BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Nytt botten rekord i inspirationssvacka :thumbdown:
Liten utflykt med obligatoriskt öldrickande i Växjö hos öldrickande kompis hjälper upp krisen lite :wink:

Så idag har jag gjort ett rejält ryck och plockat ner alla turbo prylar, och börjat montera tillbaka avgassystem med "turboadaptrar" mm.
Bara lite pluggar till kylvatten och oljeretur som ska dit plus original luftburk mm. sen är den färdig för besiktning.

Har även inspekterat turbo aggregaten och båda ser friska och krya ut, inga oljerester i varken avgas eller insug :thumbright:

Fantastiskt så vita och rena avgasturbinerna var :shock:
Kommer lite bilder senare....

Bilen ska vara sugis till helgen i alla fall.

Uppdateringar på motor sidan till 2010 blir inte så omfattande.

1 Nya sugrör till turbona med större luftfilter, och bättre möjlighet till kallare luft.

2 Detta innebär att dumpventilens retur kommer att byggas om. eventuellt kommer den bara att returnera genom den ena turbon.
Kan undra om detta påverkar negativt ?
Förändras spool up med återcirkulerande dump ?

3 Vevhusventilationen kommer troligen att få en fälla då det kan komma in oljedroppar/ dimma i impellern på det främre aggregatet.
Kan oljedroppar skada impellern vid 150´000 ? rpm. ?

4 Laserskurna flänsar till avgassystemet så man slipper läckage, vill gärna läcka vid klammorna nu.

5
ja nått mer kanske man kan komma på framöver. (Förutom 1,0+ bar förstås)

Skönt att aggregaten verkade friska eftersom förra säsongen avslutades i blårök och turbo ras (Beg aggregat).
Ett orosmoment är ju min olje retur som av platsbrist har flera mindre bra kompromisser......

Årets oljerök måste vara något av läckagen jag nämnt tidigare, ska titta på det med i helgen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Skönt att kunna avsluta säsongen utan att nåt gått sönder, :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Tråkigt men nästan tyvärr nödvändigt med svackor. Jag själv tog mig ju ur min i somras bara genom att köra med projekt-bilen en runda å känna på 0.1bar i tryck ;-), botad :D

Tyvärr kan svackan komma tillbaka då jobbet lyser med sin frånvaro än så länge, men det vänder nog snart tro jag.

Kan ärligt säga att alla biltokar häruppe i lilla Finnerödja, där jag för tillfället befinner mig, läser den här tråden och tycker din bil är magnifik i alla avseenden.

Kompisen med den vilda Rekorden ska till och VEMS:a sin bil nu å läser mycket om dina bravader om det här i tråden.

Ser fram emot nya tag snart då ;-) :thumbright:
Ken-1
För mycket laddtryck

Inlägg av Ken-1 »

Alltid roligt att läsa i denhär tråden när det kommit uppdateringar, bra genomtänkta lösningar och en snygg bil som funkar :thumbright:

Har du några tankar på att lägga dit TD04-15T från og9-3 aero, 9-5 2,3T eller aero. Samma lika anslutningar förutom M12 banjo in istället för M14 på vatten och olja. Saab tar ju ut 260 hk ut lilla 15T med lite större insugsrör, sä det blir ju 520 hk med två st det då :wink:

Roligt att allt funkar i alla fall, GT17 brukar inte vara några under av tillförlitlighet så lite förvånad får man vara över att dom verkar va hela(!).

Lycka till me fortsatta modifikationerna.

/Kenneth
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Återigen tackar allihopa, har märkt på träff antalet att läsandet tagit fart ordentligt, från 40000 träffar till 70000 bara small till.

Nästan så man börjar bli lite blyg :roll:

Angående Td04-15T så ville jag haft det från början men kompressorhusen får nog inte plats, har bara 5mm mellan kompressor och Kaross, jag tror att storleken skiljer så mkt. att det inte går.
Och att göra grenröret så att turbon sitter närmare motorn, ja det går inte heller för då har man INGEN plats att dra sugpipan till bakre turbon då den måste gå mellan främre turbo och motorblock.

Bild på min lilla GT17
Tyvärr missade blixten från kameran turbinen på den andra, det fanns fortfarande ett streck kvar som någon ritat på ett av bladen vid balanseringen hur fasen är det möjligt, värsta Nasa pennan ju :shock:

Bild

Bilen är startad som sugis nu men lite återstår fortfarande....

Sista utomhusbilden 2009 ?

Bild

Lite trixad i Photoshop, med flera kort och olika Exponerinar för att få fram den hotfulla himlen.

Lite onödig extra info.
Jag hade skrivit på min MSN "Bygger sug motor"
Kompisens flickvän undrade lite HUR och VAD jag har en sån till :busted_cop:
Dagen garv för mig :hihi:

Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ytterligare en kväll spenderad bakom :typing:

Vilket resulterade i denna lilla kreation.

