Sida 33 av 39

Postat: tis nov 06, 2007 8:13 am
av Da_Snake
En vanlig kallstartsspridare kopplad som den ska via startmotorn och en termotidgivare men med egen tank och pump med vanlig bensin (kan ju vara väldigt liten) borde väll funka om det bara är precis innan den startar som det är grinigt.

Postat: tis nov 06, 2007 7:40 pm
av Tommy Luhr
imorse och efter jobbet idag (runt nollan) så var den riktigt tråkig.
Får nog se hur jag gör med e85 i fortsättningen.
vet av andra erfarenheter med en weber 45motor som jag körde på e85. det är skit svårt att få igång dom på vintern.

men skall testa min lilla uppvärmning först hehe..

4 glödstift i ett ic rör strax innan spjäll

Postat: sön nov 11, 2007 10:18 am
av Tommy Luhr
ja jag har nu testat diverse sätt att få till kallstarterna. men det kräver ju en enorm kapacitet av batteriet och skall jag vara ärlig fungerar det egentligen inget bättre.

finns ingen pryl som hinner värma all luft till motorn och samtidigt inte ta för mycket ström.

men jag slänger upp några bilder på hur jag hade tänkt mig.
Det är en förvärmning till golf som sitter under mono-tronicen.
Men den värmer luften lite och det tyck luft tempgivaren reagera på så den blir om möjligt mer svårstartad. funderar på att rycka bort givaren och göra ett sista försök med den innan man skiter i värme grejerna.

Finns ju nått som kallas för motorvärmare eller bensin annars
Bild
Bild

Postat: sön nov 11, 2007 11:53 am
av super7
Tommy Luhr skrev:Några tips angående kallstart på etanol bilar?
En kille här i Umeå har konverterat en Transit buss och kör på E85, han gjorde en riktig raggarlösning :hihi: drog en plastslang från luftfiltret in till kupén där han hadde en burk med startgas :thumbright:

Postat: sön nov 11, 2007 11:59 am
av Kadett4wd
super7 skrev:
Tommy Luhr skrev:Några tips angående kallstart på etanol bilar?
En kille här i Umeå har konverterat en Transit buss och kör på E85, han gjorde en riktig raggarlösning :hihi: drog en plastslang från luftfiltret in till kupén där han hadde en burk med startgas :thumbright:
det är faktiskt en av de bättre lösningarna.

Postat: sön nov 11, 2007 12:07 pm
av Tommy Luhr
ja jag befarar att det är det.. bara man får den att starta till så går den (kanske) om inte annat jädrigt risigt tills den blir en gnutta varm.

Sen så blir det en hel del med e85 i oljan när den fettar utav bara f-n.

Skapligt trist bränsle på vintern tyvärr..

den energin det tar av ett 12vbatteri till att få den att bli lite mer lättstartad tjänas ofta inte igen på mindre körningar.

Har för mig att det tar ca 5min för att återställa batteriet efter användandet av startmotorn. jag har redan typ 2 min till jobbet med min turbo raket hehe.

Postat: sön nov 11, 2007 1:04 pm
av Latjo44
har kört en vinter med e85 i tanken.

lite bensin i en biltema spolarburk och en startspridare är allt jag behövt.

Postat: mån nov 12, 2007 7:56 pm
av Tommy Luhr
ja jag har funderat på bensin varianten jag med.

Får kolla närmare på det.

Men en annan sak.
Det har hänt nått :shock:
Bilen går bra mycket bättre utan att ha gjort nått.
Laddar tidigare och har bättre botten, och laddar bort mot en bar nu.
Kör bensin skala på lm-1 och den visar 12,5 i afr så den går liite fett..

Men den är helt livs farlig redan, spinner hej villt när laddet kommer..
Inge kul alls utan diff.
Börjar spinna på två och övergår raskt till ett. misär

Postat: mån nov 12, 2007 8:03 pm
av Joakim Borg
Börjar de inte bli lite kallt ute då :hihi:

Postat: mån nov 12, 2007 8:19 pm
av Tommy Luhr
jo visserligen men jag har en stoor ic så den går inte varm direkt annars heller..

men det är om det är kylans fel hehe. mer hästar blir det iaf, men om den skall ladda mer vet jag ej :)

Postat: mån nov 12, 2007 8:21 pm
av Markus
min etanolmotor är också ett bök på vintern, krävs 20min motorvärmning för att den ska hoppa igång... jäkligt jobbigt, spelar ingen roll hur mkt ja fetar på, får inte eld på skiten. blir att byta till bensin snart...

Postat: mån nov 26, 2007 12:03 am
av Tommy Luhr
det blir svårare och svårare med kallstarterna.
suck!!!

Batterierna tycker inte om att mala på starten heller.
Startgas har jag testat, underbar liten flaska med gas.

Har en ny grej på gång nu.

Skall sätta en el solonoid på en startgasflaska för att slippa själva sölet med slang i kupen och dylikt.
återkommer när det har utförts

Mvh: En som vägrar köra på bensin på vintern

Postat: mån nov 26, 2007 5:56 pm
av Latjo44
startgasen är lite knepig.. motorn tänder till en kort stund för att sedan dö.

en skvätt bensin är bättre när de är kallt.

startspridare och en spolarburk och du har igång bilen på nolltid.

Postat: mån nov 26, 2007 8:15 pm
av Sleeper_86
hag har funderat på bensin i en påfyllbar sprayflaska nu.. bara massa strul emd mitt system jag har nu.. men en sprayflaska som man fyller emd tryckluften och bensin i.. bör ju vara snällare för motorn än startgas med..

Postat: tis nov 27, 2007 9:50 am
av Tommy Luhr
får nog tänka om angående gasen. märkte att det inte går att få igång den så lätt på startgas.

Bensin grejen får det bli..
Med en reservslang in i bilen för startgas.
för håller man flaskan sprayande så går det ju.. men inte så bra för motorn