ändrade planer igen
har betsämmt mej för följande nu...
bygger en ny motor på en b230 FX bottendel.
med mina korta h-profil .
enbart turbo....
trött på kompressorn å lågkomp nu när jag inte får den att gå som jag vill...
måste få igång den å det är NU. hämtar en komplett 744 89a imorrn med FX motor, får ju grova ranmlager då å en bil som gått relativt lite mil..
plockar över min vev och stakar å tar 230ins kolvar å bara slår ihop den målar på dne lite å kastar tebax...
fördleen är att jag fåt plats över å ha remdriven servopump så kanske sätter dit styrservotr sammtidigt motorn är borta...
kompressorgrejjorna är MAO til salu igen
anledningen till jag ändrade mej var denna veckas intensiva jobb med den som inte gettt rätt resultat.
drog igång den i tisdags kväll. upptcäkte avgasläckage på grenröret,(böjd avgasfläns)
fixxade röret på dagen i onsdags. satte dit grenröret på eftermiddagen dirtekt efter jobbet,
började mappa på kvällen, fick det inte redigt bra, (fegade lite med täningen.)
fixxade till en banzai karatetändmapp idag å sen ut å fortsatte köra, (typ 45 grader tänding vid 2 bars ladd och 6500 rpm)
fick hyffsat fjutt i den men inte redigt som den borde kännas, erldar fortfarande mycket soppa i grenröret
klippte av remmen å byggde om rördragningen för å köra bara turbon....
satans 50-70 häst direkt å plötsligt drar motorn gladeligen till 8500 rpm(skulle lätt dragit längre om jag hade haft tid å mappa längre ikväll...)
men en 500 hästars turbo, 2 liters motorvolym 6:1 i komp å e85 ger en rätt trälig grundeffekt typ inget alls under 5000, sen satans rörde det på sej...
så nu i helgen blir det å bygga som sagt en b230 med lite högre komp å sen kanske man kan få ettt använändbart register mellan 4000-8000 istället....
har inte tid å exprimentera mer, bilen är sagd den mste vara fördigmappad senaste den siste mars. dvs om ganska exakt en vecka börjar bli stressigt nu....