B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

3ans stift verkar dött...
Går nog marginellt fetare på 3 och 4..
Får synka lite..

bpr6hs stift, är det nån fara blanda med ej avstörda stift?
Hum, tänkte byta men vet ej om ja har r stift kvar..

Hade frächare R stift dock var batteriet inte på min
sida nu när det är -10 grader ute.. :lol:

Så, nu har man tydligen lät sig klippa lite oxå...

http://www.youtube.com/watch?v=zbWn8YnZ4-I

God Jul på eder alla!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

får man fråga hur många sec den tar från 0-100? :D
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nvix skrev:får man fråga hur många sec den tar från 0-100? :D


Fortare än orginal iaf.. ;)
Har inte testat nått sånt.. :)
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Fränt :) skottar på rätt bra ändå :thumbright: Ljudet ur en b20 turbo är det nåt speciellt med :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

G.Nauta skrev:Fränt :) skottar på rätt bra ändå :thumbright: Ljudet ur en b20 turbo är det nåt speciellt med :)
Med take på att han som filma sa så här om sin egen bil:
(Audi 80 Avant 2.0E)

Jag har tyckt den har gått riktigt bra ja.. :(
Känns som om jag har ett 8 tons släp efter..

Med tanke på att den går värre än min
3.2L 24V merca så går den inte så pjåkigt.. :)
240hk..

Men en roligare topp skulle det bli riktigt roligt..
Riktig skit topp på nu rent ut sagt..
Finns bilder på den i tråden..
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

I filmen där vad äre för motor specc ? :)..
börjar närma sig uppstart för mig och undrar om den ens kommer gå i närheten :lol:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nvix skrev:I filmen där vad äre för motor specc ? :)..
börjar närma sig uppstart för mig och undrar om den ens kommer gå i närheten :lol:


Bild

Bild

Bild

Riktigt snikig topp kan man säga.. 44 40 ventiler och ganska orörd..
Om ja inte minns fel så har du en riktigt fin topp.. Så du lär få ut mer.. ;)

För övrigt finns alla bilder i en här tråden:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 47&start=0
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Funderar lite på nästa bottendel..

Lite inne på det här:

Bild

Bild

Putsad m-stake och bussade kolvbultar..
2541 med 3-4 hundra presspassning..
Dom sväller iaf 2 hundradelar av i pressningen..

Pasningen 23.99 kändes som lagom med spel..

Alternativt göra 2260 bultar med 11mm
hål igenom och koniskt in från båda håll..
2541 är ju inte lika styft som 2260 58hrc..

Bottendelen kommer bestå av B20B block,
B vev och B kolvar med 24 bult..
(Längden kanske inte är samma som denna bult)
Så blir 4 st B bultar som blir moddade..
Stakarna blir nog M-stakar, pallar ju 600 hk.. :lol:
Så lär ju ha marginalen på min sida ändå..

Nån roligare kam, men inte för vass..

Altrenativt köpa h profil framöver med..
Blir nog enklaste snabbaste lösningen..
Nån som har beg bra h profil att sälja modell
b23 med org längd så vore det intressant..

Topp kommer bli en den nya rest
insugtoppen och nya grenröret..

Försöka få ihop det till våren..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kommer nog gå på cheva sb.

då får man slipa veven 0.7mm ungefär och centrera staken i kolven. längden är c-c 5.7" och det är ca 23.6mm i lil ändan men jag ska göra en gig så man kan svarva ur dem till 24mm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:jag kommer nog gå på cheva sb.

då får man slipa veven 0.7mm ungefär och centrera staken i kolven. längden är c-c 5.7" och det är ca 23.6mm i lil ändan men jag ska göra en gig så man kan svarva ur dem till 24mm.
Jens, skicka dom till halvarsson så brotchar han upp dom för ett par hundringar, blir ju både bäst och enklast.

Vad är staken invändigt utan lager till b20? Storänden alltså?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tommy Luhr skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag kommer nog gå på cheva sb.

då får man slipa veven 0.7mm ungefär och centrera staken i kolven. längden är c-c 5.7" och det är ca 23.6mm i lil ändan men jag ska göra en gig så man kan svarva ur dem till 24mm.
Jens, skicka dom till halvarsson så brotchar han upp dom för ett par hundringar, blir ju både bäst och enklast.

Vad är staken invändigt utan lager till b20? Storänden alltså?
B20 a 57.8 b20b b23 58
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Kan inte släppa drömmen om 8 viktat så satte
mej och räkna lite på ödim ram lager..

Tar man b20a ödim 0.02" vilket blir 0.508mm..
Så borde den fan "nästan" gå rakt ner.. :)
(iaf om man hoppar lite) 63.5 är ju org så..
Och slipa/svarva axiel läget i bakanten,
finns ju ta där med.. Borde ta och testa detta..

Undra vad det kostar lämna in den på svetsning och strokning..
Bygga på tapparna till grövre 54mm tappar och slipa 90mm slag..
Vore godis det... : )

Vilka är duktiga på sånt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför vill du ha 8 motvikter? det ger lägre effekt och de väger mer.


längre slag går nästan inte att göra nått vättigt av då topparna är för dåliga oftast.

med turbo så ska man kålla sig med så liten volym som möjligt käns det som.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

med mina erfarenheter och det som jag hört så blir det lugnare gång och bättre motvikt för kolv och stake med dubbla motvikter.
Blir en starkare vev helt enkelt.

Sen att det blir några kilo extra spelar inte så stor roll.
Skall man ha den som leksak och inte skall upp och ner i varv varannan sekund så funkar det med lite större svängmassa.

b23veven används ju endast för att den är smidd (i turbo bygge på b230) men avsaknaden på dubblamotvikter är väll inget man strävar efter.

Det funkar kanon med enkla vikter med, det har jag kört utan problem.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Pratat lite med spm..

Detta kitt finns till b20..

Lät inte helt omöjligt med ett kitt till med 96borr..

Delarna säljs som komplett kit.
Vevaxel 92,5 mm slaglängd med 8 motvikter.
Stakar H-profil 150mm med ARP bultar
Smidda Mahle kolvar 92mm
Lager av hög kvalite.
Delarna finns på lager.

AB SPM motor

Sten Parner


Medel kolvhastighet vid 7500 varv 23.125m/s
Max Kolvhastighet vid 7500 varv blir 36.3m/s


(Skriver in detta för att ja själv ska komma ihåg det)

Kolvmedelhastigheten = Slaglängd i mm X Varvtal / 30000
Max Kolvhastighet = PI / 2 = 1,57
Skriv svar