite skruvförstärkning "ala Kadett4wd", 9st stoppskruv genom kylmanteln som stöd mot cylinderväggen. Vet dock inte hur jag kan få till något liknande på stötstångssidan...

MVH/
Simon
hfo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av hfo »

Går det inte att fodra blocket då, så du VET hur tjocka cylinderväggarna är? trist att upptäcka efteråt att det var lite för tunnt på en fläck.. ;)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ingenting är omöjligt, frågan är bara var man drar gränsen? Det är lockande :)

Jag kapade isär ett block idag. Godset är allt mellan 4,2-7,9mm tjockt. Tunnast är det märkligt nog där det borde vara tjockast, typ 16-36mm ner från deckplanet på trycksidan (avgas/insug). Men, med ett antal skruvar som ansätts lite lätt mot godset just där så bör det inte vara några problem, skulle tro att 90,2mm borr ihop med skruvförstärkningar är stabilare än originalborr. Ska se om jag hinner lägga upp bilder ikväll, beror mest på om min telefon vill samarbeta med datorn....

MVH/
Simon
to B20 or not to B20
Lite mer laddtryck

Inlägg av to B20 or not to B20 »

erland har nån typ av ekolod eller ultraljud som han mäter blocken med.då behöver man ju inte kapa dom .hoppas jag inte sa för mycket nu :doh:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens ska skicka ner ultraljudsmätare sin så jag kan testa på blocket jag har tänkt använda. Det blocket jag kapade har legat ute och rostat länge så alla ytor för lager och lyftare mm var ju inte bra ändå. Kul att ha lite sådana bitar, inte minst om man har tänkt sätta i våta foder eller dylikt. Jag har fotat dem och skall nog rita av blocket lite bättre med hjälp av dessa foton.

Bild
Bild

MVH/
Simon
Skriv svar