Sida 33 av 56
Postat: mån dec 15, 2008 12:11 pm
av Roger Persson
Gustav skrev:Blir det inte billigast/enklast att köpa vevstaksskruv från summit som passar i nån raggarmotor?
Typ cheva smallblock har väl två dimensioner om jag inte minns fel, brukar ju vara snuskigt billigt att köpa speedparts till sånna motorer.
Så får du ju till två uppsättningar på en gång!
Tänkte när du lix designar staken själv så kan man ju göra den så att nån billig skruv passar direkt...
Kom tänka precis på det de där med bult..
Känns som b230 bult borde funka..
Måste dock fundera på lite längder först..
Nån som vet moment för sånna?
Fermo VS impax?
Nån som har koll på seghet?
Tippar på Fermo är segare..
Ca 27 vs 30 hrc..
Postat: mån dec 15, 2008 7:39 pm
av weber-power
nu börjar de bli riktigt intressant
snart kan du väl svarva fram en hel b20 ur en aluminium klump

Postat: mån dec 15, 2008 8:54 pm
av Tommy Luhr
Jag har nog några arp bultar från promod stakar liggande hemma.
Tror det är 7/16" kan mäta dom får vi se hur det skulle gå.
Gänga i staken tror jag på
Postat: mån dec 15, 2008 9:07 pm
av Lången
Lite off topic här, du som är så händig och har alla maskiner kan inte du göra ett verktyg som man kan oringa block med när motor och kolvar fortfarnade sitter i bil? Ber om ursäkt för off topic..kan ta det via PM i stället om du har lust.
Postat: sön dec 21, 2008 10:26 pm
av Roger Persson
Tommy Luhr skrev:Jag har nog några arp bultar från promod stakar liggande hemma.
Tror det är 7/16" kan mäta dom får vi se hur det skulle gå.
Gänga i staken tror jag på
Skrlle du kanske kunna mäta längden på dom?
Behöver en bult som är runt 5mm kortare än b230..
Får du både moment dra och vinkeldra dina h profilstakarar?
Får för mej att jag inte gillar det...
b230 bult ska dras 20nm o sen vilkeldras 90grader..
Varför kan man inte bara dra moment?

Postat: sön dec 21, 2008 10:31 pm
av Roger Persson
weber-power skrev:nu börjar de bli riktigt intressant
snart kan du väl svarva fram en hel b20 ur en aluminium klump

Tackar!

Gillar inte solid klump när
det fins företag som gjuter upp en
stycks bitar från speciella gjutformar.. ; )
Ganska fränt fakriskt..
Har för mej det funkar med gipps eller nått sånt
värmetåligt som dom häller i *alu smeten" i..
Tanken på gjuta upp en topp i alu har förekommit.. ; )
Postat: sön dec 21, 2008 10:34 pm
av Roger Persson
Lången skrev:Lite off topic här, du som är så händig och har alla maskiner kan inte du göra ett verktyg som man kan oringa block med när motor och kolvar fortfarnade sitter i bil? Ber om ursäkt för off topic..kan ta det via PM i stället om du har lust.
Tja.. Är inte så svårt.. Har sett ett sånt verktyg här på forumet..
Det är ju dok ganska noga med djupet har ja förstått..
Ja skulle nog tatt ur blocket och fått det fräst och planat
så man vet att det blir exakt..
Postat: sön dec 21, 2008 10:42 pm
av Roger Persson
En smälla!

(Smak prov från en av filmerna)

Postat: mån dec 22, 2008 9:23 pm
av Roger Persson
Postat: mån dec 22, 2008 9:24 pm
av Lantzen
HAHHAHA fan va ballt =)
Postat: tis dec 23, 2008 1:02 am
av Roger Persson
Lantzen skrev:HAHHAHA fan va ballt =)
Hoppas de gick bra me sterion..
Ett till klipp... uppstart kall motor och lite varmkörning...
http://www.youtube.com/watch?v=33Bo_QasOE4
Kommentera gärna...

Postat: tis dec 23, 2008 11:34 am
av Tommy Luhr
låter som den går på tre cylindrar för dig.
Postat: tis dec 23, 2008 11:37 am
av Roger Persson
Tommy Luhr skrev:låter som den går på tre cylindrar för dig.
Det är inte omöjligt.. Har inte kollat stift på länge.. he he
Tyckte laddet kom lite senare än brukar så kanske bränt ett stift..
Kommer en film till snart.. Varvar på lite mer..
Postat: tis dec 23, 2008 11:39 am
av Tommy Luhr
okej!
Japp man kan alltid varva bort problem hehe

god jul
Postat: tis dec 23, 2008 11:44 am
av Roger Persson
Tommy Luhr skrev:okej!
Japp man kan alltid varva bort problem hehe

god jul
Kommer en film hur den går genom varm med..
Tyckte du han gick på tre på båda filmerna?
Det är lite dålig synk på spjällena i förgasarna..
(Spelar ju ingen roll full makaron)
+ att det tar vakumet från endast en insugs kanal..
Hur som helt tack för komentaren..
God jul