Sida 34 av 56
Postat: tis dec 23, 2008 8:55 pm
av Roger Persson
3ans stift verkar dött...
Går nog marginellt fetare på 3 och 4..
Får synka lite..
bpr6hs stift, är det nån fara blanda med ej avstörda stift?
Hum, tänkte byta men vet ej om ja har r stift kvar..
Hade frächare R stift dock var batteriet inte på min
sida nu när det är -10 grader ute..
Så, nu har man tydligen lät sig klippa lite oxå...
http://www.youtube.com/watch?v=zbWn8YnZ4-I
God Jul på eder alla!
Postat: fre dec 26, 2008 12:15 am
av Roger Berglund
får man fråga hur många sec den tar från 0-100?

Postat: fre dec 26, 2008 10:22 am
av Roger Persson
Nvix skrev:får man fråga hur många sec den tar från 0-100?

Fortare än orginal iaf..
Har inte testat nått sånt..

Postat: fre dec 26, 2008 8:14 pm
av G.Nauta
Fränt

skottar på rätt bra ändå

Ljudet ur en b20 turbo är det nåt speciellt med

Postat: fre dec 26, 2008 11:48 pm
av Roger Persson
G.Nauta skrev:Fränt

skottar på rätt bra ändå

Ljudet ur en b20 turbo är det nåt speciellt med

Med take på att han som filma sa så här om sin egen bil:
(Audi 80 Avant 2.0E)
Jag har tyckt den har gått riktigt bra ja..

Känns som om jag har ett 8 tons släp efter..
Med tanke på att den går värre än min
3.2L 24V merca så går den inte så pjåkigt..
240hk..
Men en roligare topp skulle det bli riktigt roligt..
Riktig skit topp på nu rent ut sagt..
Finns bilder på den i tråden..
Postat: lör dec 27, 2008 3:55 pm
av Roger Berglund
I filmen där vad äre för motor specc ?

..
börjar närma sig uppstart för mig och undrar om den ens kommer gå i närheten

Postat: lör dec 27, 2008 8:33 pm
av Roger Persson
Nvix skrev:I filmen där vad äre för motor specc ?

..
börjar närma sig uppstart för mig och undrar om den ens kommer gå i närheten

Riktigt snikig topp kan man säga.. 44 40 ventiler och ganska orörd..
Om ja inte minns fel så har du en riktigt fin topp.. Så du lär få ut mer..
För övrigt finns alla bilder i en här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 47&start=0
Postat: mån dec 29, 2008 6:17 pm
av Roger Persson
Funderar lite på nästa bottendel..
Lite inne på det här:
Putsad m-stake och bussade kolvbultar..
2541 med 3-4 hundra presspassning..
Dom sväller iaf 2 hundradelar av i pressningen..
Pasningen 23.99 kändes som lagom med spel..
Alternativt göra 2260 bultar med 11mm
hål igenom och koniskt in från båda håll..
2541 är ju inte lika styft som 2260 58hrc..
Bottendelen kommer bestå av B20B block,
B vev och B kolvar med 24 bult..
(Längden kanske inte är samma som denna bult)
Så blir 4 st B bultar som blir moddade..
Stakarna blir nog M-stakar, pallar ju 600 hk..
Så lär ju ha marginalen på min sida ändå..
Nån roligare kam, men inte för vass..
Altrenativt köpa h profil framöver med..
Blir nog enklaste snabbaste lösningen..
Nån som har beg bra h profil att sälja modell
b23 med org längd så vore det intressant..
Topp kommer bli en den nya rest
insugtoppen och nya grenröret..
Försöka få ihop det till våren..
Postat: mån dec 29, 2008 6:23 pm
av Jens Gustavsson
jag kommer nog gå på cheva sb.
då får man slipa veven 0.7mm ungefär och centrera staken i kolven. längden är c-c 5.7" och det är ca 23.6mm i lil ändan men jag ska göra en gig så man kan svarva ur dem till 24mm.
Postat: mån dec 29, 2008 6:28 pm
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:jag kommer nog gå på cheva sb.
då får man slipa veven 0.7mm ungefär och centrera staken i kolven. längden är c-c 5.7" och det är ca 23.6mm i lil ändan men jag ska göra en gig så man kan svarva ur dem till 24mm.
Jens, skicka dom till halvarsson så brotchar han upp dom för ett par hundringar, blir ju både bäst och enklast.
Vad är staken invändigt utan lager till b20? Storänden alltså?
Postat: mån dec 29, 2008 7:51 pm
av Roger Persson
Tommy Luhr skrev:Jens Gustavsson skrev:jag kommer nog gå på cheva sb.
då får man slipa veven 0.7mm ungefär och centrera staken i kolven. längden är c-c 5.7" och det är ca 23.6mm i lil ändan men jag ska göra en gig så man kan svarva ur dem till 24mm.
Jens, skicka dom till halvarsson så brotchar han upp dom för ett par hundringar, blir ju både bäst och enklast.
Vad är staken invändigt utan lager till b20? Storänden alltså?
B20 a 57.8 b20b b23 58
Postat: mån dec 29, 2008 8:43 pm
av Roger Persson
Kan inte släppa drömmen om 8 viktat så satte
mej och räkna lite på ödim ram lager..
Tar man b20a ödim 0.02" vilket blir 0.508mm..
Så borde den fan "nästan" gå rakt ner..
(iaf om man hoppar lite) 63.5 är ju org så..
Och slipa/svarva axiel läget i bakanten,
finns ju ta där med.. Borde ta och testa detta..
Undra vad det kostar lämna in den på svetsning och strokning..
Bygga på tapparna till grövre 54mm tappar och slipa 90mm slag..
Vore godis det... : )
Vilka är duktiga på sånt?
Postat: tis dec 30, 2008 2:33 pm
av Jens Gustavsson
varför vill du ha 8 motvikter? det ger lägre effekt och de väger mer.
längre slag går nästan inte att göra nått vättigt av då topparna är för dåliga oftast.
med turbo så ska man kålla sig med så liten volym som möjligt käns det som.
Postat: tis dec 30, 2008 4:24 pm
av Tommy Luhr
med mina erfarenheter och det som jag hört så blir det lugnare gång och bättre motvikt för kolv och stake med dubbla motvikter.
Blir en starkare vev helt enkelt.
Sen att det blir några kilo extra spelar inte så stor roll.
Skall man ha den som leksak och inte skall upp och ner i varv varannan sekund så funkar det med lite större svängmassa.
b23veven används ju endast för att den är smidd (i turbo bygge på b230) men avsaknaden på dubblamotvikter är väll inget man strävar efter.
Det funkar kanon med enkla vikter med, det har jag kört utan problem.
Postat: ons dec 31, 2008 1:45 pm
av Roger Persson
Pratat lite med spm..
Detta kitt finns till b20..
Lät inte helt omöjligt med ett kitt till med 96borr..
Delarna säljs som komplett kit.
Vevaxel 92,5 mm slaglängd med 8 motvikter.
Stakar H-profil 150mm med ARP bultar
Smidda Mahle kolvar 92mm
Lager av hög kvalite.
Delarna finns på lager.
AB SPM motor
Sten Parner
Medel kolvhastighet vid 7500 varv 23.125m/s
Max Kolvhastighet vid 7500 varv blir 36.3m/s
(Skriver in detta för att ja själv ska komma ihåg det)
Kolvmedelhastigheten = Slaglängd i mm X Varvtal / 30000
Max Kolvhastighet = PI / 2 = 1,57