Vad händer
En liten summering av kör säsongen 2009
Sommaren har blivit höst och bilen har rullat totalt ca 450 mil med VEMS i sommar och av dessa ca 400 med Bi-Turbo.
Allt har väl egentligen fungerat mycket bra, enda gången jag rört el installationen på sprutet var när jag monterade dit Laddtrycksstyrningsventilen. (najs ord)
Nu har jag inte rört mappningen på 1 månad utan bara kört, och brukat.
Idag passade jag dock på att prova lite ideér som legat i bakhuvet och kliat hela sommaren.
Tidigare har jag haft Lambdaregleringen avstängd på varvtal under 1100 för att det vart svårt att lira in stablit varvtal med både Lambdareglering och tomgångsmotor samtidigt, 50% chans att den hamnar stabilt andra gånger så svänger den mellan 700-1100 Rpm.
Nu satte jag PID parametrarna på 0 till tomgången och lät den gå enbart på PWM tabellen och "fin justerade" varvtalet med tändretardering istället.
Detta fungerade mycket bättre, så nu verkar tomgången och lambdaregleringen fungera i fin symbios.
(viss reservation på kall motor dock eftersom det inte är provat ännu)
En loggfil på 2009 setupen är också tagen i min "mapp backe".
Man ser att Laddtrycket ligger något högre nu när det är kallare, men med den ganska enkla inställningen på laddtrycksregleringen kan man ju inte begära mer av.
Svepet är ca 14-15 sek. och är på 3an från ca 70-210 Km/h
Tabell nördar och andra Graf fetichister kan ju notera hur mina små GT17 spoolar up vid växlingen, det tar 0,3 sek för mig att få ner gaspedalen och ytterligare 0,3 innan det är fullt Laddtryck

En liten översvängning till 190 Kpa innan det sjunker till ca 185, men det bjuder jag på.
Problem
Några av de senaste gångerna jag använt bilen har något rykt blått under eller bakom bilen när man stått stilla en stund ?
Jag kollade i tryckrören i helgen men det är torrt och fint i dom, däremot så sölar växellådan lite vid utgående axel, möjligen lite extra om man accar hårt, detta kan eventuellt droppa på avgassystemet ?
Sen har även motorn börjat läcka lite olja här och var, varför ska alla gamla motorer alltid läcka ?
Ett läckage är kolven till Kamkedje sträckningen. (Klassiskt ställe)
Värre är att locket som täcker bakre kamaxellagringen mot torpeden läcker också, där är det TRÅNGT.
Kanske droppar det på Downpipesen och ryker blått ?
Idag när jag var lite i mekar tagen och letade blårök vart det ingen varken ur avgasröret eller under bilen.
Jag håller tummarna för att det är ett enkelt läckage och inte är Turbo relaterat.
Snart är det dags för demontering och inspektion, och givetvis det årliga besöket hos Bilprovningen.
Attans mycket text det blev idag

har ni orkat läsa ända hit tycker jag ni kan ta en Folköl och sätta er i soffan