Bild

Hur som helst är bilen provkörd och allt verkar funka även som sugmotor, dock är den ju hopplöst trött nu :doh:

Speciellt på låga varv helt sjukt vilken skillnad det är på "bruksvarvtalen" under 3000 Rpm.

Mappningen är inte riktigt 100% nu utan turbona på plats, den gick lite magert på fullast och tändningen är inte så "utforskad" men ändå......

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nä det är inte rätt att kapa bort Angus solo.. :hihi:

Det går ju ändå ganska fort för dig att "återställa" bilen, det kanske krävts några timmars funderande där ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Gick ju fort! Lite som att se på gammal stumfilm när allting går för fort :)
Önskar att allt var lika lättåtkomligt för mig..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Daniel-635 skrev:Ytterligare en kväll spenderad bakom :typing:

Vilket resulterade i denna lilla kreation.
grymt bra initiativ! hela dagen har inte gått ännu, men jag tror det där kommer att stå som höjdpunkten :D
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

såå då har jag läst igenom hela tråden. imponerad över hur fint det är, vilken finess. kul att du kämpat på för perfektion och smidighet. och lyckats, snyggt är det :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Trevligt att ni gillade min lilla mek film, fick inspirationen till den här på savarturbo för ett bra tag sedan, en liknande film med en motor urlyftning på typ 3 min.

Idag har bilen besiktigats och det gick UA som dom säger.

Det mesta turbo relaterat är ju borta, men det är många mystiska slangar och olje returer mm. som bara är pluggade, så det ser inte normalt ut på något sätt :wink:

Besiktnings mannen verkade lite förbryllad över att jag hade dubbla bensinpumpar och filter 8)

Mattias
Man har ju byggt det så att alla original prylar fortfarande passar, men jobbet att bygga tillbaka Bi-Turbo kittet tar betydligt längre tid, framförallt är det pilligt att få dit alla kopparbrickor vid Banjo anslutningarna på aggregaten.
Vissa saker som tex. intercooler och front är dock väldigt lätt mekat, fronten sitter bara i 6st. mycket lätt åtkomliga skruvar.
och lite sladdar till dimljus och yttertemp, givare mm. så den lyfter man bort på 2 minuter.

Värsta stället är egentligen skarven på främre downpipen, alltså den dom sitter mot torpeden och bakom bakre turbo aggregatet.

Bild

Den skarven har jag svurit på många gånger :evil:
Nu har "någon" dessutom monterat ett coilpack lite ivägen också :doh:

Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Kul film! -för lite sånt :)

Underbart att bilen klarade bilbekämpningen med bravur. Man ska nog ha en väldans otur om man åker på patrull på besiktningen med ett bortplockat turbosystem. Så länge allt ser bra ut i övrigt, det är ju ingen "helbilsgodkänd" bil det här trots allt.

Jag kan tänka mej att den skarven orsakat lite huvudvärk, men annars är det väl relativt gott om plats :) "jag ser inte problemet" som det sägs, -med ironi från min sida dock.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Kul film, bra med besiktning :thumbright:

Jag besiktade pv:n en gång med adapter mellan grenrör och avgasrör.
På röret från gasspjället till wg:n knölade jag på ett luftfilter :hihi:
Dump och allt sådant satt kvar, och laddtrycksmätare..

Det gick också bra :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ja ha då ska vi se, vad händer egentligen.....

I lördags vevade jag fram två flänsar till inloppen på mina GT17.

Bild

Och söndagen gick åt till att leta eventuella oljeläckage, plåten bak på topplocket är bort plockad.

De där 20mm ljuddämpningsmaterial på torped väggen vart inte till sin fördel precis, skruvarna lossnade 1mm innan dom "tog i väggen".

Bild

Troligen kommer merparten av oljeläckaget dock från ventilkåpan.

Jag hittade även en liten spricka i en skarv på ett av grenrören, inte stor men likväl tydlig, dessvärre kunde jag även konstatera att dem "dragit" sig ytterligare, av värmen på motorn och inte blev det bättre sen jag svetsat lite till i dem :evil:

Nu är ytorna mot toppen ca 2 mm "krokiga".

Har precis gått igenom foton i datorn för att hitta bilder på fixturen jag hade när jag fräste dem förra gången men kammade noll på det.
2007-11-26 är de svetsade och nästa gång dom är på bild 2007-12-06 ser dom ut såhär alldeles nyfrästa och fina. :doh:

Bild

Har ett svagt minne av pinnbultar med muttrar på något sätt, ungefär typ, men det klarnar väl.... :roll:

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det jäkliga är väl att grenrören har en annan form när dom väl är varma, så man vill egentligen plana dom och dra fast dom i den temperaturen. Inte så lätt. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar