Sida 33 av 33

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: mån nov 04, 2019 8:18 am
av Cedric
Riktigt imponerande bygge, kul att se!

Blir det inte mycket värme från golvet i kupén med avgassystemet såpass nära?

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: mån nov 04, 2019 10:10 am
av Jonathan_
Tackar!

Inte vad jag märkt hittills. Däremot ska jag klistra värmeisolering på undersidan av avgastunneln har jag tänkt för att undvika onödigt mycket värme under varma sommardagar. :)

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: ons nov 13, 2019 12:15 pm
av Jens Gustavsson
bra jobbat! och kul läsning.

tips bygg om oljetråget så håller lagren framöver. logga trycket är ett bra tips också. minimum en 2.5 bars oljekontakt.

mvh jens

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: ons nov 13, 2019 12:44 pm
av DreRacing@
2.5bar? vad för oljetryck har man på tomgång i en sån där?

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: ons nov 13, 2019 1:50 pm
av Jonathan_
Jens Gustavsson skrev:bra jobbat! och kul läsning.

tips bygg om oljetråget så håller lagren framöver. logga trycket är ett bra tips också. minimum en 2.5 bars oljekontakt.

mvh jens
Tackar Jens!

Mitt tråg är ombyggt med skvalpplåtar, det syns tidigare i tråden. I just detta fallet var det inte brist på olja om gjorde att ramlagren skar utan en krokig ramlagergång.
Logga trycket är inte så dumt, jag har en oljetrycksvakt kopplat till den röda lampan på varvräknaren. Så om jag tappar trycket så ser jag det omedelbart, sen är det ju en annan fråga om man hinner
göra något åt det innan det är för sent. :lol:

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: ons nov 13, 2019 1:51 pm
av Jonathan_
DreRacing@ skrev:2.5bar? vad för oljetryck har man på tomgång i en sån där?
Jag har nästan precis 5 bar vid normal körning när den är genomvarm och ca 2,5-3 bar på tomgång om jag inte minns helt tokigt.

Re: Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PP

Postat: ons nov 13, 2019 6:28 pm
av Jens Gustavsson
jag skulle gjort den tät i alla kanter och bara ett hål i mitten. sen en läpp ned i det hålet på en 15mm så oljan inte kommer upp så lätt.

en motor med ett sånt tråg skulle bara hålla 5-10 par repor med sliks i en drag bil eller ett par varv i en RC bil sen vevlager haveri.

fins justerbara oljetrycks kontakter som man ställer på så högt tryck man kan på varm motor och tomgång (ca 2.5 bar på många motorer). jag kan nog fixa fram om du behöver.


Bild