Sida 33 av 39

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 8:31 pm
av PFR
I just 2150 är effekt ytan / arbetsområdet väldigt prioriterat pga just lådan man använder i flesta fall. Mellan 2 och 3 är det ett stort hopp och med en motor som bara prestera topp effekt kommer man inte långt. Att Motorn går att dra från ca 3000-3500 rpm är en ganska självklar parameter att jobba efter i alla fall här i denna verkstad. Har själv tävla aktivt i rallycross så det väger mycket in i koncepten jag tar fram för vet vikten av en körbar motor.

igmab:
Helt klart är det en vinnnar motor det vet jag har testa den själv och vet vad det går för. Det kommer ut till nästa sommar 2150 härifrån som kommer prestera bra effekt inte max men bra :) kunden som nu har beställt motor har en viss budget att avsätta för detta. Har jobbat mycket mot 2400 samt grp h rally och prioritera produkt framtagning i år på det :). År 13 jobba jag väldigt mycket med att pressa 2150cc pga hade det som en Dyno mulla och det vart över 1000 körningar i olika konstellationer så det finns facit :thumbright:
Nådde 115hp per liter med bra register på en rödblockare på 2360cc med 531 topp och den liter effekt på 2150 är ju 245+hp och det ska vi jobba efter. Finns bra material att tillgå med de senaste designen av kammar och topp designen kommer det att nås frågan om bara när. Sen kan man ju gnälla o mygel siffror igen men om många skulle lägga tiden i att utveckla och göra seriösa grejer så skulle dom åxå nå dom talen. :thumbright: man kan direkt få fram fakta om det är nått att köra med det är i första staren bilen gör ser man redan där om det är bra skit eller bra.

Har inte direkt nått positivt att säga om "destroker" konceptet i 2150 men var å en får ju göra som man vill.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 8:47 pm
av igmab
Var inte meningen att det skulle bli en destroker-maskin. Men vi var sent ute med motorbygget, och hittade inga 92,4-kolvar. Fick tag på 97-kolvar och 72,4-vev, och motorn skulle egentligen bara användas tills den andra blev klar. Men den har fungerat såpass bra, att vi fortsatt att köra med den.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 9:06 pm
av Erland Cox
Hur lång vevstake har motorn?

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 9:19 pm
av Erland Cox
PFR, hur stor kan du få minsta arean på en 531?
Jag håller på med en 48-40 topp nu och har svårt att få upp arean just före korta radien.
48mm bred och 33mm hög, blir under motsvarande 42mm.
Jag kör 88%, 42mm under ventilen och hade gärna kommit upp i motsvarande 43mm innan svängen och 44mm in.
Men det börjar bli lite ont om gods att jobba med.
Värsta 531 motorn Matti bromsat gav 276 hästar, det är nog nära max sen är godset i toppen nog slut.
Synd att specialtoppar är så dyra.
Men å andra sidan går man på med mer än 16mm lyft på en Evo får man renovera ofta annars smäller ventilfjädrarna.

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 9:21 pm
av igmab
161mm.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 10:23 pm
av Erland Cox
Det blir 2,22 i vevstakslängds slaglängdsförhållande.
Väldigt högt för en 2 ventilsmotor.

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 10:50 pm
av igmab
Jo, i teorin är det kanske lite för högt.
Men praktiken säger annat (i alla fall i just detta fallet), för motorn har verkligen levererat.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: sön okt 11, 2015 11:39 pm
av Erland Cox
Skönt att den funkar bra.
Är det din grabb som kör?
I så fall gör han säkerligen det riktigt bra.
Föraren är den viktigaste delen i bilen.

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: mån okt 12, 2015 7:25 am
av igmab
Jo, det är pojken som kör.
I år var hans debutår i Rallycross, och han har gjort en fantastisk säsong.
Men... Konkurrenterna blir också bättre, och jag tror vi måste hitta mer fart till nästa år.
Det känns som att motorn är den del där vi kan hitta mest.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: mån okt 12, 2015 3:52 pm
av PFR
Erland:
Jag anser att det ligger till så här i jakten på Hp och det har jag bromsa fram flera gånger finns inga genvägar samt att akta mig att säga att det aldrig går. Jag har större % sats under ventilen
Bra topp + skit kam+ bra Ex komplett system+ bra Inlopp+ Bra tändsystem = Inte bra
Skit topp + bra kam+bra Ex komplett system+ Bra inlopp+ Bra tändsystem= Inte bra
Bra topp+ bra kam+SKit ex system+ Bra inlopp+ Bra tändsystem= inte bra
Bra topp +Bra kam + bra Ex system+ skit inlopp + Bra tändsystem = inte bra
Bra topp + Bra Kam+ Bra Ex+ Bra inlopp+ skiit tändsystem= Inte bra
Bra Topp +bra kam+ Bra ex + Bra Inlopp+ Bra tändsystem = Succé :thumbright:

Med detta vill jag ha sagt att det är många som glömmer detaljer samt kedjan av komponenter som ska lira ihop. När jag jobba som mest med 2t motor utvecklingen så var det så många som förkasta som mycket bra modds pga att dom aldrig fatta vad det behöver för att de ska blomma ut. Man hörde att alltid många påståenden om massor av saker som man hade forska i funnit som mycket bra men blev förkastade av andra men var å en gör som man vill :thumbright: Är nöjd med det jag funnit där och de engagemanget och intresset är nu riktat mot 4t sidan. Hittar inte motivationen att fortsätta med 2T men det resultera i 34 totala Mästerskaps guld under 12 år flera hundra deltävlings vinster med detta vill ja få fram att man kan jobba sig till resultat genom miljoner vägar och många leder till nått bra men flesta leder till skit.

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: mån okt 12, 2015 3:53 pm
av Erland Cox
Jag hjälper dig gärna om du vill och du kan få prova delarna innan du köper dom.
Jag tror att du kan ha en del som jag kan ha nytta av till mina 240 banbilar också.

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: mån okt 12, 2015 3:57 pm
av Erland Cox
Jag har toppar med större % sats under ventilen än innan svängen men jag tror mindre funkar bättre trots lägre flöde.
Vad jag minns kör du 46-38 på din 115 literhästars motor och då lär du få ha minst 42mm under ventilen.
Men har du större än 42mm i svängen och hur stor kan du få en 531 där?

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: mån okt 12, 2015 6:42 pm
av PFR
Erland:
Nej den motorn hade 48-40 ventil 97mm borr då kom vi till 115hp per liter men lite över 110hp per liter har jag kommit med 46-38 topp men då på en 2150. Det var riktigt fina ventiler som användes då samt 0.8mm säte. På 2.5liter Grph var den nästan 107 hp per liter på 46-38 där användes åxå riktiga värsting ventiler samt 0.8mm säte på insug . Alla dessa tal är med Aspen soppan. :thumbright:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: mån okt 12, 2015 9:16 pm
av Erland Cox
Jag gillar inte smala säten.
Visst gör dom hålet under sätet mindre men:
Om man har vinklar i steg, 75-60-45-30 t.ex.
Gör man 45 gradaren 0,8mm så blir det en skarp kant mellan 60 och 30 grader.
Jag brukar köra 1,3 till 1,5mm även på små mc toppar.
På crossarna slaktar 0,8sätena ventilerna på nolltid och sätesjobbet håller inte så länge på en Volvo heller.
Bästa för mig var 282 hästar med Evo topp, 2365cc, 119 literhästar vid 7200 har jag för mig ( osäker på varvet).
Senast Matti kollade den hade den tappat 3, och 279 var kvar.
16mm lyft in och ut och runt 275 grader vid 1mm. Finns mer lyft men det ska hålla åt Johan också.
Jag har gjort en extrem Evo innan som satt i en banbil. 310 bakhjulshästar hos TS motor i Åstorp på 2,8 liter.
Har ingen bra bromsning på nån maxad 531 men jag håller på med en sån motor nu och det ska bli kul att se vad den kan ge.
Den jag har kört bana med i somras bromsade jag till 232 vid 6700-6800 varv.
Den är gjord för M47 låda så det är rätt snäll kam.
Gamla bottendelen som kom med den bilen som jag aldrig haft ute ur bilen.
Odeckat block och 0.30mm öd 230F kolvar med 2mm planad topp ger 11:1 i komp.
46-38 med Weber 50. Går väldigt bra men hade katt som var trasig och 2,5" avgassystem.
Katten släppte innehållet i, i fortsättningen ska jag ha dom längst bak så att jag kan se hur dom mår.
Tog ett tag innan jag fattade att det var katten som krånglade.
har du nån bra maskin att ställa upp i värsta 531 tops tävlingen med?
Samma dag i samma bänk så det blir lika för alla.

Erland

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Postat: tis okt 13, 2015 6:37 am
av T Landholm
Erland Cox skrev:

Du måste ju ha fel på hörseln. jag har aldrig hört en Volvo sjunga ut så gott och det säger jag inte för att jag gjort den.
Jag ville bara dela med mig av ljudupplevelsen.

Angående 2150 så gjorde jag en topp åt Tommy Landholm och om jag minns rätt så lämnade den just 210 hästar.
Men det går säkert att få ut mer utan att tappa effekt nertill.

Erland
Stämmer, 210 på 6510 varv.

Men det finns ju lite att hämta i min motor såsom kamaxel t.ex. :)

Just nu är det planeringsstadiet inför nästa år, 92,5x80 eller 94x77,4 är frågan....