BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ja visst är det trevligt med sansad förbrukning, man kan ju tillägga att sänkningen av kompressionen från 9,0 till 8,3:1 och det faktum att sqiush arean är borttagen i toppen jobbar mot mig, 235/45-17 däcken är ju inte rätt heller om man ska jaga droppar.

Vid närmare eftertanke är det helt sjukt att denna bilen bara drar ca 2-2,5 dl milen mer än min 1,6 liters 316 compact med ynka 102hk :doh:


Nu när man kört lite mer sansat kan man konstatera att bilen inte blir alls så svart och sotig där bak :hihi:

1,36 l/milen är hittills högsta noterade förbrukning på en tank, då ÄR bilen svart runt utblåsen :twisted:

Vart ute och fotade lite innan idag.
När solen ligger på är bilen väldigt RÖD :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

mycket trevlig vagn detta :) och din bränsle förbrukning tycker jag e sjukt bra :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Den är riktigt fin bilen din :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Inlägg av Pimpolainen »

Ojojoj! Mina munjippor möts i nacken just nu efter några repor med detta "komfort-monster" att den sköt på så jävligt som den gjorde på ynka 0,8 i ladd var riktigt kul att känna, Som en hästspark i röven som inte ville ta slut! :thumbright:

Tack för inspiritationen till att tända lampan i sitt egna garage Daniel!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Putsbög :hihi:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar för alla fina kommentarer :thumbright:

J björk akta dig :twisted:
Det är lättare än du anar att trilla i den fällan :hihi:

Pontus "pimpolinen" är redan rätt skadad :wink:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=30005

Men tråden ligger ju på "fel forum" :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Vad händer :?:

En liten summering av kör säsongen 2009

Sommaren har blivit höst och bilen har rullat totalt ca 450 mil med VEMS i sommar och av dessa ca 400 med Bi-Turbo.

Allt har väl egentligen fungerat mycket bra, enda gången jag rört el installationen på sprutet var när jag monterade dit Laddtrycksstyrningsventilen. (najs ord)

Nu har jag inte rört mappningen på 1 månad utan bara kört, och brukat.

Idag passade jag dock på att prova lite ideér som legat i bakhuvet och kliat hela sommaren.

Tidigare har jag haft Lambdaregleringen avstängd på varvtal under 1100 för att det vart svårt att lira in stablit varvtal med både Lambdareglering och tomgångsmotor samtidigt, 50% chans att den hamnar stabilt andra gånger så svänger den mellan 700-1100 Rpm.

Nu satte jag PID parametrarna på 0 till tomgången och lät den gå enbart på PWM tabellen och "fin justerade" varvtalet med tändretardering istället.

Detta fungerade mycket bättre, så nu verkar tomgången och lambdaregleringen fungera i fin symbios.
(viss reservation på kall motor dock eftersom det inte är provat ännu)

En loggfil på 2009 setupen är också tagen i min "mapp backe".

Bild

Man ser att Laddtrycket ligger något högre nu när det är kallare, men med den ganska enkla inställningen på laddtrycksregleringen kan man ju inte begära mer av.

Svepet är ca 14-15 sek. och är på 3an från ca 70-210 Km/h

Tabell nördar och andra Graf fetichister kan ju notera hur mina små GT17 spoolar up vid växlingen, det tar 0,3 sek för mig att få ner gaspedalen och ytterligare 0,3 innan det är fullt Laddtryck :wink:
En liten översvängning till 190 Kpa innan det sjunker till ca 185, men det bjuder jag på.

Problem :?:

Några av de senaste gångerna jag använt bilen har något rykt blått under eller bakom bilen när man stått stilla en stund ?

Jag kollade i tryckrören i helgen men det är torrt och fint i dom, däremot så sölar växellådan lite vid utgående axel, möjligen lite extra om man accar hårt, detta kan eventuellt droppa på avgassystemet ?

Sen har även motorn börjat läcka lite olja här och var, varför ska alla gamla motorer alltid läcka ?
Ett läckage är kolven till Kamkedje sträckningen. (Klassiskt ställe)

Värre är att locket som täcker bakre kamaxellagringen mot torpeden läcker också, där är det TRÅNGT.
Kanske droppar det på Downpipesen och ryker blått ?

Idag när jag var lite i mekar tagen och letade blårök vart det ingen varken ur avgasröret eller under bilen.

Jag håller tummarna för att det är ett enkelt läckage och inte är Turbo relaterat.


Snart är det dags för demontering och inspektion, och givetvis det årliga besöket hos Bilprovningen.

Attans mycket text det blev idag :shock: har ni orkat läsa ända hit tycker jag ni kan ta en Folköl och sätta er i soffan :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Daniel-635 skrev:Vad händer :?:

En liten summering av kör säsongen 2009

Sommaren har blivit höst och bilen har rullat totalt ca 450 mil med VEMS i sommar och av dessa ca 400 med Bi-Turbo.
Har med nöje följt dina rapporteringar under året.
Daniel-635 skrev:Värre är att locket som täcker bakre kamaxellagringen mot torpeden läcker också, där är det TRÅNGT.
Ett litet tips, kolla så det inte är oljetrycksgivaren som läcker innan du ger dig på täckplattan.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Bra summering på säsongen!
En bra känsla att kunna vrida på nyckeln och bara köra när man lagt ner så mycket tid på ett projekt!
Känns som det börjar bli slutet på säsongen nu när det blåser norrifrån!
Jag siktar också på att ta in bilen snart och göra en genomgång.

Har du några uppdateringar eller nya projekt på g i vinter?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Håller med - kul och intressant läsning, jag tror jag häller upp en liten virre istället. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

alltid intressant läsning :thumbright:

vadfals?! öl o virre jag får nöja mig med Oboy :wink:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Kul att det funkar så bra!! Saknar dom där filmerna när du åker på långhas i nån klurig kurva ;)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar för alla fina kommentarer.

En att göra lista kommer strax upp inför 2010.

Bert-Ola:

Jag kände att en av skruvarna satt dåligt till täcklocket de andra kom jag inte åt :thumbdown:

Kan undra om du finns på plats i Mantorp på Spring break ?
I så fall kanske man skulle passa på att värma på sniglarna i bänken lite :twisted:

Mikael:

Jag har några små film klipp som ligger i datorn hemma, och det ingår lite svarta streck och däckskrik.

MEN jag och datorer :crashed:

Den lånade kameran och kamera mannen, levererade fil format som min relik till dator inte gillade att hantera.

Jag har provat flera antal program att konvertera, editera, och spela upp i :doh:

Antingen kan programmen inte öppna det eller så lämnar det en "watermark" på filmen för att det är shareware eller så byter det format till 16:9 och förvränger hela skiten,.. :doh:

På kuppen har jag säkert "Fuckat upp" datorn när jag haft 5-6 olika program installerade och sen tagit bort dem.

Sååå trött på det, men snart kommer de, ..... hoppas jag,...

Lägger till några extra :doh: :doh: :doh: :doh: :doh: för sakens skull.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Daniel-635 skrev:Bert-Ola:

Jag kände att en av skruvarna satt dåligt till täcklocket de andra kom jag inte åt :thumbdown:

Kan undra om du finns på plats i Mantorp på Spring break ?
I så fall kanske man skulle passa på att värma på sniglarna i bänken lite :twisted:
Som det ser ut nu så kommer jag att vara på Spring Break även 2010.
Vore kul att se vad din bil levererar på axeln. 8)
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Inlägg av E24 »

Tjena!

ang. oljeläckaget.. som Bert-ola skrev.. kolla oljetrycksgivaren först.. annars tog det 30 min att byta täckplattan för mig.. o den sitter bara med 6 bultar:P en spegel är ganska bra för att just kunna se bultarna :)

MVH Farre
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Skriv svar