Sida 34 av 45

Postat: tis okt 07, 2008 10:24 am
av Tommy Luhr
det är nog endast för 400meters race och stänga av.

En motor som man fortfarande har kylning på kan man nog som mest komma upp till 800hk och ha bra funktion på.

Men det är ju vad jag tror haha

Postat: tis okt 07, 2008 1:05 pm
av Overdrift-Johan
vilken GRYM bil du snidat ihop, har läst tråden från början till slut idag på förmiddagen, helt otroligt!

Måste lägga till Grattis till nian!

Postat: tis okt 07, 2008 3:12 pm
av Tjernell
Det e nog betong som gäller med någon typ av små kylkanaler i så man får bort den värsta värmen nere i blocket åxå.
Tror att det är värmen som är västa boven i mitt fall , dock så har jag inte haft någon tendens att kylvatten tempen sticker över 95grader. Men för den delen så kan det vara varmare där det inte är vatten

Gjuta ett eget block känns lixom som att åka till månen för att hämta vatten .. men har man ork och tillgång till maskiner så varför inte.

Har funderat på lösa foder också , har redan kollat ut material (som man kan snubbla på jobbet över)

Men man skulle ju ha haft en hel "insats" inte lösa foder , men det ställer ju lite krav på maskiner å så.

Så fort ja kommer på hur ja ska göra så ska jag presentera ideérna .

Men under tiden så kan vi ju brainstorma.

Postat: tis okt 07, 2008 3:14 pm
av Tjernell
Å just de .. blir det lägre cylindertryck med längre stakar ??

Tänkte köra B230 med 86mm slag å lite kortare stakar för att kunna använda mina kolvar .

Postat: tis okt 07, 2008 3:14 pm
av Tjernell
Overdrift-Johan skrev:vilken GRYM bil du snidat ihop, har läst tråden från början till slut idag på förmiddagen, helt otroligt!

Måste lägga till Grattis till nian!
Tackar.

Postat: tis okt 07, 2008 3:23 pm
av Tommy Luhr
du får ju inte lägre cylindertryck men trycket på cylindern blir lägre :shock:

sidobelastningen blir mindre med längre stake.

Men jag går mot strömmen jag och kör 152mm stakar

Postat: tis okt 07, 2008 3:42 pm
av norrback
det har ju med kolvens area mot cylinderväggen också att göra. större area mindre tryck mot väggen.

större mantel på kolven ger mindre yttryck.

skulle kanske vara att ta hål på båda sidorna i blocket och köra 5st kylrör genom blocket från vänster till höger typ och fylla skiten med betong. Man skulle kanske kunna köra 10rör genom, 5 lite lägre ner och 5 närmare toppen.

jag skulle köra kolvar med ganska stor yta mot cylinderväggen, 80mm slag höja blocket och köra riktit långa vevstakar.

man vinner inte mycket effekt med att öka slaget, håller bara sämre eftersom stakarna blir korta.

ju större borr/slag förhållande destu högre är den teoretiskt möjliga effekten med samma BMEP. detta blir också sämre med längre slag.

detta är somsagt bara mina tankar, det behöver inte alls vara det bästa :)

/andre'

Postat: tis okt 07, 2008 4:08 pm
av Nicke Blom
så länge vattnet är där det ska så borde det inte vara så stora problem, men luftfickor e ju döden för block.

ska kanske ta tag i detta för stabila block med kraftiga cylinderväggar verkar det finnas efterfrågan på..
marinblocken är bättre va?

skulle ha haft några gjutformar :thumbright: vem gör?

Postat: tis okt 07, 2008 4:51 pm
av Tommy Luhr
Nicke Blom skrev:så länge vattnet är där det ska så borde det inte vara så stora problem, men luftfickor e ju döden för block.

ska kanske ta tag i detta för stabila block med kraftiga cylinderväggar verkar det finnas efterfrågan på..
marinblocken är bättre va?

skulle ha haft några gjutformar :thumbright: vem gör?
jag har hört på det.
Att åka dit med ett block till "handgjuteriet" som det heter och hämta ett klart block kostar runt 70 000:-

Men jag och en polare skall rita upp ett block i 3d och se om inte jag kan få ett special block framöver.
Vi kanske skall gå ihop ett gäng då med önskemål om blocken och för att få bättre pris.

Inte säkert det blir nått men vi kan ju leka med tanken får vi se hur seriöst det blir

Postat: tis okt 07, 2008 5:02 pm
av Tjernell
Hmm det där med kylrören igenom blocket kan man kanske spinna vidare på..

Fast nu ligger man so ett kolli.. har vart till tandläkaren å opererat ur en tand..

Kanske ska ta mig ut i garaget å sätta mig å glo på ett block.

Mina kolvar är det ganska stor mantel på men stakarna blir ju bara 142mm om ja ska ha mina klubbor i ett B230 block.

Är det någon som mätt/kapat sönder B23-B230 ?

Postat: tis okt 07, 2008 7:24 pm
av palten
Du tack för insatsen igår nu spinner M10:an som en Katta :thumbright:
O du krya på dig.

mvh

Postat: sön nov 16, 2008 5:42 pm
av sikko
Är det nå fuffens på gång nere i dalen?? :roll:

Ryktena på byn pratar om ny motor på gång,,,

Postat: sön nov 16, 2008 11:04 pm
av Tjernell
Jo det är det väl , men inget att skylta med än

Postat: mån dec 08, 2008 6:08 pm
av Kadett4wd
Hur går det med SSAB.. får du rejsa nästa sommar?
här i Ludvika är det tvärdött nu på företaget jag jobbar.

Postat: mån dec 08, 2008 9:13 pm
av Tjernell
SSAB ? Nu e ja vilsen som vanligt..

Räjsa blir det nog allt..